Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 16917 ggr
Eliinn
2015-07-23 16:39

Lön, vårdbiträde hemtjänst?

Jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten och har hittills vart timanställd men med schema på ca 60%.
 Haft ett jobbkontrakt i några månader som efter augusti går ut men jag misstänker att jag kommer få ett nytt kontrakt då det är i behov av personal och de öppet sagt flera gånger att de tycker bra om mig.
Har jobbat inom hemtjänst i 1 år i augusti och tycker att jag borde kunna börja kräva lite bättre lön, just nu ligger jag på minimumkraven på 104 kr/tim…
Företaget är privatägt men ett stort företag. 
Hörde från en kollega att en tjej i min ålder som jobbat lika länge inom hemtjänst som jag får 121 kr/tim inom kommunen.
Jag tycker ju att det borde vara ett bra argument att ta upp inför chefen?

Men vad borde jag "kräva" utan att behöva skämmas? och vad brukar ni använda för argument när ni löneförhandlar? :)

Jobbar i västmalands län och är 23 år med 1 års erfarenhet.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Aleya
2015-07-23 17:04
#1

Är du säker på att hon inte är undersköterska i grunden?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Eliinn
2015-07-23 17:16
#2

Ja det är jag rätt säker på, iallafall vad min kollega sagt och de tror jag hon har koll på då det är hennes barns respektive.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Aleya
2015-07-23 17:39
#3

Jag tycker 121 låter lite väl mycket för en som är outbildad och har bara 1 år av erfarenhet. Du kan ju be om högre lön. Men räkna inte med så mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Eliinn
2015-07-23 23:19
#4

Nej 121 tycker jag låter mer rimligt snarare…men lönen verkar ju generellt va usel jämfört när jag jobbade i butik där jag började med 119 kr/tim utan någon tidigare burikserfarenhet. Vilket såklart är oerhört tråkigt. Förväntar mig dock ingen enorm löneförhöjning men visst tycker jag att man kan förtjäna mer än minimumlönen iallafall :)

/Elin