Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1707 ggr
Stallmima
2015-06-18 20:36

Det här med svartjobb?

En fråga jag ställt mig nyligen är om jag skulle jobba svart för ett företag och det skulle bli upptäckt av div myndigheter att det förekommer, skulle bara företaget bli lidande (antagligen anmält på något sätt) eller skulle "arbetstagaren" råka ut för något?  Ni som vet skicka ut svar eller vart man kan vända sig för svar

Annons:
AnneN
2015-06-18 20:37
#1

Är inte helt säker men misstänker att arbetstagaren kan åka dit för skattesmitning eller liknande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MoaL
2015-06-18 21:03
#2

Konsekvenser av svartarbete.

Undvik allt vad svartjobb heter. Det är inte värt det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Stallmima
2015-06-18 23:24
#3

Tack för länken #2  Men jag undrar då vad konsekvenserna kan bli för företaget som har svartarbetare?  Någon som kan dela med sig  🙂

Pysslan
2015-06-20 13:57
#4

#3 Om skatteverket misstänker att svarta löner betalats ut gör de en schablonberäkning på den uppskattade lönesumman och debiterar arbetsgivaravgifter ovanpå detta, en så kallad skönsbeskattning. Ovanpå de beräknade arbetsgivaravgiften debiteras företaget ett skattetillägg på 40% av de uppräknade arbetsgivaravgifterna. Denna är inte avdragsgill i deklarationen.

Med andra ord, om skatteverket beräknar att bolaget lönesumma uppgår till 300 000 kronor så blir arbetsgivaravgiften 300 000 x 31,42% = 94 260 plus skattetillägg 94 260 x 40% = 37 704.

Det gjordes en stor skatterevision i byggbranschen för ett antal år sedan och en stor mängd företag tvingades i konkurs till följd av odeklarerade löner.

Kort sammanfattat - svartjobb är inte lönsamt för någon!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[LoveUnite]1
2015-07-22 11:29
#5

Att ta svart jobb för en företagare skulle jag aldrig göra, du är inte försäkrad om någonting händer dig eller du råkar göra något.

Små tjänster som att rasta hundar, hjälpa någon städa osv som du själv gör på egen hand för en liten summa ser jag inte som ett problem, lite fick pengar, men aldrig för företag!

Upp till toppen
Annons: