Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1895 ggr
Ronja06
7/27/15, 9:17 AM

sjukersättning?

Hej! Kort fråga - jag är behovsanställd med veckolagda scheman. Jag ramlade på arbetsplatsen och skadade ligamentet i armbågen.(och fick rekommendationer att vila via läkaren) Vilket resulterade i att jag inte kunde böja armen, än mindre utföra arbetet. Sjukanmälde mig trots sura miner från min chef (Borta ca 1 vecka). Under hela denna vecka var min chef på mig via bla sms om att jag borde försöka jobba ändå. Både morgon och kväll där jag blev skuldbelagd för att verksamheten inte fungerade om jag inte kom tillbaka. Trots att min arm hade behövt mer vila åkte jag måndagen därpå. Sedan såg jag på min lönespec. att jag mist en hel veckas arbetstid. Helt avdragen trots att jag varit schemalagd. Borde jag inte få sjukpeng? Eller tas det helt bort om man är schemalagd behovsanställd?

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
VildaVittra
7/27/15, 9:23 AM
#1

Du har rätt till sjukersättning från företaget om du har schemalagd arbetstid och jobbat i mer än två veckor innan du insjuknade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sagolikt
7/27/15, 9:38 AM
#2

Eftersom du skadade dig på arbetsplatsen antar jag att du ska fylla i en olycksfallsrapport där, hör med skyddsombudet eller det fackliga ombudet. Den personen borde kunna hjälpa dig med varför du inte fått lön (vilket du borde fått om du uppfyller kraven i inlägg 1). Spontant kan jag ju tycka att man inte borde behöva karensdag om man skadar sig på jobbet och har läkarintyg men jag kan inte såna regler.

VildaVittra
7/27/15, 9:46 AM
#3

#2 Mig veterligen är det är bara vid smittskyddssjukskrivning som karensdagen faller bort, som när jag fick salmonella (jobbade då inom vården).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
7/27/15, 8:35 PM
#4

Om det är klart och tydligt att skadan skett på jobbet och man fyller i olycksfallsrapporten kan det hända man slipper karensdag + ibland kan man vara hemma med full lön. Morsan fick en snöboll i huvudet då hon var rastvakt (lärare) och fick hjärnskakning hon slapp karensdagen och fick vara hemma med full lön (kommunal skola) detta var dock en 10-15år sedan.

Upp till toppen
Annons: