Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 1915 ggr
VT4ever
2015-03-13 14:48

Jobbansökan hjälp!

Hej! Jag är en 18 årig tjej som går ut gymnasiet nu till våren och skall söka jobb. Är helt ny angående att göra en ansökan, hur ska jag skriva ett personligt brev bra så att det lockar intresset för den som läser? Kan verkligen inte sådant, tips? :)

Annons:
klass_13
2015-03-13 14:54
#1

Fokusera på att skriva brev grundat på jobbet och deras önskemål är mitt tips. Tänk också på att det är bättre att ha lite text med bra innehåll än att du ska sriva långt för att det ska se bra ut. Var inte rädd att nämna någon svaghet, det visar att du är mänsklig och har fötterna på jorden.

Niklas
2015-03-13 14:58
#2

Håll dig till max en A4-sida om du ska skicka den med posten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
2015-03-13 14:58
#3

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VT4ever
2015-03-13 15:00
#4

Tack för tipsen, det uppskattas! :)

Sindri
2015-03-13 15:03
#5

Jag tror att det finns bra mallar på Arbetsförmedlingens hemsida.
Du skall dels göra ett CV, en uppställning helt enkelt av vilka skolor du gått i (börja med gymnasiet), Vilken linje? och vilket år du gått ut. Eventuella sido- eller hobbykurser du har gått, och ev. andra sommarjobb, praktiker etc. Överst skriver du namn och personnummer.
CV:t  är bilaga till det personliga brev du skriver, där du gör en rubrik "Ansökan om sommarjobb som…" Sedan beskriver du kort dig själv. "Jag är en tjej född XXXX som nu går ut gymnasiets linje……." Övrigt du tar upp är intressen, färdigheter, praktiker, ev. framtidsplaner etc, det som står i CV:t men lite mer berättande. Men var kort!
Skriv först en mall, sedan ändrar du efter vilket jobb du söker.

Tänk efter vad du tycker att du är duktig på och var inte rädd för att skriva det.

Avsluta med nåt i stil med "Hoppas på ett positivt svar från er"
Ort och datum
Med vänlig hälsning + namn, personnummer, adress, telefon, mail

Bilaga 1 Avgångsbetyg från gymnasiet (gör fler kopior när du ändå håller på)

Bilaga 2 CV

Bilaga 3 Om du har, omdömen från ev. praktiker, sommarjobb, extrajobb etc

Många som söker sommarvikarier vill dock bara ha en ansökan som man fyller i på nätet. Först senare kan det ev. bli fråga om att komma med CV, betyg etc.

Lycka till!

VT4ever
2015-03-13 17:01
#6

Tusen tack för hjälpen! Nu ska jag försöka mig på att skriva :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: