Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 1808 ggr
[Kamillah]
2015-08-28 17:47

Vilken a-kassa

Jag jobbar inom skola som vikarie men även i en butik(handels), vilken a-kassa är bäst för mig att gå med i?
Har försökt söka runt men fattar verkligen ingenting om detta.

Annons:
[Outlawly]
2015-08-28 17:53
#1

Jobbar du mest i skolan - välj den akassa Mest i butik- välj den Jobbar du lika mycket i båda välj vilken du vill :)

Pysslan
2015-08-28 17:55
#2

www.lr.se   Lärarnas Riksförbund

www.handels.se  Handelsanställdas förbund

Kontakta båda och beskriv dina anställningsförhållanden, de kan säkert hjälpa dig att avgöra vilken a-kassa som passar dig bäst.

Lycka till!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Kamillah]
2015-08-28 17:56
#3

#1 Tack, men tänkte lite mer specifikt? Vilken är "den" a-kassan? Någon ni kan rekommendera?

Och jo, jag extrajobbar endast på båda men just nu så kommer det vara väldigt mycket 50/50.

Pysslan
2015-08-28 17:58
#4

"den" a-kassan?

Vad jag vet så finns det ingen a-kassa som inte är knuten till ett fackförbund.

Den här sidan kanske kan hjälpa dig 

www.a-kassa.net/?gclid=CO6Wq62SzMcCFWgMcwodD4EDhw

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Kamillah]
2015-08-28 18:06
#5

#4 Tack, ska kolla runt lite där :) Och mejla de olika.

[Outlawly]
2015-08-28 20:40
#6

Jag uppfattade som att du inte visste om du skulle gå med i skolan eller handels a-kassa. Men att du visste vilka du kunde välja mellan därför skrev jag "den" som den som tillhör det yrket där du jobbar mest.

För jag vet inte vad de olika heter. Men du behöver inte gå med i facket för att komma med i akassan :)

Annons:
fridelfina
2015-09-25 05:20
#7

Alfakassan är obunden fackligt och oberoende av vilken bransch man jobbar i. Kanske ett alternativ?

 
 

Madde
2015-09-26 13:53
#8

#7: Jag tror inte man ska välja Alfakassan bara för att man inte kan komma fram till om man ska välja Handels eller Kommunals A-kassa. 

Sen är väl frågan vad man vill i framtiden. Vill man jobb mer inom kommunals område kanske man ska välja kommunal, vill man satsa mer på Handels område borde man välja det.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

fridelfina
2015-09-26 20:18
#9

…. Och när anser du att man väljer alfakassan då?

 
 

fridelfina
2015-09-26 20:21
#10

Jag tror du förknippar a-kassa med facket, som är beroende på vilken bransch man jobbar. Väljer man att inte vara med i facket kan man ju välja alfakassan om man inte vet eller vill vara med i branschens a-kassa. Om man efter ett tag känner att nu vill jag vara med i handels så får man ju med sig tiden i alfakassan

 
 

Upp till toppen
Annons: