Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2007 ggr
vendelay
1/13/16, 9:04 PM

Bild i ansökan

När ni söker ett jobb, skickar ni då med en bild på er själva?

Varför/varför inte? Tycker ni att det verkar göra någon skillnad, t.ex. får ni komma på fler intervjuer när ni skickar med bild?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
vendelay
1/13/16, 9:07 PM
#1

Jag skickar aldrig med bild. Jag förstår att arbetsgivare tycker att det är enklare att komma ihåg vem en är om det finns ett ansikte att knyta informationen med men jag tycker att det är ett alldeles för enkelt för fördomar att (omedvetet) komma upp till yta. Skulle nog inte påstå att det är något fel med mitt utseende (sett till vad samhället tycker att en arbetstagare bör se ut) men om jag vore grovt överviktig, mörkhyad eller hade tatueringar i ansiktet hade jag inte velat bli bortvald pga det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Stallmima
1/13/16, 9:08 PM
#2

Har skickat 1 ansökan på nätet där det var obligatoriskt med bild. Annars gör jag det inte. Tycker en bild inte har med en ansökan att göra egentligen, det är innehållet i CV:t som spelar roll och ev erfarenhet

Fridaaaa
1/13/16, 9:08 PM
#3

Jag brukar oftast skicka med bild :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Silver83
1/13/16, 9:09 PM
#4

Jag har för det mesta skickat med bild, även om det inte står att man ska skicka med det. Men då får de en bild av hur man ser ut i alla fall. Det beror nog lite på vad det är för jobb man söker, men ibland kan det nog ha betydelse hur man ser ut, t.ex. om du är tatuerad, piercad eller annat som folk kan hänga upp sig på när det gäller vissa jobb. 

Jag har inte upplevt, vad jag vet, att jag kommit på fler intervjuer för att jag skickat med bild. Men skickar som sagt var alltid med den, bara för att.

Jaguar_
1/13/16, 9:10 PM
#5

Jag skickar med. Varför? Ja, de kommer ju troligt möta mig sedan vid intervju så varför inte? Tycker det är trevligt med en bild. Dock har jag ju ingen megabild på ett A4 precis. Det är en liten bild i hörnet på mitt personliga brev :)

Om man får komma oftare på intervju för att man har bild har jag inte märkt någon skillnad på. Tror snarare det har med hur ditt CV/Personliga brev är utformat. Mitt får jag alltid mycket bra kritik på. 😉 Det är alltid lika trevligt när de skriver tillbaka och berömmer hur jag lagt upp mitt CV och beklagar att de inte har en plats.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

vendelay
1/13/16, 9:18 PM
#6

Vad kul med så många svar på så kort tid! Spännande att höra era åsikter 🙂

Tror som #5 säger att det har att göra med CV:et och inte bilden! :)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Ria74
1/13/16, 9:53 PM
#7

Jag sökte ett jobb som krokimodell och då skickade jag bild. Annars har jag inte gjort det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Loris M
1/13/16, 9:55 PM
#8

Har aldrig gjort det. Det är min kompetens de ska bedöma, inte mitt utseende.

vendelay
1/13/16, 10:05 PM
#9

#7 Ja, då kan det förstås vara ganska nödvändigt haha :)

#8 Exakt min tanke!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Loris M
1/13/16, 10:23 PM
#10

#9 Det är också som du skriver väldigt lätt att påverkas medvetet eller omedvetet som arbetsgivare. Har man tur att se ut på "rätt sätt" så är det väl bra. Men annars kan man sorteras ut enbart p.g.a. utseendet.

vendelay
1/14/16, 6:53 AM
#11

#10 Ja, jag tycker att det är så fel. Om de specifikt efterfrågar en bild brukar jag förklara varför jag tycker att det är fel att skicka med en bild. Jag har aldrig haft problem med att få jobb ändå, har fått intervjuer och jobb när jag vägrat skicka in en bild, så jag tror verkligen som jag sagt tidigare att det egentligen bara har med ditt CV och din personlighet (på intervjun) att göra!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
1/14/16, 10:21 AM
#12

Jag skickar med bild om det står att man ska ha med sig en bild i cv:n.

Om man inte gör det så kan det hända att man direkt räknas bort eftersom man har misslyckats att följa alla önskemål och det kan ses som en svaghet. Om arbetsplatsen man söker till är så pass utseendefixerad så kanske man inte kommer särskilt långt om man vägrar att skicka in en bild. Det beror helt och hållet på.

Loris M
1/14/16, 1:04 PM
#13

#12 Fast jag kan inte se att det finns en enda vettig anledning till varför ett företag vill se hur jag ser ut. Jag har aldrig blivit ombedd att skicka med en bild, men jag skulle verkligen  vilja veta hur de motiverar det.

Annons:
Jaguar_
1/14/16, 1:55 PM
#14

Man kan väl säga med att vissa branscher är faktiskt fixerade vid utseende. T ex klädbutiker. Senast jag såg en sån annons vara ute var du tvungen att vara modeklädd och hänga med i svängarna. Se bra ut och sminka dig osv. Fattar kanske varför man behöver vara modeinriktad då det är klädaffär och det sponsrar ju handel om man bär deras kläder när man jobbar. Men sminka sig? Så ja, där ha vi en bransch som går på utseende. 😛

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

citytjejen
1/14/16, 5:48 PM
#15

Har haft bild i mitt cv de senaste åren men vet inte om det har underlättat för mig för att få komma på intervju.

/Christina

[Devya]
1/14/16, 6:27 PM
#16

#13 Jaguar_ förklarar det bra. Det finns en hel del branscher som vill ha snygga arbetare. Oftast handlar det isåfall om att jobba i diverse butiker eller då man säljer kosmetika osv.

Loris M
1/14/16, 6:35 PM
#17

#16 Jag tycker fortfarande att det är fel. Och vad händer om de nekar någon jobbet för att hen inte ser tillräckligt snygg och sminkad ut? Blir inte det diskriminering? Och vad säger de: Tyvärr, du är för ful! 😃Eller så hittar de på en annan ursäkt? Jag vet inte, jag har inte jobbat i den branschen, men tycker att det känns fel.

[Devya]
1/14/16, 6:47 PM
#18

#17 Klart det känns fel men samtidigt kan jag också förstå dem. De vill säkert ha en person som ser fin ut och som helt tydligt vet hur man ska sminka sig om jobbet handlar om t.ex. att sälja kosmetika.

En som ska jobba i klädbutiker och liknande vill de säkert ska se vänliga och fräscha ut eftersom de handskas med kunder.

De tackar säkert bara nej till sökanden som de anser inte passar in. Brukar du alltid få veta orsaken till varför du inte har fått de jobb du har ansökt om? Jag har endast två gånger i hela mitt liv fått veta varför jag inte har fått jobbet, första gången var för att de redan hade hittat någon och den andra gången samma sak.

LinaLj
1/15/16, 2:50 PM
#19

Min bild finns på mitt CV. När jag designade CV't så kändes det rätt att sätta bilden där.

vendelay
1/15/16, 7:17 PM
#20

#19 Känns det rätt ska du självklart ha en bild med! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Åsa S
1/15/16, 8:44 PM
#21

Viktigt är dock att ha rätt bild, var ju en insändare från en arbetsgivare i metro som klagade på ungdomar som inte visste hur man sökte jobb och infogade bilder på sig själva i ansökningar med urringningar och plutande läppar som mest kändes obehagligt och inte riktigt lämpligt i en jobbansökan.

vendelay
1/15/16, 8:49 PM
#22

#21 Håller absolut med. Jag var med i en rekryteringsprocess där det sökta jobbet var servitris och vi fick in så konstiga bilder att det knappt går att tro på… En kvinna hade sjukt långa lösnaglar i fancy färger med dekorationer (vilket en inte får ha om en ska hålla på med mat) och så vidare, flera bilder var verkligen opassande till tjänsten.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: