Annons:
Etikett09-bemanningsföretag
Läst 1490 ggr
Stallmima
11/20/15, 9:26 PM

Förbjud bemanningsföretag

Jag anser att bemanningsföretag bör förbjudas då människor får hoppa runt på olika företag bara för att tjäna ihop till en lön och är ständigt rädda att bli ersatt med någon annan. Fast personal blir ofta ersatta med inhyrda då de är lättare att bli av med.  Vad tycker ni här?  Motivera gärna era svar…

Annons:
Hildgrim
11/21/15, 8:43 AM
#1

Jag vet inte. Jag jobbar på bemanningsföretag och tycker det fungerar bra. Får kontrakt 6 månader åt gången så det är hyfsat stabilt.

Stallmima
11/21/15, 11:06 AM
#2

Svarar då på min egen undersökning.  I vissa fall kan bemanning vara bra, men företagen har så stor makt att när de ev inte gillar personen i fråga trots att den gör ett bra jobb byter ut personal. Denna form av anställning är väldigt osäker. När du efter ett "uppdrag" (som det så fint heter)  inte hittas ett nytt inom en snar framtid blir du uppsagt trots det finns fler annonser ute på jobb i bemanningsföretaget bara för att det hyrande företaget anser du inte passar.  Jag vill jobba med det jag trivs med på tider som passar mig! Inte vara en slags "modern statare"  som är utbytbar så fort den inhyrda ställer krav eller dylikt. Mår fruktansvärt dåligt över dessa situationer. Är själv inhyrd och sitter och väntar på nytt "uppdrag" som det fint heter.

[postmortum91]
11/21/15, 12:24 PM
#3

Man kanske inte behöver ta bort bemanningsföretag men ställa större krav på företagen som anställer via bemanningsföretag så man får bättre villkor.

LinaLj
12/7/15, 3:04 PM
#4

Nej jag tycker inte att de ska förbjudas de tjänar ett par syften som idag är viktiga.

Dels är de ett bra sätt att komma in på arbetsmarknaden. Jag fick mitt första jobb genom ett bemanningsföretag, jag skulle jobba som ordertelefonist i två veckor. Efter en månad fick jag fast anställning hos företaget. Jag har även flera vänner som efter en avslutad utbildning har jobbat ett par år på bemanningsföretag och byggt upp ett imponerande CV vilket har gjort det lättare för dem att få "drömjobbet".

Idag är reglerna för hur man anställer och avskedar människor väldigt hårda, på gott och ont. Speciellt med osäkra marknader gör det dock att det är svårt för företag att anställa människor eftersom de inte vet hur deras utveckling kommer att se ut om ett år. Så om valet står mellan att anlita någon från ett bemanningsföretag eller att inte anställa någon utan kanske låta befintlig personal  arbeta halvt ihjäl sig så skulle jag ju föredra att anlita ett bemanningsföretag. Då kan man ju även få möjligheten att bli fast anställd om allt går bra.

Alla mina anställningar har börjat som vikariat av olika slag och idag är det faktiskt ett viktigt sätt att hitta jobb om man saknar erfarenhet och/eller kontakter. Men däremot så skulle en del av de regler som finns för bemanningsföretag behöva ses över och de mer oseriösa behöver gallras ut.

Upp till toppen
Annons: