Annons:
Etikett07-anställningsintervju
Läst 2847 ggr
Jinglebelle
2015-08-07 10:46

Sjukskrivning?

Hej!

Jag har varit långtidssjukskriven, men är sedan ett tag fit for fight igen. Nu är läget så att jag ska på anställningsintervju och vet helt enkelt inte, hur mycket behöver man dela med sig av det? Kan arbetsgivaren bli avskräckt?

Tilläggas kan att det inte var något arbetsrelaterat som orsakade sjukskrivningen. och att sviterna efter det inte kommer att gå ut över framtida jobb heller. Är det någon som har erfarenheter eller tips?

Annons:
Joppo
2015-08-07 11:09
#1

Om sjukskrivningen i sig inte är något som  kommer att påverka din framtida jobbinsats tycker jag du kan nämna den. Dels eftersom det arbetsgivaren antagligen kommer att fråga vad du gjort tidigare, men även för att visa att du är ärlig.

Jag har själv anställda och jag skulle personligen föredra att bli serverad sanningen i en dylik situation .  Om sjukskrivningen i sig inte får dig att framstå som ett sämre anställningsalternativ, så är väl risken med att nämna den liten.

Jinglebelle
2015-08-07 11:30
#2

Tack för ditt svar! Jo, min spontana tanke är just att om det här kan vara min framtida arbetsgivare så vill jag vara öppen och ärlig, det känns olustigt att sitta och mörka saker.

Jag ska ta din input i åtanke och mest fundera kring hur jag kan lägga fram det på ett bra sätt, så att det som sagt inte verkar avskräckande.

Aleya
2015-08-09 09:36
#3

Jag har inte sagt något om min sjukskrivning. Anser att det inte är nödvändigt. En arbetsgivare behöver inte veta allt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jinglebelle
2015-08-14 15:24
#4

Jag gick dit med tanken att "det blir som det blir", är det något som kommer upp så är det så, annars är det inget jag går in på personligen.

Att det kanske skulle komma upp berodde på en lucka i mitt Cv. Men det blev inga frågor kring det och jag fick tjänsten!

Joppo
2015-08-14 15:28
#5

Grattis!

Jinglebelle
2015-08-14 16:17
#6

Tusen tack! 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: