Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 3084 ggr
pernillaoscarsson
7/12/15, 4:13 PM

Byta A-kassa

Jag börjar på nytt jobb den 3 augusti. Jag har sedan 4 år tillbaka tillhört IF Metall men kommer nu tillhöra Handels. Ska jag själv byta A-kassa eller görs detta automatiskt?

Annons:
Aleya
7/12/15, 4:23 PM
#1

Du byter. Och begär att förflytta din akassa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
7/12/15, 4:34 PM
#2

Det måste du göra själv. Dels meddela din gamla A-kassa att du går ur, dels den nya att du vill gå med. Så det blir en del papper att fylla i.

pernillaoscarsson
7/12/15, 4:39 PM
#3

Jag kan inte hitta några blanketter för att gå ur IF metalls. Hittade nu att jag ska meddela huvudkontoret att jag t.ex. går ur den sista juli. Ska jag bara skriva det och mina personuppgifter på ett papper och skicka in, räcker det?

I och med att jag är anställd på det gamla fram tills den sista juli men börjar inte på det nya fören den 3 augusti, alltså har jag 3 dagar där jag inte är anställd någonstans. Blir det glapp då? Eller ska jag skriva till den nya akassan att jag vill gå med från och med den sista juli?

Jag känner mig inte helt säker med det nya jobbet då det varit väldigt mycket snack i tidningarna om att många blir uppsagda utan anledning. Jag vill därför inte att det blir problem så att jag måste vänta ett halvår innan jag kan få ersättning om jag skulle få kicken innan.

Aleya
7/12/15, 4:53 PM
#4

Jag bytte fack och akassa. Jag ringde och sa som de var att jag hade kommunal men ville byta till st. Och det var inte svårt. Men behåll annars den akassa du har nu om du är osäker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
7/12/15, 4:59 PM
#5

Här står det att du ska kontakta din lokala avdelning vid byte av A-kassa https://www.ifmetall.se/akassan/fragor_amp_svar#tag=Medlemskap&key=jag_vill_byta_till_annan_a_kassa_1385391013723 De har tyligen inga blanketter på hemsidan. 

Det får inte bli glapp någonstans då det kan vara problematiskt om du skulle bli av med jobbet under den tiden (även om risken är minimal). Skriv att du vill gå med i den nya fr.o.m. 1:a augusti.

pernillaoscarsson
7/12/15, 9:16 PM
#6

Tack för hjälpen :) Ska fixa detta imorgon då :)

Annons:
[Outlawly]
7/13/15, 10:14 AM
#7

När jag bytte jobb och akassa var det viktigt att jag gick ur den sista och på den första å den nya. För blir det glapp mellan så börjar räkningen om från noll med att va med i akassan x antal månader innan du kan få ut pengar

Zepp
8/5/15, 11:47 PM
#8

Övergång från annan a-kassa

Du får inte vara medlem i fler än en a-kassa samtidigt och om du är medlem i annan a-kassa och söker inträde i vår a-kassa ska du samtidigt ansöka om utträde från din nuvarande a-kassa. Det är då viktigt att du söker utträde ur nuvarande a-kassa under samma månad som du ansöker om inträde i vår a-kassa. Du ska till din nuvarande a-kassa ange att du söker utträde den sista i månaden för att undvika att det blir ett glapp i medlemskapstiden. Detta då du får räkna samman tid i flera a-kassor under förutsättning att det inte uppstår något glapp i medlemskapstiden mellan a-kassorna. Du behöver inte byta a-kassa om du bara tillfälligt (upp till sex månader) arbetar inom en annan a-kassas verksamhetsområde.

Medlemskap i en a-kassa beviljas alltid från den första i en kalendermånad och tidigast från den första i den månad då ansökan om medlemskap kommer in till a-kassan.

http://handels.se/akassan/medlemskap/overgang-fran-annan-a-kassa/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pernillaoscarsson
8/13/15, 12:10 PM
#9

På grund av dumma telefontider under semestern har jag först nu fått hem blanketten från ifmetall. På denna har de redan fyllt i att jag ska gå ur den 1 och så får jag välja månad själv. Blir inte detta fel? Ska jag inte gå ur t.ex. nu den 31 augusti och gå med i Handels den 1 september? Men jag måste ändå skicka in bägge lapparna nu i augusti för att det inte ska bli glapp?

Ursäkta om jag är trögfattad men vill verkligen inte att det blir något glapp då jag inte vet om jag kommer få stanna på nya jobbet.

Loris M
8/13/15, 1:15 PM
#10

#9 Är du säker på att det är utträde ur kassan som de skrivit den 1:a och inte när du kan gå med i din nya kassan? Utträde måste du ju kunna bestämma själv tror jag men som framgår av #8 så kan du tidigast gå med i en ny A-kassa den första i varje månad.

pernillaoscarsson
8/13/15, 2:05 PM
#11

#10 ja, det är ju blanketten från ifmetall jag fått hem. Verkar som om jag ska skriva en egen lapp till handels. Så det måste ju vara utträde på ifmetalls lapp. Nu har jag inte lappen framför mig men ska kolla upp det när jag kommer hem. Men fattar inte varför de skulle vilja ha inträdet för handels på ifmetalls lapp? :S

Zepp
8/13/15, 5:59 PM
#12

Som ordförande i en IF Metallklubb så brukar jag fylla i sådana papper.. och då gör man ett utträde ur den gamla när man går med i den nya.

Dvs, det jag är van vid är att man begär flyttning när man går med i en ny fackförening.. och dess A-kassa.

Du kan vara medlem i din gamla A-Kassa så länge du betalar, så det är ingen ko på isen.

Fast då får du betala själv.. för arbetsgivaren gör då inte detta.

Och din nya arbetsgivare betalar bara enligt kollektivavtalet till de A-kassor som gäller deras just deras kollektivavtal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: