Annons:
Etikett04-yrken
Läst 2140 ggr
FemFem
2015-03-05 23:55

Är du bibliotekarie?

Hej! 👋

Jag funderar på att utbilda mig till bibliotekarie (mest för att folk säger att jag skulle passa så bra som det, men även för att jag älskar böcker och den tysta lugna miljön i ett bibliotek). Är det någon här som är bibliotekarie och har lust att berätta lite om yrket? Alltså lite personliga erfarenheter, hur mycket lön ni har och annat som kan vara bra att veta. Var utbildningen rolig och var det lätt att få jobb sedan? Och vad finns det för möjligheter att "gå vidare", alltså vilka sidospår finns om man skulle vilja utveckla sina kunskaper/byta till liknande jobb utan att behöva plugga helt ny utbildning?

Tack på förhand!

Annons:
Cindy S
2015-03-09 08:19
#1

Det finns ju inte mycket jobb om man tänker på hur många som utbildas, så det gäller att vara villig att riskera väntetid innan man får jobb. ams.se borde ha en prognos. Jag fick 17000kr i månaden för 75%, då var 16h som skolbibliotekarie och de andra i expeditionen på huvudbibliotek under en prövotid 5 månader. Vad man får göra beror på ifall det är privat eller kommunalt/regionalt/nationellt. Jag hade klasser från klass 0-5 fram tills lunch(det var ibland som att vara barnvakt när en sprallig klass kom för att låna och be om hjälp, inte ett bra jobb för mig, men att ha sagostund, informationssökning eller boktips var kul. Sedan förberedde jag lektioner efter lunch, hade kanske tid att prata med lärare, läste recensioner, köpte in efter önskemål och efter vad jag tyckte biblioteket behövde, mejlade kollegor med funderingar, gallrade böcker, städade, "läste på" om att vara bibliotekarie. På huvudbiblioteket var det indelat i yttre arbete(expedition och informationsdiskar, samt biblioteksassistensens arbete med både yttre och inre arbete) och inre(planeringen, inköp/gallring, administrativt, m.m.). Jag var i expeditionen, fick pröva på informationen. I expeditionen sköter vi "snabba" frågor, såsom registrering av tidskrifter, hjälper låntagare med info, medan informationen kunde göra liknande sysslor men ofta mer komplicerade, t.ex. hjälpa någon beställa böcker eller ansöka om fjärrlån. Det är en platt organisation, mycket chans att sitta i möten och påverka, med mycket kommunikation mellan skolbibliotekarier och vanliga bibliotekarier(många var både och) på vårt lilla bibliotek. Men läs på om olika roller, försök hitta jobb som biblioteksassistent, praktisera på bibliotek och känn dig för. Mejla kontaktpersoner för universitetsprogrammen för länkar till artiklar om olika slags biblioteksjobb, googla svensk biblioteksförening och läs deras tidskrift på nätet. Gå in på ett lugnt bibliotek och fråga om du kan ställa lite frågor. Kolla platsbankens beskrivningar om jobb. Eller fråga mig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Upp till toppen
Annons: