Annons:
Etikett04-yrken
Läst 3284 ggr
blåbärspajen
3/6/15, 1:18 PM

jobba inom hemtjänsten?

vad gör man egentligen när man jobbar inom hemtjänsten?

Annons:
Aleya
3/6/15, 1:21 PM
#1

Åker hem till olika brukare. Hjälper som med ex städning, mediciner, handla mat osv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
3/6/15, 1:24 PM
#2

#1 I vissa kommuner är det privata bolag som städar, inte hemtjänsten. Men ja, det kan vara arbetsuppgift ibland!

De arbetar under socaltjänstlagen, där man hjälper människor med det de själv inte klarar av. Kan vara mycket varierande arbetsuppgifter, allt från promenader, social samvaro, medicinering, vård vid livets slut.

(Detta är min mammas ord som jobbat inom hemtjänsten i hela sitt liv).

blåbärspajen
3/6/15, 1:34 PM
#3

ok men måste man sköta deras hygien? Har inga problem med att göra allt annat men känns lite konstigt att tvätta nån annan..

Malinolsn
3/6/15, 1:36 PM
#4

#3 Vissa behöver hjälp med det, och andra inte. Så det är olika :)
Jag hade också lite svårt för det i början, trodde inte alls att jag skulle klara det. Men det är inte alls någon big deal :)

Hoseok
3/6/15, 1:37 PM
#5

#3 Som #4 säger, ja, det kan hända att det är en arbetsuppgift.
De flesta av dessa uppgifter som folk upplever som obehagliga, brukar man vänja sig vid. Efter några gånger så är man så van att man inte längre bryr sig.

[Sol69]
3/6/15, 1:39 PM
#6

Du börjar din dag med att gå hem till vårdagarna och ser till att de kommer upp ur sängen. hjälper dem med tvättning och kläder vid behov. Ger mediciner och frukost vid behov.

Efter det har du förmiddags hjälp som kan innebära toabesök eller tillsyner.. 

Sen nalkas det ju lunch vilket innebär att du ska hjälpa dem med det som de behöver hjälp med vid lunchen. och ibland kan det innebära att du kommer hem med mat till dem.. eller att du värmer mat hos dem.. 

Sen är det eftermiddagstillsyner. vissa kanske behöver hjälp med att ta sig till sängen och vila.. eller behöver socialsamvaro…

Sen kommer vi tlll kvällsmat och kvällstillsyner.. och sen är det ju läggningar..

Och sen finns det ju även nattpersonal som kommer in och täcker upp d¨å inte dagpersonalen jobbar.. 

Så enkelt kan man väl  säga att det är hemtjänsten som hjälper till så att de gamla kan vara hemma längre..

Men det kan även innebära att du städar och hjälper dem med inköp. Det är olika beroende på var du jobbar..

Men du är ute i kur och skur.. sommar som vinter.. Och de kan vara så att du får lov att gå eller cykla….

Annons:
blåbärspajen
3/6/15, 1:40 PM
#7

ok så man måste göra det om man söker jobb på hemtjänsten eller kan man välja bort det?

Får man någon genomgång hur man gör det?

Candela
3/6/15, 1:48 PM
#8

#7 Nej, jag betvivlar att du kan välja bort vissa uppgifter (så länge det inte handlar om att du har något handikapp som gör att du inte kan utföra dem).

När jag jobbade inom städ, som kompletterade hemtjänsten, så fick jag gå bredvid (följa med en annan anställd och hjälpa till) i två dagar innan jag började jobba själv.

Aleya
3/6/15, 1:56 PM
#9

Alla jobb har sina baksidor ts. Och du kan sällan välja bort något för att du inte vill göra det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Sol69]
3/6/15, 2:03 PM
#10

Nej välja bort kan du aldrig göra. Om du inte vill eller kan utföra uppgifterna jobbet kräver så kan du inte jobba inom det yrket..

blåbärspajen
3/6/15, 2:03 PM
#11

Men hur kände ni som jobbar inom hemtjänsten i början? Hade ni problem att tvätta andra? Funderar på om man lär sig det eller om jag inte passar för jobbet helt enkelt.

Hoseok
3/6/15, 2:06 PM
#12

#11 Först och främst: Det är individuellt.

Man lär sig, kanske. Min styvmamma jobbar också inom hemtjänsten. Hon mådde extremt dåligt de första dagarna, men det går över. Tillslut lär mig sig att gilla det, förhoppningsvis. Det passar inte alla, det är ett krävande jobb, men man måste försöka se det positiva i det. Man hjälper trots allt människor att leva sitt liv.

Aleya
3/6/15, 2:10 PM
#13

Gick omvårdnad och jag var mer rädd att göra illa någon när jag tvättade. Men kan tvätta folk ja

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Sol69]
3/7/15, 9:43 PM
#14

Blåbärspajen.. Det är inte värre att tvätta en gammal än att tvätta ett barn rent praktiskt.

Upp till toppen
Annons: