Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 4234 ggr
gickan87
2/26/15, 8:30 PM

Hur inleda mail?

Jag har en ytlig bekant som pratat gott om mig på en livsmedelsbutik.

Chefen vill att jag skriver ett mail till henne och berättar lite om mig själv. Dem söker inte direkt någon att anställa men skulle behöva en vikarie som ställer upp. Detta kan leda till en anställning längre fram.

Men jag vet inte hur jag ska börja mailet, vad ska jag inleda med?

MVH Erika :)

Annons:
trollslända
2/26/15, 8:32 PM
#1

"Goddagens!"

gickan87
2/26/15, 8:35 PM
#2

Goddagens känns inte som jag :/ ska jag börja med att nämna att det är "xxx" som pratat om mig och därför jag mailar?

Typ:

Hej "chefens namn"

Mitt namn är Erika "xx" och det är mig som "xxx" pratat om.

Jag bor i "xxxx" och har jobbat… osv?

MVH Erika :)

trollslända
2/26/15, 8:40 PM
#3

Nej jag tycker inte du ska nämna din bekant. Det kan du säga när du träffar chefen.

Bara skriv att du är ledig och intresserad av att jobba extra. Skriv allt positivt om dig själv som du kan komma på. Att du är flexibel osv, vad du jobbat med tidigare osv

gickan87
2/26/15, 8:44 PM
#4

Okej, för min bekant sa att jag skulle nämna henne ^^

MVH Erika :)

gickan87
2/26/15, 9:05 PM
#5

Vad tror du om det här? Har kommit en bit…

Hej "Chefen!"

Mitt namn är Erika "xxx" 27 år gammal och jag vill visa intresse för en timanställning/vikariat.

Jag är boende i "xxxx", innehar körkort B och egen bil.

Jag praktiserade på "Butikens namn" (denna butik jag söker till igen) 2009 Januari-Mars
Gjorde diverse arbetsuppgifter som att plocka varor, vara i charken där jag skivade skinka, rostbiff och gjorde smörgåstårtor. Då hade Ni även den manuella disken med sallad där jag betjänade kunder.

Jag börjde en praktik på "Butiksnamn" i Maj 2009, i November fick jag en anställning.

MVH Erika :)

trollslända
2/27/15, 9:30 AM
#6

Det tycker jag låter jättebra👍

Och det behöver ju inte heller vara fel att nämna din bekant, men jag tänkte mer att det kan tolkas… hm.. som att du inte kan tala för dig själv. Men det beror ju helt på hur chefen i fråga är.

Annons:
Ria74
2/27/15, 1:37 PM
#7

Jag hade nog nämnt min bekant eftersom chefen och den du är bekant med redan har pratat om dig. Då behöver chefen inte fundera på om du är någon som spontanansöker eller du är den personen dom redan diskuterat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Halvdansken
3/1/15, 7:00 AM
#8

Helt klart ska du nämna att du skriver pga att din bekant rekommenderat dig. Annars vet ju inte chefen vem du är. Hej, jag fick genom xxx reda på att det kan finnas en möjlighet att arbeta hos er..

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gickan87
3/1/15, 1:48 PM
#9

Fick svar i fredags, jag ska ringa imorgon. Skitnervös!

Ska jag presentera mig med namn och att det var jag som mailade henne? 🤦‍♂️

MVH Erika :)

Halvdansken
3/1/15, 5:47 PM
#10

Ja, hur ska du annars presentera dig?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

gickan87
3/1/15, 8:30 PM
#11

Haha vet inte? Är så jäkla nervös!

MVH Erika :)

Davbjo
3/2/15, 10:37 AM
#12

Det viktiga att komma ihåg är att det är människor med erfarenhet man i regel pratar med. De har stött på det mesta redan, och det ska mycket till för att man ska avfärdas som person.

Tycker du att det är jobbigt, börja med att presentera dig, att du ringer för att detta var överenskommelsen och säg sedan att du direkt vill be om ursäkt för att du kan staka dig lite osv, på grund av att du är nervös och att detta är en ovan situation för dig. Då har du visat att du är en ärlig och pålitlig person samt att du tagit udden av eventuell nervositet.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

gickan87
3/2/15, 9:21 PM
#13

ska dit på onsdag för intervju! :D

MVH Erika :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: