Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 4724 ggr
[Tilde]
2016-01-06 21:53

Är det värt med arbetsförmedlingen?

Jag har precis varit tvungen att säga upp mig från mitt jobb som jag verkligen gillade då jag var tvungen att flytta hem till Sverige igen efter att ha bott i Danmark rätt länge. Funderar nu på om det är värt att gå med i arbetsförmedlingen så man kan få lite ekonomisk hjälp medan man letar arbete, men vet inte om jag VILL gå med då jag inte vill bli tvingad att exempelvis flytta eller tacka ja till ett fysiskt belastande jobb (har led/muskelproblem). Vad behöver man egentligen gå på för kurser osv. när man är under 25? Jag behöver ju inte direkt lära mig att skriva CV då jag redan har haft arbete tidigare…

Har inte varit medlem där sedan jag nyligen tagit studenten och jag tycker inte jag hittar all info på deras hemsida - det lär väl inte vara samma förutsättningar då som nu? Tänkte gå ner och fråga någon dag, men jag har så himla mycket annat att fixa också. Så vad tycker ni? Borde man gå med eller ej?

Annons:
ElisabethB
2016-01-06 21:59
#1

Om du skriver in dig på Arbetsförmedlingen kan du bli anvisad att söka jobb, men om valet står mellan att inte få ersättning alls eller att kanske bli avstängd under en period för att du tackar nej till ett anvisat arbete skulle jag personligen välja att skriva in mig på Arbetsförmedlingen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Tilde]
2016-01-06 22:01
#2

#1 Hmm jag får nog gå ner och prata med dem i veckan. Leta jobb är ju något jag ändå gör/ska komma igång med och så länge man slipper "onödiga" saker som CV-coach osv. som man redan kan så är det nog inte så mycket att förlora då. 🙂

ElisabethB
2016-01-06 22:06
#3

De är överlag ganska "sega" på Arbetsförmedlingen, så länge du söker jobb och redovisar det en gång i månaden så har de ändå "fullt upp" med annat och då letar de knappast jobb att anvisa. Många kan gå arbetslösa i flera år utan att bli anvisade att söka jobb. Ett fåtal får en handläggare som anvisar, men det är nog ingen större "risk".

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Hadraniel]
2016-01-06 22:18
#4

De gånger jag varit arbetslös tidigare i livet så har det ju varit onödiga aktiviteter som att lära sig skriva jobbansökningar flera gånger om trots att man redan kunde det från början, sitta av tiden på vuxendagiskurser där man måste vara 8 timmar om dagen, men får uppgifter som tar kanske 15 minuter att göra och sedan sitter sysslolös resten av dagen tills man får gå hem.

Alltså bara massa meningslösa saker som tar tid och energi som man egentligen hellre hade lagt på att söka jobb eller göra något vettigt istället.

Men tyvärr har man ju inte mycket annat val än att delta i skiten om man vill ha ersättning medan man är arbetslös.

Ria74
2016-01-09 18:51
#5

Om du ska få ersättning från t.ex facket (nu vet jag inte hur det funkar om man jobbat i Danmark) så måste du skriva in dig den första arbetslösa dagen. Du kan skriva in dig på arbetsförmedlingens hemsida och sen gå dit inom tidsramen det står på hemsidan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tilde]
2016-01-09 21:59
#6

Har skrivit in mig online och ska dit på onsdag så får vi ju se vad de kan hjälpa mig med och om det är något för mig, eller vad man ska säga. :)

Annons:
Ria74
2016-01-09 22:03
#7

Man brukar bli erbjuden jobbcoach i första skedet.

Blev arbetslös precis innan dottern föddes och sen var jag mammaledig, när jag skrev in mig igen blev jag erbjuden jobbcoach men det var inte mycket att hänga i julgranen för min del i alla fall.

Praktikplats är också något dom hjälper till med. Men jag var inte intresserad av det utan ville ju ha ett vanlig jobb och det fick jag hitta själv.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Nosen
2016-01-12 21:18
#8

Jag fick gå i skolan i 3 månader, folkhögskola, nån prova på grej genom arbetsförmedlingen. Var kul att ha något att göra DOCK så fanns inte mycket tid över till jobbsök, eftersom jag var i skolan 8-16 :(

Sen praktik på ett katthem i 3 mån, som självklart aldrig skulle leda till jobb där, var också kul men samma där 8-16 dagar så hann inte så mycket jobbsök.

Kändes väldigt konstigt.. fick bra betyg i gymnasiet och hade inte behov av folkhögskola (för de som ej gått ut gymnasiet) och sedan praktik…

Blev tvingad att skriva på papper att jag accepterade detta, annars åkte jag ut från arbetsförmedlingen..

Så mitt tips är, tror du att du kommer hitta ett jobb snabbare på egen hand så skippa arbetsförmedlingen, men behöver du pengar så skriv in dig. Men var beredd på att du kanske får "jobba" 5 dagar i veckan för dom få kronorna.

Så var det i alla fall för mig..

vendelay
2016-01-13 20:44
#9

Jag har varit inskriven på ams två gånger, en gång som myndig och då sa de att jag behöver säga att det är okej att ta jobb i hela landet men att de aldrig kommer att rekommendera mig jobb någon annanstans än orten jag bor. Personligen tycker jag att ams är ren skit, det är otroligt värdelöst och har aldrig hjälpt mig. Värdelösa möten, allt tar extremt lång tid och jag upplevde inte att jag fick någon hjälp. Dessutom har jag aldrig träffat någon som jobbar där som kan använda datorn som de arbetar med, varje gång jag varit där har handläggaren bett MIG om hjälp med att öppna formulär osv. Om du tror att du är arbetslös efter 3 månader, ja, då skulle jag rekommendera att du ska skriva in dig men om du tror att du kommer ha jobb inom 3 månader så finns det ingen poäng i det, tycker jag. Lycka till med jobbsökandet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Tilde]
2016-01-14 14:57
#10

Nu har jag varit på mitt första möte där och det var inte alls så illa som jag trodde. Jag behöver inte gå någon utbildning men de kan rekommendera olika utbildningar för de som vill senare. Jag behöver INTE ta jobb i utlandet och kommer inte att bli tvingad att söka olika jobb utan jag ska fixa sånt själv. Så det enda jag behöver göra är att skriva ner alla jobb jag söker och skicka in.

Jag har redan fått en videointervju för ett jobb jag har sökt så jag vet inte hur snabbt jag får jobb…. Han på arbetsförmedlingen trodde att jag skulle vara populär bland arbetsgivare dock eftersom jag har erfarenhet och hade bra gymnasiebetyg samt har bott utomlands och kan danska.

Jobb-coach och sånt var också frivilligt sa han. Man träffar nästan aldrig som handledare heller tydligen… Så jag vet inte, kan ju vara medlem tills vidare i alla fall. :) Men tack för alla svar! Kanske skiljer det sig beroende på var man bor.

Mia-45
2016-01-17 19:37
#11

Jag är inskriven på AF och har varit sedan augusti 2014. Första året hände ingenting..jag fick söka jobb själv. 
Gick nu innan jul in i JOB och då kan man bli erbjuden en AMS-utbildning, coach eller nåt annat. För i denna åtgärd, fick jag till svar, att man ska göra nåt. Inte bara gå hemma och söka jobb själv. 
Och vill man ha ersättning så måste man vara inskriven på AF. 
Hoppas det löser sej för dej och att du får jobb snabbt.

Upp till toppen
Annons: