Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 1068 ggr
mariamaräng
2016-01-09 17:54

Hemkommande från Storbritannien, förvirrad!

Hej,

Jag har just kommit hem från Storbritannien efter att ha studerat och under en tid försökt att starta eget/ sökt jobb under där under en tid utan väldigt lite framgång,eftersom jag också har varit sjuk.

Det har nu har varit 8 år, och jag undrar- vad gör jag åt min ekonomi? Jag är 29 år och har spenderat mest av mitt vuxna liv i Wales där jag studerade och sedan hade en tid där jag praktiserade keramiken men tråkigt nog så gav det inte mycket i pengaväg.

Så nu har resurserna har tagit slut och nu bor jag hos morsan utan en penning i fickan. Heller vet jag inte hur saker och ting funkar i Sverige med arbetslöshetsersättning osv. Jag vet att jag måste folkbokföra mig men efter det?

Jag är utan riktig pengagivande utbildning inom konst och keramik, vilket det inte finns något riktigt jobb i, hur överlever man?

Fråga:  Som steg nr. ett  -Kan jag få bidrag tillsvidare till mat och hyra, för att kunna få mig ett jobb? och sen vidare utbildning vid sidan av tex psykologi steg två? Helst vill jag ju fortsätta med min keramik men det kanske blir svårt? Jag skulle gärna praktisera keramik som ockupation och lära ut, helst som ett verktyg/terapi för att hjälpa människor i samhället som har det svårt, tex. asylsökande och personer med personliga trauman? Ungefär som en bild terapist typ, men Hur börjar jag? jag kan inte stanna hos mamma länge.

Är tacksam för förslag!

Maria.

Annons:
[Lummer]
2016-01-09 18:03
#1

Du kan ju höra med studiefrämjandet eller dyl om dom vill ha någon som håller kurs. Vet inget om man får betalt men då har du ju nåt att göra ändå.

[Devya]
2016-01-09 18:04
#2

Har du studerat business management eller något liknande då?

Det kan löna sig att gå till socialen och be om hjälp. Sen måste du väl också anmäla dig som arbetssökande. Nu bor jag inte i Sverige men jag tycker det borde vara något liknande man måste göra där.

Halvdansken
2016-01-13 20:55
#3

Läsa vidare på universitetet?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: