Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 16917 ggr
Eliinn
2015-07-23 16:39

Lön, vårdbiträde hemtjänst?

Jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten och har hittills vart timanställd men med schema på ca 60%.
 Haft ett jobbkontrakt i några månader som efter augusti går ut men jag misstänker att jag kommer få ett nytt kontrakt då det är i behov av personal och de öppet sagt flera gånger att de tycker bra om mig.
Har jobbat inom hemtjänst i 1 år i augusti och tycker att jag borde kunna börja kräva lite bättre lön, just nu ligger jag på minimumkraven på 104 kr/tim…
Företaget är privatägt men ett stort företag. 
Hörde från en kollega att en tjej i min ålder som jobbat lika länge inom hemtjänst som jag får 121 kr/tim inom kommunen.
Jag tycker ju att det borde vara ett bra argument att ta upp inför chefen?

Men vad borde jag "kräva" utan att behöva skämmas? och vad brukar ni använda för argument när ni löneförhandlar? :)

Jobbar i västmalands län och är 23 år med 1 års erfarenhet.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Aleya
2015-07-23 17:04
#1

Är du säker på att hon inte är undersköterska i grunden?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Eliinn
2015-07-23 17:16
#2

Ja det är jag rätt säker på, iallafall vad min kollega sagt och de tror jag hon har koll på då det är hennes barns respektive.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Aleya
2015-07-23 17:39
#3

Jag tycker 121 låter lite väl mycket för en som är outbildad och har bara 1 år av erfarenhet. Du kan ju be om högre lön. Men räkna inte med så mycket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Eliinn
2015-07-23 23:19
#4

Nej 121 tycker jag låter mer rimligt snarare…men lönen verkar ju generellt va usel jämfört när jag jobbade i butik där jag började med 119 kr/tim utan någon tidigare burikserfarenhet. Vilket såklart är oerhört tråkigt. Förväntar mig dock ingen enorm löneförhöjning men visst tycker jag att man kan förtjäna mer än minimumlönen iallafall :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Åsa S
2015-07-24 17:54
#5

Det bästa är väl att höra med facket vad som är normalt. Det kan ju finnas de som får bättre betalt p.g.a att de tagit på sig vissa ansvarsuppgifter i sitt jobb.  Så bara för att nån annan har mer betalt kan man inte hänvisa till det i ett lönesamtal.

Jag har ex. fått mer betalt än flera av mina kollegor som jobbat längre än mig i år, men jag har tagit på mig mer ansvarsområden och liknande som de vägrar ta på sig + lärt mig mer än vad de kan + hoppar in som vikarie för min chef ibland,  min utveckling, ansvarspåtagande och vad jag lärt mig diskuterade jag och min chef i vårat focussamtal vilket ledde till att jag fick största lönepåslaget i år.

I ett lönesamtal ska du fokusera på vad du lärt dig mer än vad du kunde förra året och om du tagit på dig mer ansvar el dyl. som borde innebära högre lön, att hänvisa till vad nån annan får betalt lönar sig sällan. Däremot kan man hänvisa till facket ifall de säger du har för låg grundlön enligt avtalen som finns.

Aleya
2015-07-24 18:12
#6

#2 dock tjänar man dåligt i vården. Så tycker att det är konstigt att hon tjänar 121. Det hade jag efter typ 10 år. Och då var jag utbildad. Men som 3 säger kanske hon har andra ansvarsområden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: