Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3346 ggr
Fingerprints
2015-07-05 19:45

Vad har jag för uppsägningstid?

Hej! På mitt anställningsavtal står det "Uppsägningstiden regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) eller AB.". Jag försöker lista ut vad jag har för uppsägningstid när jag har varit anställd i mindre än ett år och har läst igenom både LAS och AB utan att lyckas lista ut det. Jag har nämligen hört att det bara ska vara en månad om det är under ett år men kan inte hytta något som stärker detta. Någon som kan klura ut det åt mig alternativt är superbra på dessa avtal?

Jag är förövrigt tillsvidareanställd. 

Och nej, jag kan inte fråga min chef av olika anledningar.

Regnbåge

Annons:
[Outlawly]
2015-07-08 14:52
#1

när jag var anställd inom restaurang, där jag jobbade strax över 3 år, hade jag bara 1 månads uppsägning. Som butiksbiträde i en kiosk som ägdes av restaurangföretag. Hade jag varit skiftledare eller butikschef hade jag haft upp till 6 mån uppsägning.

Inget kollektivavtal att titta i?

Vad jobbar du som? kanske någon annan som jobbat som samma och kan säga vad den hade.

Eller ringa någon som jobbat där du jobbar nu?

makeupbox
2015-08-29 16:21
#2

Iom att du har jobbat på stället i mindre än ett år och är tillsvidare anställd så skulle jag nog säga att du har en månad.

Jag läste juridik på gymnasiet men har inte allt i huvudet just nu. Kanske kan lista ut exakt om jag får se ditt kontrakt :)

Halvdansken
2015-08-30 00:04
#3

Handlar det om att du ska säga upp dig, eller at firman säge upp dig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

makeupbox
2015-08-30 21:05
#4

Uppsägningstiden är ju den samma även om det är den anställde eller firman som säger upp

Halvdansken
2015-08-30 21:35
#5

#4. Nej, det är det absout inte. Inte på de firmor där jag jobbat i alla fall. Oftast är det en månad om man själv säger upp sig, och 3-6 om firman säger upp dig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

makeupbox
2015-09-05 21:00
#6

#5 Konstigt, har pluggat avtalsjuridik (på gymnasienivå dock) och kommer inte ihåg något sånt. Men å andra sidan är den lagen dispositiv och kan avtalas bort..

Annons:
OberonsMatte
2015-09-06 13:01
#7

Det kan vara olika beroende på vem arbetsgivaren är och jag har också varit med om att uppsägningstiden inte är direkt uttalad i anställningsavtalet. Finns det ingen annan än din närmaste chef du kan fråga? En högre chef, en personalavdelning eller ett fackombud?

Sajtvärd Katter iFokus

Fingerprints
2015-09-06 19:05
#8

Tack för era svar. Tror att jag har en månads uppsägningstid men kommer säga till tre månader innan ifall att men också för att  ge dem en chans att hitta någon ny. Förhoppningsvis är de inte bittra och släpper mig tidigare om jag nu har en månad.

Regnbåge

Madde
2015-09-16 21:49
#9

Att säga upp sig själv så har man 1 månads uppsägningstid vid en tillsvidareanställning. Sen kan ju företaget vara schysta och låta en sluta tidigare om det funkar för dem. Däremot om företaget säger upp dig kan det variera mellan 1-6 månaders, beroende på hur länge man har jobbat. Har man jobbat över 10 år så säger LAS; 6 månaders uppsägningstid.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: