Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 2372 ggr
[Caamilla1224]
2016-04-09 14:58

Jobbintervju - tips och råd

Hej! Jag har lite beslutsångest ang. en jobbintervju jag ska iväg på under veckan. Det är nämligen som så att i början av året ansökte jag om ett semestervikariat och helt plötsligt ringde telefonen igår och de bad mig komma på ett möte eftersom de ville träffa mig.  Detta jobbet ligger ca 10 mil ifrån min fasta bostad och ca 3 mil ifrån vårt hus på landet. Min sambo måste bo i den fasta bostaden eftersom hans jobb är där men jag är arbetslös (varit det väldigt länge) och sökte därför jobb överallt i hopp om att få något och trodde ärligt talat inte någon skulle höra av sig. Men nu är jag i valet och kvalet om detta. Skulle jag få tjänsten innebär det att jag måste bo helt ensam ute i skogen i några månader, men väljer jag det inte innebär det att jag tackar nej till en betald tjänst (som dessutom är en tjänst jag faktiskt är intresserad av att få) och återigen är arbetslös och inkomstlös. Jag vet att man inte bör oroa sig förrän de sagt att man får tjänsten, men jag är en person som ofta oroar mig för viktiga beslut i förväg och vill gärna ha en "plan" för alla möjliga scenarion som kan inträffa. 

Jag har dessutom en operationstid bestämt tills i juni (tjänsten börjar i juni) för mitt karpaltunnelsyndrom som jag då isf behöver skjuta på tills tjänsten är slut och det är ju lite dumt egentligen. Men samtidigt, detta tillfälle kanske aldrig kommer igen.. 

Och så är jag sååååå nervös inför mötet, detta är min första arbetsintervju och jag kommer säkert klanta till det pga av nervositeten… 

Några tips eller råd om vad ni skulle gjort i min situation?

Annons:
Aleya
2016-04-09 15:09
#1

Tagit tjänsten. Och är du inskriven på har du inte råd att tacka nej. För du lär bli utskriven då för att du tackat nej. Och förlora ev pengar. Ja jag hade flyttat op-tiden. Bättre att få ett jobb och nått på cv än att inte ta det. Och sen, vad gör det någon månad om du måste bo i sommarstugan? Du blir väl inte helt isolerad?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Inkanyezi
2016-04-09 15:12
#2

Jag skulle ta kontakt med fler handkirurger för att se om det går att fixa karpaltunnelsyndromet lite kvickare. Det är ju ändå rätt besvärande. Dessutom tror jag att jag också skulle sikta på metoder för att få det mindre jobbigt att leva med, om det ändå skulle visa sig att det inte går att få en operation inplanerad på lämplig tid.

Och jag tror alldeles bestämt att sommarhuset ute i skogen borde säljas om det inte kan ses som lämpligt för en vistelse under den tid det här avses.

[Caamilla1224]
2016-04-09 15:27
#3

#1 Jag är inte inskriven i arbetsförmedlingen än, men hade planen att skriva in mig till veckan eftersom min andra hand jag opererade har läkt klart nu. Så tackar jag nej nu och skriver in mig i AF måste jag ju tacka ja till nästa tjänst som kanske råkar va något jag absolut inte vill göra och som ställer till ännu mer bekymmer. Egentligen är det inga större bekymmer att bo i "sommarstugan" då det egentligen är ett helt vanligt hus som sambon har men som vi inte kan bo i på heltid eftersom hans jobb är i en annan stad. Det är väl hela grejen att vara själv i ett helt hus som skrämmer mig, och mörkret.. Är ganska mörkrädd och när det ligger ute i skogen så skulle jag nog vara ganska rädd att vara där själv. Men sådant kommer man kanske över när man gjort det. 

#2 Det kunde inte göras så mycket tidigare då min andra hand blev opererad för ca 7 v sen och den behövde tydligen läka ordentligt först så jag inte överbelastade den innan man körde på nästa hand. Jag har levt med det i lite över ett år nu och vet att jag skulle överleva med det ett par månader till, men är rädd att nerven kanske tar skada då, och denna tjänst innebär även en del fysiska och tunga lyft som kanske kan påverka det negativt. Huset i sig är ju inte problemet, det är nog mitt psyke om att vara själv i det som är bekymret. ;)

[Caamilla1224]
2016-04-09 15:42
#4

Kom även att tänka på, när man går på en arbetsintervju, brukar de vilja ha ett svar direkt eller kan man få lite tid på sig att tänka över det? Det hade nämligen ringt ifrån ett annat företag igår också som jag misstänker också vill träffas men de svarade inte när jag ringde tillbaka. Om de ev. också vill träffas, borde jag nämna att jag ska iväg på en annan intervju också eller inte? Tänkte då på om det skulle vara så att de vill ha svar direkt där och jag inte kan ge det förrän jag varit på den andra intervjun.

[Lilyz]1
2016-04-09 17:40
#5

#4 Man brukar inte få svar direkt efter intervjun om man fått jobbet eller inte, oftast kör de intervjuer med flera sökande och sedan väljer de efteråt vilka/vilken som ska erbjudas tjänsten. 

Du behöver inte nämna när du går på intervjun att du ska på en annan också utan det kan du isf säga sen om du får jobberbjudandet och enligt min erfarenhet så brukar man kunna få en viss betänketid innan man tackar ja.  🙂

Aleya
2016-04-09 17:51
#6

#3 men skulle det vara problem att bo i sommarstugan egentligen? Det är ju ganska soligt i sverige på sommaren. Annars skaffa nattlampor och underhåll dig innan du ska sova. Som sagt måste du avgöra själv. Men jag funderar på om du ens verkligen känner för att jobba när du kommer med dina "undanflykter".

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Åsa S
2016-04-11 08:13
#7

Ofta är ju intervjun även din chans att intervjua företaget så nej du behöver inte svara direkt du ska ju också få chans fundera på om du vill jobba på detta företaget när du fått veta mer (även om jag faktiskt har fått ett jobb direkt vid intervjun de slängde fram anställningskontraktet direkt men det var ett jobb som det var bråttom tillsätta och jag var den enda med som sökt som hade de rätta meriterna).

[Caamilla1224]
2016-04-11 19:56
#8

Okej, tänkte mest på då det stod att rekryteringen sker löpande så kanske de ville ha svar direkt så de kunde gå vidare till nästa. Men då blev jag lite lugnare iaf och lite betänketid vill man ju gärna ha. 

Jag vill jätte gärna jobba och skulle ju inte söka jobb annars ;) men jag är inte en person som tar förhastade beslut utan att tänka igenom allt en extra gång, ibland gärna en tredje eller fjärde gång också tyvärr. Så därför blir det många "undanflykter" och ibland hjälper det att vädra sina tankar lite till opartiska personer så man kan tänka lite klarare sen. 

Men jag ska försöka mitt bästa på intervjun och så får det bära eller brista och så får man ta itu med resten efteråt :)

Tack för svaren och har ni några tips eller varningar om klassiska misstag man kan göra på en intervju så skriv gärna :)

Åsa S
2016-04-11 21:51
#9

Tipsen är väl att komma i tid. Ha funderat ut frågor man vill ställa + svar på sånt man tror man får frågor om. +Våga bjuda på sig själv. Arbetsgivaren vill ju få en bild över vem man är svarar man bara torrt på frågorna och just inte visar mer än det man skrivit i ansökan brukar man inte gå vidare.

Upp till toppen
Annons: