Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 2450 ggr
MonaLia
2015-11-19 21:32

Behöver tips & råd, för långa arbetstider!

Hej min pojkvän har nyligen börjat jobba på Postnord som brevbärare på 100%

Han jobbar ungefär 7-17 varje dag… på schemat står det väl 7-16 men nästan alla jobbar övertid praktiskt taget varje dag i veckan. Vissa dagar börjar han 6 och jobbar till ca 16-17… är detta verkligen lagligt? Borde finnas något man kan göra åt detta?! Man kan ju inte orka jobba såhär varje dag i veckan en längre tid, superstressigt är det också.

Behöver tips och råd vad vi kan göra och vart man kan vända sig för att kunna förbättra dessa arbetsvillkor! Kan ju inte va okej!

Annons:
AnneN
2015-11-19 21:37
#1

Vet inte vilken fackförening den yrkesgruppen tillhör, men jag kan rekommendera att kontakta facket (om han är medlem, om inte bli medlem) det är bland annat sådana frågor som facket finns för att hjälpa sina medlemmar med.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2015-11-19 21:37
#2

För det första så hoppas jag att han är med i facket.

De brukar kunna hjälpa till med sådana här frågor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zpookey
2015-11-19 21:54
#3

Hur länge har han jobbat där?
Man kanske vänta med att gunga båten innan eventuell provanställning och så är förbi.
7-16 är ju normalt om man har 1 timmes rast under dagen.
Men arbetsgivaren ska ju hålla sig till avtalet och blir det övertid så ska det kompenseras med pengar eller ledig tid..
Sen är man ju olika vad gäller stress och udda tider….själv har jag haft både 24-timmarspass och 80-timmarsveckor, men det var ett tag sedan nu. Och jag har tydligen ingen stresströskel. Nuförtiden har jag "bara" dygnet-runt-jour. :)

Record
2015-11-19 22:08
#4

Det är väl som alla andra jobb 40 h /vecka, med betald övertid 200 h /år. Stressen får man själv anpassa. 😉

Haztparken
2015-11-19 22:12
#5

Inom PostNord är det tyvärr vanligt just nu då dom håller på med organisationsändringar. Helst nu när det börjar bli dags för jul och alla julkort så brukar det bli ännu mer övertid.. Min pappa är chef i vår stad och brukar ofta jobba mellan 7-19:45.

oh-la
2015-11-22 15:05
#6

07-16 är ju en vanlig 8h dag med lunch. kontorstimmar är ju oftast 08-17 men en h lunch. Övertiden begränsas ju i arbetslagen, annars är det ju facket man får vända sig till. Hur lång en arbetsdag får vara, eller snarare hur många timmar per vecka man får jobba finns det säkert regler kring. 07-16 är däremot inget onormalt. Skulle det däremot vara 07-16 7 dagar i veckan vi pratar om är det läge för diskussion. Mina pass är mellan 07-18, alt. 18-07, 2-5 pass per vecka, 13 pass/månad.

Annons:
TjockaBerta
2015-11-22 15:37
#7

På min sambos jobb jobbar de 10-12 timmar per dag. Inga raster eller lunch. Facket vet mycket väl om detta men har valt att inte göra något. Däremot finns det en dom om att företaget ska betala ut matersättning . Tre anställda fick det under några månader sen försvann det. Nyanställda slutar snabbt och de andra blir sjuka men det är inte så mycket att välja på idag. Han biter ihop och jobbar. Det är många företag idag som behandlar sin personal så. Inget ovanligt. Alla lagar som reglerar arbetstid och övertid är satta ur spel. Att bryta mot dem leder inte till några påföljder och facket verkar helt tandlöst.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: