Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2697 ggr
[Melbun]
2015-08-28 17:41

Klinisk fysiologi, djur?

Jag går och funderar lite på om klinisk fysiologi hade kunnat vara något för mig. Intresset är ffa att jobba med djur men det pratas mest om människor så jag tycker det har varit lite fattigt med info om det. Är det något som vet ex var man kan hamna och vad man jobbar med då? =)

Annons:
Splatter
2015-08-28 18:16
#1

Menar du att bli en läkare som jobbar med klinisk fysiologi eller att bli en biomedicinsk analytiker med inriktningen klinisk fysiologi? Tveksamt om man kan jobba med djur genom den inriktningen som BMA, tror veterinärerna sköter de undersökningarna med hjälp av djurskötare, som är exempelvis röntgen eller ultraljud. Man jobbar i stort sett med bilddiagnostik av olika slag eller spirometriska undersökningar av lungfunktionen hos en patient. Nästan alla BMA som utbildar sig med klinisk fysiologi som inriktning jobbar uteslutande på sjukhus.

[Melbun]
2015-08-28 18:31
#2

#1 Japp bma, pratade med ansvariga lite kort idag vilken inriktning som var mest lyckad ifall man ville jobba med just djur. De påstod att det fanns bra med jobb inom bägge så det var bara att välja det som var intressant. (Annars var planen laboratoriemedicin och jobba på djursjukhus). Exempelvis var det något ställe i Skövde där man undersökte lungorna hos travhästar där det fanns gott om bma. Jag har dock tänkt i samma bana som du att det är främst jobb för veterinärer och djursjukskötare men jag undrar ändå ifall det finns kliniker, forskning eller undersökningar på djur även för oss. Jag visste inte om att bma jobbade såpass nära patienter utan jag trodde det var främst för läkare/sjuksköterskor där vi satt i labbet. Men ja som sagt söker jag mer info om just bma och djur =)

Splatter
2015-08-28 19:25
#3

Kan inte någonting mer utöver det jag har sagt om inriktningen klinisk fysiologi faktiskt, det är ju klart att det behövs utbildad personal som även jobbar med djur, men om man ska dra paralleller till mänsklig sjukvård så är trenden allt mer att ersätta BMA som jobbat ute på vårdcentraler som går i pension med undersköterskor. Jag antar att det är billigare så, tyvärr.
Har sett att på vissa djursjukhus  som inte ligger i större städer så är de inte lika petiga med vad för utbildning man har för att få jobba i labbet, vissa har en konstig blandning av veterinärer, djurskötare och mikrobiologer istället för att anställa BMA som just har spetskompetens för laboratorieundersökningar. Även när många BMA har sökt efter en tjänst något djursjukhus annonserade ut så tog de in en veterinär. Det sparar de inte ens pengar på, så jag har ingen aning om vad som händer på det stället.

BMA med laboratoriemedicin som inriktning är lite mer generell än klinisk fysiologi och kan leda till många fler typer av jobb. Du kan jobba inom sjukvården (med eller utan patientkontakt) eller djursjukvården (tror inte det blir mycket patientkontakt), eller för ett läkemedelsföretag, för statens kriminaltekniska laboratorium, med livsmedelsindustrin, osv, osv.

[Melbun]
2015-08-28 19:40
#4

#3 Ja jag vet faktiskt inte så mycket om hur det går till hos djursjukhus som är lite mindre. Bor ju i en storstad så  jag har mest kikat på djurklinikerna som finns här. Läggs ut en del annonser efter bma samt att de är listade som anställda så jag har inte sett något konstigt där. Det pratas dock mest om de stora sjukhusen som finns här samt den stora grupp av anställda som ska pensioneras och hur eftertraktade vi kommer att vara när vi är färdiga. Dock är jag som sagt mest intresserad av allting som handlar om just bma och djur =) Men tack för infon den är alltid bra att ha.

Splatter
2015-08-28 20:21
#5

Som BMA kommer du nog alltid kunna få jobb inom den närmsta framtiden, kämpar du hårt för att få jobba med djur även om du väljer klinisk fysiologi så kan du nog klara det också, bara du räknar med att få slita lite mer  med att få jobb än en som är nöjd med att jobba med människor. 😉

[Melbun]
2015-08-28 20:24
#6

#5 Ja helt enkelt räknade jag inte att det skulle bli :) Hoppas att det kanske kan vara en möjlighet att göra vfu med nåt som har med djur att göra men vi får se helt enkelt =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: