Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3550 ggr
taylor__lambert
2016-03-01 12:00

Parkvakt

Jag undrar lite, vad gör en parkvakt?
Vad har de för uppgifter? Vad kan de göra? Kan de ge folk böter?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Åsa S
2016-03-01 12:16
#1

Vilken typ av parkvakt tänker du på? I naturreservat typ i afrika eller tänker du mera på nån slottspark el dylikt.

taylor__lambert
2016-03-01 12:20
#2

Jag tänker mer i en park mitt i stan i Sverige.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Åsa S
2016-03-01 12:24
#3

Det brukar nog inte finnas några såna här i sverige  utan det är väl mera vanliga väktare som vandrar runt i områden som de är stationerade i det brukar vara rätt stora områden och ibland åker de mera runt med bil de har samma befogenheter som alla andra väktare = inte så mycket mer än en vanlig medelsvensson men de kan ju ringa polis, säga till folk. (är de ordningsvakter gäller annat de har ex. tillstånd omhänderta folk ex. ifall de är berusade etc. i väntan på polis)

taylor__lambert
2016-03-01 12:32
#4

Hmm, då undrar jag. För jag var vid observatorieparken idag (Stockholm) där fanns två parkvakter som gick runt. Det skedde en incident som bryter mot två lagar, de båda såg och hörde det men brydde sig inte alls. Därför blev jag fundersam på vad de gör om dagarna om de ändå inte agerar i en sån situation.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Åsa S
2016-03-01 12:42
#5

Stockholm har just inga som kallas parkvakter och som bara håller sig i parker mig veterligen, vad stod det på uniformen?

taylor__lambert
2016-03-01 12:55
#6

På uniformen stod det ordningsvakt, på västen stod det parkvakt

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Åsa S
2016-03-01 13:05
#7

Då är det någon ordningsvakt som fått förordnande att vandra runt där, vad de gör beror på vad beställaren har beställt för tjänst. ex. vi har ordningsvakter stationerade på jobbet i deras förordnande så ska de hålla koll på ingång och kassalinjen men mer behöver de egentligen inte göra men de brukar ju ändå gripa nån ifall de ser att de snattar etc. och ringa polisen.

Tyvärr gör fok ibland bara det de ska de gör inte ytterligare saker även om de skulle få ingripa ex. såg jag vid mitt jobb en påverkad människa som låg helt utslagen på gatan, såg ut som han var helt livlös han rörde sig ej,  han låg väldigt nära en polisbuss, när poliserna kom tillbaka till bussen bara knatade de förbi denna utslagna människa utan att ens kolla ifall han levde, våra ordningsvakter gick ut och kollade istället och omhändertog honom och ringde polis.

taylor__lambert
2016-03-01 13:20
#8

Okej, då vet jag det.

Tycker det är lite tråkigt att vissa bara gör det de ska och inte mer, varför inte hjälpa samhället till något bättre liksom, allra helst i en sån situation som du beskriver! Även om man bara är en vanlig människa kan man ju hjälpa samhället lite, även små saker gör ju skillnad.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: