Annons:
Etikett19-budgettips
Läst 4984 ggr
Jessicahagstrom94
2015-08-04 17:54

Tjäna extra pengar..?

Hej! Jag har ett heltidsjobb på Gefle katthem här i Gävle. Men det är rätt lågt betalt och jag skulle gärna ha något utöver det som ger lite mer pengar i månaden. Jag har en sambo som inte verkar intresserad av att ens skaffa jobb, så här är det jag som betalar all hyra, alla räkningar & i stort sett alla matvaror & mat + sand till 3 katter. Det känns på kontot varje månad! Sisådär i mitten på månaderna börjar man längta efter nästa lön. Jag vet dock att jag måste sluta köpa godis varje helg & nu när jag precis flyttat hemifrån blir det alldeles för mycket heminredning som köps. Ena katten har dessutom varit sjuk och behövt veterinärvård.. så jag vet själv att det har varit extra dyrt fram till nu pga detta, men nu är det slut på onödiga köp. Tips? Gärna tips på hur i helskotta jag får sambon att skaffa sig ett jobb också. Obs! Jag har som sagt redan ett heltidsjobb så det bör vara nåt som jag kan göra hemifrån. Energin tar slut efter mitt riktiga jobb & jag vill gärna vara hemma någon gång liksom.. Jag har en blogg & är en hobbyfotograf -dessa saker har tyvärr legat på hyllan ganska länge nu så att säga :/ finns det nåt där jag skulle kunna göra tro?

Annons:
Maria
2015-08-04 17:58
#1

Borde du inte ställa större krav på din sambo i första hand innan du själv söker extrajobb?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

*~HamsterHamster~*
2015-08-04 17:59
#2

Om man är ihop(och bor ihop) har båda ansvaret för varandras välmående, du ska inte behöva skaffa extrajobb bara för att din sambo inte vill jobba.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

tlover
2015-08-04 17:59
#3

Det är ju många som bloggar för pengar, att kombinera det med foto borde gå men hur vet jag inte men du kanske ska forska vidare på det, tex kanske det står nått att tjäna pengar på sin blogg inne på bloggande iFokus.

l'm back

VildaVittra
2015-08-04 18:00
#4

Sluta köpa mat och ät på jobbet istället, då brukar de haja när det börjar bli tomt i skåpen. Jag lärde upp min första sambo exakt så, hans mamma hade nämligen sagt till honom (för att jävlas) att mat bara kostade 400 kr i månaden. 

Det är alltid brist på god män, så ring och prata med överförmyndaren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
2015-08-04 18:06
#5

Say what? Den där snubben hade åkt med röven före om han snyltade på mig. Ge han ett ultimatum. Fixa någon inkomst eller flytta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jessicahagstrom94
2015-08-04 18:47
#6

Min sambo älskar jag & är galet kär i, jag kommer inte få han att flytta eller dumpa honom. Men ett jobb ska han bannemig ha och det snarast. Kan inte alltid äta på jobbet eftersom jag inte alltid är där (bara nästan känns det som). Sambon lagar iallafall maten här hemma, eftersom jag är en smula skitkass på det här med matlagning.. Men till saken.. hur kan jag få lite mer pengar i månaden? Jag har ju trots allt hyran och alla räkningar att betala och det lär inte ändras även om han får jobb då lägenheten står på mig och är min.

Annons:
tlover
2015-08-04 18:49
#7

#6 Hyra och liknande bör man dela som sambos även om lägenheten bara står på den ena (så har bland annat jag och min man alltid gjort)

l'm back

VildaVittra
2015-08-04 18:57
#8

#6 Köp "tråkig" mat då? Som en säck ris, en säck lök, en platta krossade tomater och lite torkade bönor, hur länge tror du han vill äta så? 😎

Bor man ihop, så delar man på kostnaderna, exakt hur mycket och vad någon ska betala är ju upp till er, jag har alltid kört på procent, dvs att den som tjänar mer betalar mer. 

Och som sagt, god män behövs och man får betalt för det, samt att du kan göra det hemifrån (nån fika ibland med klienten, men det är sällan).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jessicahagstrom94
2015-08-04 19:37
#9

Får kolla upp God män & vad det är för något :) ska även kika mer på hur man kan tjäna pengar på bloggen/fotograferingen. Jo, jag får börja köpa sån trist mat & aldrig nåt extra gott som chips till han. Han äter inte godis så det kan jag köpa någon gång ibland. ;) fast då kommer inte jag heller njuta av middagarna om jag köper sån mat, haha.

VildaVittra
2015-08-04 19:49
#10

#9 Du får väl svänga förbi McDonalds på väg hem från jobbet och ta en cheeseburgare, så du inte är speciellt hungrig. 😎

Det finns faktiskt ett godmanskap i fokus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Jessicahagstrom94
2015-08-04 19:54
#11

Haha ja det är ju billigt och gott. Läste om God man, det verkar inte riktigt vara min grej.

yeahsica
2015-08-04 21:10
#12

I den här tråden finns massor med tips på jobb man kan göra hemifrån :)

Jessicahagstrom94
2015-08-04 21:45
#13

Tack! Det där med att tjäna pengar på att delta i undersökningar.. hur säkert är det egentligen? Jag svarade på nån sån där enkät nån gång ganska nyligen och den fick jag ett samtal där dom istället försökte lura på mig eltandborstar för hur mycket pengar som helst eftersom dom skulle skicka hem nya borstar varannan månad 5 gånger för typ 300 spänn styck. Så vad kan man lita på när det gäller sånt? Barnvakt, nä.. jag är så dålig med barn.. Katterna här gillar inte hundar så där sprack hundvakt också haha :( Jag är inte ett dugg händig så pyssla går bort..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
VildaVittra
2015-08-05 23:35
#15

#14 Vill man göra reklam för sitt företag, så betalar man väl ändå för reklamplatsen precis som alla andra annonsörer på iFokus? Ser att du har spammat nätverket här ikväll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

monstermash
2015-08-07 16:27
#16

#3 - Jag tror dessvärre inte blogga för pengar är så vidare smart extrajobb - om man inte redan satsar helhjärtat på sin blogg, för det tar många timmar. 

Dels tar själva bloggandet några timmar i veckan/eller dagen, beroende på hur mycket man vill satsa på den. Om man dessutom ska driva en fotoblogg ännu mer timmar, eftersom man måste fotografera och redigera bilderna innan dem läggs upp på bloggen. Sedan kommer inte besökare hur som helst utan man får hela tiden marknadsföra sin blogg. 

Själva idén hur man tjänar pengar är inte svår, speciellt inte med alla guider som finns nu för tiden på Internet - men att göra det, är lite knepigare. 

Jag vet några enstaka som har bloggen som heltidsjobb, men då är det just heltid också och tar väldigt många timmar. Sedan finns det ju många som tjänar lite pengar på sin blogg, men det är ingen vidare säker inkomst.

monstermash
2015-08-07 16:30
#17

TS… Kan du inte ta med din sambo när du ska åka och handla i fortsättningen? Då får han se med egna ögon hur mycket det går på och hur mycket ni gör av med per månad.

Då borde han ju förstå att även hans lön behövs. Sedan hade jag funderat mer på varför han inte jobbar. Mår han dåligt? Svårt att få ihop CV eller är han bara kräsen/lat/inte tycker det behövs?

tlover
2015-08-08 22:35
#18

#16 Jag säger inte att det är enkelt men bloggar man och är nyfiken så skadar det väl inte att kolla närmare, eller hur?

l'm back

Jessicahagstrom94
2015-08-09 13:58
#19

Han följer alltid med och handlar :) nä han vill väl inte antar jag. Eller så är det jobbigt att åka runt med cv, som han inte ens har skrivit. Sen har han inte körkort så det är svårt att ta sig till alla ställen & lämna cv när jag inte är hemma. Vet faktiskt inte varför han inte söker några jobb. Den här tråden handlar dessutom inte om han :)

Jessicahagstrom94
2015-08-09 13:58
#20

Men såna här undersökningar på nätet man kan få pengar för att göra.. vilka är det? Vilka litar man på?

Annons:
Halvdansken
2015-08-10 00:12
#21

Man kan alltså maila in en cv. Eller skicka med posten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Outlawly]
2015-08-10 12:52
#22

Varför lägger du då inte din tid på att skriva CV och söka jobb till din kille så han får ett jobb-Vips mer inkomst :D

fiafia89
2015-08-10 20:30
#23

Varför vill han inte jobba? Han har ingen inkomst alls, typ a-kassa?

Jessicahagstrom94
2015-08-13 19:31
#24

Den här tråden handlar inte om min pojkvän.

Min senaste fråga, har nån nåt svar på det eller?

citytjejen
2015-08-26 17:18
#25

Men svaret är väl egentligen att killen måste skaffa ett jobb. Skaffar du ett jobb till så får han ju ännu färre anledningar till att fixa jobb själv. Tyvärr.

/Christina

fiafia89
2015-08-26 19:17
#26

Fast du fråga ju om tips hur du får sambon att skaffa jobb så…

[Lilyz]1
2015-08-27 12:15
#27

Om du känner dig duktig i något skolämne kanske du kan ställa upp som läxhjälp? Sett flera annonser på bland annat arbetsförmedlingens platsbank och på högskolan jag går på sitter det lappar på anslagstavlorna om folk som erbjuder hjälp och rättningar av texter m.m så man kan ju prova annonsera på det sättet? 🙂

Annons:
tnoet
2015-08-27 13:45
#28

Jag är med i tyckomtv.se och där har jag lyckats skrapa ihop till x antal presentkort. Nu kanske inte presentkort vad man vill ha som betalning i första hand, men det finns för många olika företag och är ju pengar det också. 

Använder också en app som heter Earnd´it, och när det dyker upp dagligvaror där som jag brukar handla använder jag den. Rabatten får man tillbaka i pengar direkt på kontot, och ofta finns också rabattkuponger i butiken så varor kan bli näst intill gratis med "dubbelrabatt". Kanske inte räknas som att TJÄNA pengar direkt, men man sparar ju åtminstone in på sånt man ändå skulle köpt. :)

Vet att du helst skrev att du ville jobba hemifrån, men om du kan tänka dig att offra någon halvdag på helgen då och då så rekommenderar jag verkligen att fota olika tävlingar. Tex agility är jättepopulärt! Beroende på hur fina bilderna blir/hur duktig fotografen är brukar man få betala mellan 40-150 kr per bild. Ganska lätta pengar om man nu också har fotografering som intresse. :)

tnoet
2015-08-27 13:47
#29

Ps. Om din sambo inte har lust att skaffa riktigt jobb kanske han ändå skulle kunna tänka sig vara dogwalker och på så sätt hjälpa dig lite med ekonomin? Behöver ju inte ta mer än någon timme om dagen och kan göras i närområdet utan körkort. Där får man enkelt in lite klirr i kassan.

Jessicahagstrom94
2015-08-27 16:44
#30

Tack det var jättebra tips tnoet! Ska kollas upp. Jag hade det väldigt svårt i skolan och är tyvärr värdelös i alla ämnen - förutom foto som jag gick i gymnasiet.

missemel
2015-10-09 20:30
#31

Svält din sambo tills hen inte har annat val än att hitta ett jobb.

Jessicahagstrom94
2015-10-10 19:21
#32

Det är inte såna svar jag vill ha och nej, för jag är inget monster.

Åsa S
2015-10-11 08:41
#33

Man är inget monster för att man pushar sin sambo att skaffa ett jobb. Det är snarare tvärtom vad händer om ni skulle göra slut om 10år? Då har hen ingen chans alls för folk undrar nog vad det är för fel på nån som inte varit anställd på jättemånga år och då kan det vara omöjligt få ett jobb + det blir ju inte mycket till pension om man inte jobbar vad ska hen göra då? Bo på gatan? Hitta nån ny förälder som försörjer hen? Man gör inte nån en tjänst genom att curla utan man stjälper mera den personen som aldrig får en chans lära sig ta hand om sig själv.

Jessicahagstrom94
2015-10-11 19:19
#34

Ja men jag tänker inte svälta honom/oss bara för att han ska skaffa jobb. Han har lovat att börja söka jobb nu. Andra förslag Tack.

Annons:
obstitant
2015-10-12 22:54
#35

De flesta undersökningssajter tar det väldigt lång tid att skrapa ihop lite pengar på. Din Åsikt är seriös.

En annan som kräver lite arbetsinsats men kan ge en del pengar (som saker eller presentkort) är http://ecpo-se.gfk.com/ , där registrerar man all mat man handlar och samlar poäng varje månad. Det är ju något din kille definitivt skulle ha tid med. Sen efter ett år kan han bjuda dig på restaurang… hm, inte jättestor skillnad i hushållsekonomin kanske.

Upp till toppen
Annons: