Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2409 ggr
tlover
2/5/16, 11:07 PM

Hur viktigt är utbildning enligt dig?

Hur viktig tycker du det är att man har en färdig utbildning i det man jobbar med? (gällande jobb där det inte är nödvändigt pga risker av olika slag, tex pratar jag inte om läkare el pilot nu utan tex inredare eller liknande).

Nu i veckan har jag blivit efterfrågad för att hålla provsmakning av te  3ggr och som alltid när det gäller provsmakningar el föreläsningar så känner jag att andra skulle tycka att jag inte var nog kunnig i ämnet just för att jag inte har diplom utan att jag "bara" läst och provat allt i teväg jag kommit över.

Så vad tycker du, hur viktig är utbildning för dig som konsument av tjänsten/varan?

l'm back

Annons:
vendelay
2/5/16, 11:27 PM
#1

Om du kan det du gör så tycker inte jag att du behöver en utbildning eller ett diplom. Som du skriver är det en annan sak om du är läkare eller pilot, men som i ditt fall med te eller som i mitt fall med katter tycker jag att erfarenhet räcker.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Scorpio97
2/5/16, 11:28 PM
#2

Nej, jag tycker inte utbildning har betydelse i det fallet. Inte när det gäller "hobbygrejer" eller vad man nu ska kalla det (:


//Jessie

tlover
2/5/16, 11:32 PM
#3

Nu är ju te mitt jobb också. Så småningom så kommer jag nog se till att minst bli utbildad till te-sommalier men de enda kurserna jag sett ang det kostar 4000:- styck och det krävs minst 9 stycken om jag minns rätt för att kvalificera sig till te-sommalier.

l'm back

Scorpio97
2/6/16, 12:17 AM
#4

Med "hobbygrej" menade jag som motsats till jobb där någon kan skadas (typ pilot och läkare som du tog upp). Jag vet att du jobbar med det också, så jag menade inte att ditt jobb inte är ett jobb, utan jag kom bara inte på något bra ord. 

Men om jag gick på en föreläsning/liknande, skulle jag föredra att få veta om personen har utbildning inom ämnet eller inte. Inte för att det egentligen har betydelse, men jag föredrar helt enkelt att veta om informationen jag får byggs på erfarenhet, utbildning eller en blandning. Det skulle kännas seriösare.


//Jessie

Åsa S
2/6/16, 12:50 PM
#5

Det beror ju på vad det är för jobb och sånt men hade jag varit arbetsgivare och sett på CV:t att man har oavslutade utbildningar skulle jag fundera en extra gång innan jag kallade den personen till intervju. Som arbetsgivare vill man ju ha nån som slutför sina projekt och oavslutade utbildningar kan indikera att det kanske är en person som ger upp och inte slutför sina saker.

tlover
2/6/16, 1:09 PM
#6

#4 okej jag missförstod först men nu förstår jag vad du menar. #5 jag tänkte mer hur du som konsument tänker, ifall man fått jobbet el startat eget tex

l'm back

Annons:
nypisnina
2/6/16, 3:43 PM
#7

Nä, erfarenhet väger ofta tyngre än utbildning. På mitt jobb inom konstruktion så har vi flera konstruktörer som inte är utbildade utan de har kanske erfarenhet och kanske utbildning av bygg och liknande, sen har de lärt sig det teoretiska på vägen genom erfarenhet. Och det är viktiga saker de pysslar med om dagarna kan jag säga.
Så utbildning i sitt område behövs i många fall inte. :-)

vendelay
2/6/16, 9:03 PM
#8

#7 skrev exakt som jag tänkte, men jag hittade inte rätt ord. Erfarenhet väger ofta tyngre än utbildning.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Åsa S
2/7/16, 8:12 AM
#9

Om det är mot mig som konsument så säger jag att det beror på. Att lära sig av andra eller att bara lära sig genom att utföra arbetet istället för få en utbildning kan i vissa fall vara bra men inte i andra.  Det kommer ju nya rön, lagar oc arbetssätt så nog skulle jag vija att den jag köper tjänsten av gör allt enligt nya rön och efter nya lagar vilket man ofta lär sig i utbildningar. Ex. är ju många trädbesärare här i sverige självlärda eller har lärt sig av andra trädbeskärare. Jag som är utbildad trädgårdsingenjör blir ibland helt förskräckt av resultaten de utför i många fall. Ibland ser man beskärningssätt som man gjorde för 50år sedan som man nu vet är helt olämpliga ifall man inte vill ha röta i trädet och liknande.

Stallmima
2/23/16, 9:11 PM
#10

För den här sortens visning som du anger ser jag att ett genuint intresse banar väg först och främst

taylor__lambert
3/1/16, 12:25 PM
#11

Jag tycker, blir man erbjuden att hålla en föreläsning eller liknande så tror jag nog att de som frågar en känner att man har den kunskap som krävs för att dela med sig. Man behöver inte ha utbildning i allt man gör, erfarenhet har stor betydelse det med, vad som finns på ett papper kanske inte alls visar sig vara lika bra i praktiken.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: