Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3416 ggr
flaska
10/10/15, 10:56 PM

Få sparken pga hårfärg/frisyr

Jag är 20 år och jobbar för min pappa. Han säger om jag färgar mitt hår i någon annan färg än min original färg eller klipper det kortare än vad jag redan har (då tjejer SKA ha långt hår) så sparkar han mig. Kan han göra det? Det känns så sjukt orättvist att jag inte kan få vara mig själv och måste följa hans regler bara för att jag jobbar för han.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/10/15, 11:30 PM
#1

Personligen skulle jag söka ett nytt jobb omgående , vad blir det för andra krav i framtiden ?

[Melbun]
10/10/15, 11:36 PM
#2

Har ni skrivit kontrakt? Hur ser din anställning ut? Vad jag sett är det ganska enkelt att sparka folk som inte är fast anställda. Man förlänger inte kontraktet och skyller på arbetsbrist sen tar man bara in en ny. En som är fast däremot blir det lite jobbigare att bli av med ;p 

Sen är ju frågan varför du vill jobba för en sådan person? ): Du kan ju gå med i facket men det skapar nog bara problem med din pappa så det bästa vore väl att byta jobb isf. Snagga håret och färga utväxten pastellrosa eller något. Sådant tycker jag inte han har mycket att säga till om.

flaska
10/11/15, 12:14 AM
#3

Jag har aldrig skrivit på något kontrakt men detta var det enda jobb jag kunde få snabbt och ganska bra betalt för (tror jag iaf) då jag aldrig slutförde gymnasium. Jag valde att jobba för han då jag inte har utbildning eller erfarenheter inom andra jobb och det känns bra att jobba med någon jag känner även om detta medförde många nackdelar.

Åsa S
10/11/15, 8:36 AM
#4

Om man har kundkontakt kan företaget kräva att man ser proper och välvårdad ut och ex. inte färgar håret i icke naturliga färger typ grönt + börjar med en massa utärkande piecingar i ansiktet + på många företag med kundkontakt får man inte ha synliga tatueringar. Men ska du bra klippa håret kort och färga så det blir en annan färg och du fortfarande ser proper och välvårdad ut finns det inte nån laglig grund för uppsägning ifall man har tillsvidare anställning.

Om det inte finns något kontrakt så brukar man automatisk från lagens sida anse att det är en tillsvidareanställning ifall företaget betalat arbetsgivaravgifter för dig + du får regelbunden lön. Jag rekomenderar att du går med i facket snarast ifall du inte är med där, de kan hjälpa dig ifall du blir uppsagd på felaktiga grunder mm. det är höga skadestånd för företag som gör felaktiga uppsägningar och facket står för de lagliga kostnaderna + de har nånsom kan företräda en i arbetsdomstol etc. Vet att det är din förälder du är anställd hos men man får inte behandla barn som är anställda sämre än vanliga anställda.

Är du svart anställd har du dock inga rättigheter alls för då jobbar du ju egentigen inte där officiellt.

NatasjaHemby
10/18/15, 11:22 AM
#5

Tillägg till detta med tillsvidareanställning (som är det riktiga ordet för "fast anställning"): Familjemedlemmar till arbetsgivaren omfattas inte av LAS (lagen om anställningsskydd) och är därför inte automatiskt skyddade mot avskedan/uppsägning för att de har en tillsvidareanställning.

Däremot kan alla människor utsättas för diskriminering och om din pappa verkligen har sagt att du ska måste långt hår för att du är kvinna så kan du ha utsatts för könsdiskriminering på din arbetsplats. Ta i så fall kontakt med ditt fackförbund. Är du inte med i facket så ta kontakt med Diskrimineringsombudsmannen, DO.

SE*Simbelmynes

n00bArtWork
11/9/15, 3:52 PM
#6

Beror lite på hur du ska klippa och hur du ska färga, jag menar jag kan inte göra vilken frisyr som helst och färga mitt hår turkosa pga mitt jobb då jag har ett service yrke med mycket kundkontakt men har på andra jobb haft tex skrik rött hår för där gick det bra och var inte lika utstickande som skrik grönt.

Men om du klipper en page och färgar ditt hår från blont till brunett och han sparkar dig för det så blir du diskriminerad för det finns det ingen vettig grund till att reagera så, om tjejer nu ska ha långt hår så får pappsen kanske tänka att som chef så får vissa åsikter stanna i huvudet då det inte är lagligt att ens uttrycka sig så i ett hot mot någon.

Annons:
Upp till toppen
Annons: