Annons:
Etikett11-praktik
Läst 2351 ggr
amalii
2/1/16, 5:04 PM

praktik via arb.förmedlingen

Hej, jag har ett par frågor ang. praktik för vuxna som jag hoppas någon kan svara på. Har försökt hitta svaren själv, men det mesta jag hittar online rör minderåriga och arbetsförmedlingens faktablad är värdelösa. Jag undrar hur många timmar per dag en praktikant får hållas på arbetsplatsen? Jag har nyss fått ett schema på nio timmar varje arbetsdag men jag tycker att jag har läst någonstans att en praktikant inte får vara på arbetsplatsen längre än 8h, så hur ligger det till? Finns det några regler kring antalet timmar under praktiken? Min arbetsgivare motiverar det med att säga att jag har en timmes rast men eftersom jag praktiserar inom service så har jag (hittills) inte hunnit ta ut den rasten nån gång. Jag tar små raster för att kunna äta, gå på toa, ta en cigg osv men de går på 3-5 min styck sen kanske 10-15min för att kunna äta. Alltså blir det aldrig 8h jobb+1h rast som han påstår att det är, snarare kanske en 30min, max 40min rast om man räknar ihop små-rasterna. Tacksam för svar!

Annons:
Maria
2/1/16, 5:09 PM
#1

En vanlig heltidstjänst är på 40 timmar i veckan.

Då jobbar man exempelvis 8-17 vilket blir nio timmar men då är det ju så klart en timmas rast.

Kan du inte kontakta arbetsförmedlingen som faktiskt har förmedlat detta jobb och berätta att du inte kan ta ut dina raster?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2/1/16, 5:10 PM
#2

Man kan ju börja med en av de första reglerna för praktik = en praktikant får aldrig ersätta en anställd så du borde bara kunna gå iväg och ta dig en timmes rast för arbetsgivaren ska inte vara beroende av att du är där hela tiden. Annars är 9 timmar med 1tim rast helt normalt ifall man ska vara där motsvarande heltid. Jag hade faktiskt kontaktat facket ifall det är så att du ersatt en anställd för då ska du inte ha praktik utan anställning.

Zakaraa
2/1/16, 5:11 PM
#3

Skulle råda dig att kolla med din handläggare på AF först och främst. De om någon har ju koll på läget eftersom du praktiseras genom dem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

amalii
2/1/16, 9:41 PM
#4

Tack för alla svar! Det här med att en praktikant inte får gå själv på arbetsplatsen fick jag reda på för bara någon dag sedan, och det kommer jag ta upp med min arbetsförmedlare eftersom jag (från och med imorgon) kommer ha hand om öppningen av restaurangen själv. Tror kocken kommer in nån timme senare, men det blir ändå att jag är där en timme före alla andra. Ska få nycklar och larmkod och allt sånt, och jag hade en magkänsla av att det inte riktigt stod rätt till (har bara varit där två veckor nu) men det är bra att jag har mer konkret fakta jag kan ta upp. Tack igen!

Stallmima
2/4/16, 9:15 PM
#5

Det här osar gratisjobb långa vägar, vem är det som har fixat "praktiken" åt dig?  Och i vilket syfte och hur länge ska du praktisera där?  Du skall absolut inte gå med på att öppna restaurangen själv.

91Marran
2/5/16, 11:28 PM
#6

#4 Det måste finnas ett visst antal anställda per antal praktikanter. Du har även i vissa fall rätt till jobbsök varje vecka. Stå på dig! Det är en onödig risk för dig att öppna verksamheten själv, men ser bra ut för chansen att få jobb. Så fundera noga innan du väljer.

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: