Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2575 ggr
Glorious
9/24/15, 11:38 AM

Mitt första CV

Hej! Någon som vill hjälpa mig lite? 

Jag är 19 år och tog alltså studenten i Juni. Skriver just nu på mitt CV, men jag fastnar hela tiden. Hittar bra hjälp av mallar och liknande på nätet men jag vet ändå inte hur jag ska formulera just mitt fall så att det känns korrekt och snyggt. 

Är en väldigt kreativ själ, gick Media på gymnasiet och har fotograferat i flertal år och är även duktig inom Photoshop och andra Adobe-program (Bildbehandling/design).  Dock så är jag lite osäker på om detta är något jag kommer jobba med även om jag gärna hade sett min kreativa sida användas i mitt jobb då och då. Nu efter gymnasiet är jag lite skoltrött, behöver lite betänketid innan jag ev. pluggar vidare. Har inga större krav på vilket jobb jag får just nu men gärna någonting där man möter människor. Inom vård/äldreomsorg/skola eller kanske butiksbiträde eller på något café.  

Problemet är då att jag inte vet vad jag ska formulera för Målsättning? Jag vet ju inte riktigt vad jag har för mål, det känns svårt att vara bred i sina mål och öppen för flera olika jobb. Få det att låta bra, brukar inte ha svårt för att skriva men det här kändes kruxigt. 

Mitt tidigare sommarjobb (tre somrar på samma ställe) har ingenting med människor/service egentligen att göra även om det har varit en bra arbetserfarenhet så hur detaljerat ska jag skriva om det?

Så innerligt tacksam för hjälp, helst snabb sådan! Tack på förhand.

Annons:
[JeanetteK]
9/24/15, 12:01 PM
#1

Det är svårt att "sälja in" sig själv på ett papper så där. När jag sökte jobb hade jag ett cv där jag mer eller mindre radade upp mina erfarenheter och kunskaper. Det gör att du kan ta med sånt som även kan vara lite irrelevant för just det jobb du söker, men du får ändå med det. 

Sen skrev jag ett personligt brev där jag berättade lite om mig själv och mina intressen. I ditt fall hade jag skrivit typ "nu när jag har tagit studenten söker jag jobb. Jag vill gärna jobba med/träffa människor och därför fastnade jag för er annons, bla bla… ". 

Jag har även suttit på "andra sidan" och tagit emot ansökningar. Man behöver inte gå så i detalj på sina planer framåt. Ett enkelt tydligt brev som ger en bild av vem du är, vad du kan och tycker om kommer man långt med. 

Stort lycka till!

Glorious
9/24/15, 12:14 PM
#2

#1 Tack för ditt snabba och fina svar!

Ja, jag förstår att man kan dra nytta av de personliga breven och gå in på mer specifika grejer där.

Enligt CV- mallarna ska man ha Målsättning som en punkt högt upp vilket gjorde mig lite orolig, men om man ska ska va bred med sitt CV och kort så kanske det räcker att ha något i stilen med "Min målsättning är att få mer erfarenhet inom olika arbetsområden. Jag vill gärna möta människor i jobbet, det vill säga med alternativt kring (service) människor. Skulle jobbet även betyda möjligheter för mig att visa kreativitet så är det bara bra". Hm, kreativiteten behövs den med där på slutet? Den var svårast att få till kände jag.

[JeanetteK]
9/24/15, 12:18 PM
#3

#2 Jag tycker det låter bra det du skriver! 👍

missemel
10/9/15, 8:36 PM
#4

På mitt CV just så har jag en rubrik som heter egenskaper tror jag. Där skriver jag mina bästa egenskaper och vad jag kan tillföra till jobbet.
T.ex. Att träffa nya människor varje dag är något som jag ser fram emot då jag har lätt för att prata och är social. Är även bla bla och bla bla.
Vad jag kan tillföra till arbetet är att jag är kreativ och tar lätt egna initiativ bla bla :)
Sedan är det bara att rada upp tidigare erfarenheter där du skriver Vart, när och vad du gjorde där.
CV är bara att rada upp. I ditt personliga brev ska du vara mer personlig.

Upp till toppen
Annons: