Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 3014 ggr
Saveslillis
2016-04-11 17:57

Nekad att komma på jobbintervju!

Hej.

Fick precis veta att jag inte kommit vidare i processen för ett sommarvikariat och är oerhört besviken. Håller för tillfället på att studera till Undersköterska på komvux (samlat betygsdokument) och gjorde 4 veckors praktik på ett äldreboende i vintras. Trivdes oerhört bra där och kom bra med de flesta i personalen och vårdtagarna. Bestämde mig att söka vikariat nu till sommaren på samma ställe och gjorde en ansökan.

Fyllde i att jag inte hade någon referens då jag vid tillfället inte hade någon, men fick klartecken från min gamla handledare att hon ställde upp som referens till den eventuella intervjun. Nämnde i ansökan att jag hade gjort min praktik hos dom för ett par månader sedan och också vem jag gick med.  

När jag inte hörde någonting på flera dagar så ringde jag utan något svar, bestämde mig för att skicka iväg ett mejl och fick nu till svar att jag inte kommit vidare för att få komma på intervju.

Var nästan säker på att jag åtminstone skulle få chansen att komma på intervju, även alla andra jag pratat med har sagt att jag borde ha en större chans att lycktas, Känner mig oerhört besviken och illa till mods då det känns personligt. De borde veta vem jag är då jag träffade den här chefen många gånger och hon kunde mitt namn innan jag ens träffat henne.

Vad granskade hon beslutet på? Att jag inte än har slutfört min utbildning? Mitt samlade betygsdokument? Mitt CV? Mina referenser och erfarenheter? Eller mig?

Annons:
Calcifer
2016-04-11 18:00
#1

Det är hemskt svårt att säga, det kan ju ha varit så pass konkurrenskraftigt att de helt enkelt måste gå efter de som har mer erfarenhet och en färdig utbildning. Eller så kanske någon inte var helt nöjd med ditt arbete och valde därför att intervjua någon annan. Ditt CV kanske inte heller var helt bra skrivet. Det är verkligen jättesvårt att veta varför en person inte gått vidare till intervju.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[tk1971]
2016-04-11 18:03
#2

Det är ingen rättighet att få komma på intervju. Där bestämmer arbetsgivaren helt och hållet.

Åsa S
2016-04-12 07:47
#3

Skulle gissa att de fått flera sökande med färdig utbildning och att de kallat dem, en avslutad utbildning slår högre än en icke avslutad. Får man ansökningar från folk med rätt utbildning så kallar man ofta dem och det kan hända att de bara kallat 3-5st av alla de som sökt. Tackar alla nej så brukar man kalla fler till intervju. Det jobb jag har nu fick jag först nej tack på men nån månad senare fick jag kallelse till intervju de andra hade inte velat ha jobbet alt. hade fått andra jobb under processen.

[Outlawly]
2016-04-13 06:57
#4

Du skulle ju antingen kunna ringa eller mejla och fråga varför du inte får komma på intervju. För en fråga borde de kunna svara på 🙂

Hildgrim
2016-04-14 20:00
#5

Det räcker att det fanns nån/någon annan mer mer erfarenhet än du.

Det är nästan lika bra du ställer in dig på att man inte hör något från de flesta ställen, i synnerhet om du är helt ny i arbetslivet. Du ska inte ta det personligt, det är bara så det är, att det ofta finns någon mer mer eller bättre erfarenhet. :)

hankans91
2016-04-15 23:14
#6

Antagligen stor konkurrens från andra sökande och att din utbildning inte är klar. Sen vet man inte om de har läst alla ansökningar om de fick många sökande och då har din ansökan bara blivit en i mängden av många bra. Men ringde du till dom och sökte med eller?  Det är ju som sagt många som utbildar sig till undersköterska många blir ju det när de läser omvårdnad på gymnasiet. Men du skulle ju kunna prova att söka vårdbiträde och anmäla dig till en vikarie pool kanske:)

Annons:
Aleya
2016-04-20 17:16
#7

Du kvalificerade dig inte till att komma på intervju. Det är nog bara så enkelt. Dom har inte lovat dig jobb eller dylikt heller. Det är tråkigt då det blir på detta viset men du kan ju anmäla dig som vikarie i poolen. Det är ju iaf ett jobb.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: