Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2297 ggr
Lia
2015-11-10 15:02

Tips på jobb

Jag skulle verkligen behöva lite tips! I många år har det varit självklart för mig att bli sjuksköterska. Jag har ett år kvar på komvux nu. Men nu är jag osäker på om jag kan bli det. Till saken hör att jag har bland annat IBS och förmodligen kronisk uretrit som gör att jag ofta hamnar på toa och ofta tvingas stanna där en timme här och där. Det går inte att lämna badrummet i de situationerna. Jag har också diagnosen fibromyalgi, vilken jag inte är övertygad om. Men hur som helst har jag i alla fall smärta över hela kroppen och har svårt att göra mer krävande uppgifter, speciellt under längre tid. Jag är även deprimerad med stark ångest och pga alla dessa diagnoser är jag väldigt stresskänslig. Jag har också endometrios, vilket gör min arbetsinsats opålitlig runt mens. Och jag lider av fobisk personlighetsstörning, vilket är en grav form av snags fobi ungefär. Jag har förmodligen utelämnat en hel del. Men detta är väl det viktigaste. Jag behöver alltså ett jobb som inte är för fysiskt eller psykiskt påfrestande. Och jag måste kunna lämna arbetsuppgifterna för att springa på toa, och dessutom kunna stanna där upp till en timme. Finns det något sånt jobb? Förmodligen inte. Jag kan ingenting om IT, men i övrigt är jag inte rädd för att utbilda mig. Inte heller har jag problem med mindre avlönade yrken. Hoppas verkligen jag kan få lite tips, jag är så hemskt orolig för framtiden!

Annons:
vendelay
2015-11-10 15:15
#1

Hej!

Vad otroligt stark du verkar vara. Låter inte lätt med alla diagnoser och besvär men det är ju fantastiskt att du ändå verkar så positiv och försöker hitta möjligheter.

De jobb som dyker upp i mitt huvud är de utan människor och djur. Oftast kan sådana arbeten inte vänta, människan måste ha medicinen direkt eller hunden måste ut och gå. Några tips är översättare, författare (men lite svårt om en inte gillar att skriva) eller designa bokomslag/affischer/hemsidor osv. Vissa jobb kanske kan gå om ni är två, som apotekare (eftersom du verkar intresserad av sjukvården) eller någon som hanterar mycket papper - typ revisor.

Hoppas att jag gav något användbart tips och lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Geru
2015-11-14 11:36
#2

Alla IT-jobben ser ut så, mer eller mindre. Även vanliga kontorsjobb brukar se ut på det viset. Alla former av högre utbildningar brukar ju leda till sådant.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2015-11-17 14:49
#3

Men det kan ju vara svårt om du sitter på toaletten en timme i taget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Calcifer
2015-11-17 18:19
#4

Vill du jobba specifikt med andra människor?

Jag tänker att annars borde ju arbeten hemifrån vara absolut tip-top, då kan man springa på toaletten när det behövs och man slipper stressen av att hinna till/från arbetet i tid, passa bussar, eller sånt. 

Sen specifika förslag är det jag först kommer på t:ex undertextning. Känner en som arbetar med det och hen får en film, eller ett avsnitt, eller vad det nu är som behöver undertext och sen ett deadline datum. Så länge det är textat innan deadlinen så spelar det ingen roll om hen textar en timme varje dag eller två varannan dag eller hur hen nu vill. 

Finns säkert andra arbeten man kan göra hemifrån också, men det var det första som hoppade in i huvudet. ^^


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2015-11-18 22:54
#5

Hej igen! Ursäkta sent svar, men jag har suttit och funderat, det har ju varit mycket att tänka på. Men tack för alla fina svar!

#1 Tack så jättemycket! Det var jättebra förslag. Dock känns det som att det är svårt att få jobb som t.ex. översättare eller överleva som författare. Revisor tror jag inte heller jag klarar av, det verkar lite svårt för mig. Men jag fick en del att tänka på, så det var jättebra svar!

#2 Vad menar du med "ser ut så" och leda till sånt"?

#3 Vad menar du blir svårt?

#4 Helst vill jag inte jobba med människor alls egentligen. Det är mer ren slump att de yrkena jag kan tänka mig att arbeta med involverar människor, haha. Men jag tror att det går bra efter att ha kommit in i det. Att arbeta hemifrån hade varit jättebra, och att undertexta kan jag absolut tänka mig. Dock känns det också svårt att få jobb inom det. Men det var ett väldigt bra förslag, så tack!

Egentligen skulle jag nog helst arbeta med kundservice enbart via datorn, eller jobba som djursjuksköterska. Men av brist på möjlighet och övermänskliga betyg har jag fått inse att det inte är möjligt. Och sjuksköterska är på tok för stressigt för mig nu, så tyvärr får jag ju därför börja fundera på andra yrken. Så nu har jag läst om många olika jobb och kommit fram till en möjlighet i alla fall. Jag kan tänka mig att bli socionom och jobba som kurator. Så det finns i alla fall lite möjligheter, och det är ju skönt att veta!

Halvdansken
2015-11-19 10:59
#6

#5. Tänk om du sitter i ett möte med någon och måste gå på toa. Då kan du ju inte vara borta i en timme.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Lia
2015-11-19 11:24
#7

#6 Nej det är klart. Men det beror ju på en stressjukdom, så väljer jag ett lugnare yrke som minskar stressen blir det mycket bättre med magen och toabesöken blir inte lika många eller långa. Så nyckeln till det hela är att ta ett mindre stressigt jobb. Ja, förutom att lägga om kosten, men det har jag redan gjort och det hjälpte mycket. Men inte hela vägen tyvärr.

Åsa S
2015-11-19 11:27
#8

Tror också sånt som socionom och kurator kan vara svårt det är ju sköra människor ofta man möter och ska ha möte med och då kan man ju inte bara utebli för att man sitter på toaletten det kan ju knäcka dessa människor + både socionom och kurator kräver att man är mycket stark psykiskt för man kan ju få höra hemska saker + vad jag förstått är det väl många socionomer som slutar p.g.a stressen. Tror nått eget företag är det som gäller inga arbetsplatser vill idag betala för nån som kanske spenderar mycket tid på toaletten eller är hemma ofta, i stort sett alla företag har mål som ska fyllas och budgetar som ska hållas och man brukar vara rätt snålt bemannade för det finns inte plats i budgeten.

Lia
2015-11-19 12:18
#9

#8 Det känns alldeles för stressigt för mig att lyckas få ihop ett eget företag, så det kommer inte gå. Men som sagt blir magen bättre vid mindre stress. Sen beror det nog på var man hamnar. Tror det är stressigare på ett sjukhus än på ungdomsmottagningen. Och jag är mer sugen på det sista.

Calcifer
2015-11-19 12:26
#10

Tänk på att om du jobbar vid ungdomsmottagningen kan det vara stressande om du måste prata med unga människor om de har det tufft hemma, blivit utsatta för sexuella brott eller måste göra abort osv. Det är inte alltid det är lättare bara för att man pratar med yngre människor, tvärtom kan jag säga i vissa fall.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2015-11-19 12:35
#11

#10 Absolut är det så. Men även om andra har det jobbigt så kan jag vara empatisk och ändå kunna skilja på mitt och deras känsloliv. Alltså, jag är bra på att ge stöd åt andra utan att själv dras med i det. Sen kan det ju bli annorlunda om man gör det varje dag, men jag påverkas vanligtvis inte av andras problem psykiskt. Så jag tror inte det ska vara något problem med den biten :-)

Calcifer
2015-11-19 12:41
#12

#11 Ja men dåså, då kan det ju vara en bra idé! Jag är tyvärr en sån som inte skulle kunna skilja på arbete/känslor, utan att ta det för långt (dvs jag kan inte känna saker även när jag inte jobbar för jag måste stänga ner känslorna helt för att orka). Men om du klarar det så jättebra. Det behövs empatiska människor helt klart som hjälper yngre men utan att själva bli nedtyngda av det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
2015-11-19 12:47
#13

#12 Ja så tänker jag också! Jag tror nog att det kan bli bra :-)

Annons:
VildaVittra
2015-11-27 20:25
#14

Vill du bli sjuksköterska, bli då sjuksköterska. För du måste inte jobba på en avdelning eller liknande, du kan jobba på exempelvis sjukvårdsupplysningen eller med mer kontorsarbete som journalföring. Eller som skolsköterska osv. 

Ska man misslyckas i livet, så ska man väl ändå misslyckas med det man ville göra? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
2015-11-28 09:12
#15

#5 Alltså, dom jobben leder till stillasittande jobb i kontorsmiljö.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: