Annons:
Etikett04-yrken
Läst 4524 ggr
[HammyPaws]
2015-08-06 16:41

Fritidspedagoger! Hur är arbetstiderna?

Jag kom in på grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (10:e reserv!!) och jag undrar lite spontant hur arbetstiderna ser ut lite mer exakt? Har försökt googla men får verkligen 0 träffar.

Annons:
Loris M
2015-08-06 16:51
#1

Det kan variera väldigt mycket då föräldrarnas arbetstider styr hur länge fritids har öppet. Har för mig att det inte får vara mer än 12 timmar sammanlagt. Du kanske börjar med att öppna en morgon kl. 6 på morgonen och får då gå hem tidigare. Någon gång efter lunch. Eller så börjar du senare på förmiddag och är den som stänger kl. 18. Ni måste ju täcka hela dagen så oftast finns det även en mellantur (beror på hur stor skolan är) och så brukar man turas om (i den mån det går) att ta stängningar/öppningar.

Jag är förskollärare från början men det är ungefär samma.

Katti
2015-08-07 11:41
#2

Jag hoppas verkligen att ni som går utbildningen nu blir högre värderade än vad jag och mina kollegor har varit på mina arbetsplatser. Kan ärligt säga att jag mer har känt mig som barnpassare än som pedagogisk personal… Men jag tror absolut att det är bättre nu!!!

Meningen är väl att man som fritidspedagog ska vara med i skolan under skoldagen och sedan jobba på fritids, men så har det inte varit på någon av de skolor jag har jobbat på. Och därmed har det funnits mycket få heltidsjobb att söka, bara deltider… De heltidstjänster som har funnits har inbegripit jobb i förskoleklass. 

De flesta fritidshem är öppna som mest 6-18, så där är tiderna fördelade. Någon öppnar, någon stänger och däremellan är det tider utefter sysselsättningsgrad. Jag som jobbade 75% började ofta runt lunch  och gick till 17 eller 18.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[HammyPaws]
2015-08-07 15:32
#3

#1 Tack! :)

#2 Vad tråkigt att du upplevt det så… Sa du inte till din chef?

Katti
2015-08-08 23:20
#4

Vad skulle jag säga till cheferna? De har varit ett flertal genom åren och deras låga tankar om oss fritidspedagoger har tyvärr genomsyrat verksamheten.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: