Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 3526 ggr
Sugar Mist
2/22/15, 10:26 PM

Hobbyverksamhet, patent på namn och fler frågor

Hej!

Jag tänkte starta upp en hobbyverksamhet i vår(var tänkt som ett UF företag för i höst men det sket sig lite) för kolla intresse och se hur populärt det kan bli(och i så fall skaffa patent på produkten och namnet och registrera det) och självklart- för att jag tycker det är helt galet roligt.

Frågan är dock när gränsen mellan hobbyföretag och enskilt företag går, jag har läst lite här och var och blir inte riktigt klok, hur mycket får man gå i vinst med innan man måste registrera det som ett företag?
Ska man rapportera in vinster och utgifter någonstans, vart i så fall?

En annan fråga är också om man får använda ett namn för produkten/produkterna man tillverkar, och hur och vart man hittar att namnet inte redan är upptagen.
Kollade svenska databasen för patent på namnet och vad jag hittar så är det flera(hela 9 sidor…) med patent på det tilltänkta namnet jag har i åtanken, men hur funkar det egentligen? 
Betyder inte patentet på namnet att bara den  personen får använda det namnet eller är det endast för enskild produkt/vara som har det namnet, dvs om jag kollar igenom databasen med patent för mitt påtänkta namn och inte hittar något företag/produkt/vara med det här namnet så skulle jag kunna använda det?

Jag försöker att göra allting så rätt som möjligt och försöker skaffa erfarenheter för framtida CV och liknande och att starta eget företag och jobba med något jag tycker är jättekul verkar som en bra erfarenhet att skriva ner, och att tjäna lite extra utöver studier och liknande är ju aldrig fel.
Ni får jättegärna tipsa om fler saker att tänka på och kolla upp, jag är inte så gammal än, bara 16, snart 17, och har rådgivare(som även är kända som mina föräldrar) som varit egenföretagare och som är oerhört stöttande och positiva och hjälper till med sååååå mycket, men jag känner ändå att jag behöver lite mer hjälp än vad jag själv kan läsa mig till och vad mina föräldrar kan hjälpa mig med.

Tack så mycket för svar!

-

Annons:
Andorr
2/22/15, 10:34 PM
#1

Ett litet tips är att lära dig bokföring. Det är bra att kunna, vilket sorts företag du än startar. 🙂

Sugar Mist
2/22/15, 10:36 PM
#2

#1 Bokföring är om jag minns rätt när man skriver ner alla utgifter och inkomster? Sådant har jag lite koll på då jag fört någorlunda bokföring när jag bodde hemifrån, om det skulle tryta har jag min pappa som är duktigt på sådant 🙂

-

Åsa S
2/23/15, 9:59 AM
#3

Bokföring är lite mer svårt än så. Har man bokföring är det dubbel italiensk bokföring som gäller och du måste ha koll på vilka konton som ökar/minskar i debet och kredit + var du skriver ingående och utgående moms mm. Årsredovisningar mm. Man kan bli åtalad ifall man inte sköter bokföringen rätt ifall man har företag. Kan nog vara bäst hålla företaget som ett litet hobbyföretag i början samtidigt som du lär dig bokföring väl + hur det är med alla lagar och regler ex. vilka skatter du inte får missa och dyl. (det är rätt stora straffavgifter ifall man glömmer nått när det gäller skatter).

Sugar Mist
2/23/15, 10:18 AM
#4

#3 Ja det är tanken att börja som en hobbyverksamhet innan jag blivit helt hemmastadd med allt som har med egenföretagande att göra :)

-

Sugar Mist
2/26/15, 8:18 AM
#5

Skall till ung arbetsförmedling eller något liknande(har jag för mig) idag, och sitter och skriver ner några frågor som kan vara bra att ha med. 

Har ni några tips? 
Har hittills hunnit skriva ner detta:

  • När går gränsen mellan hobbyverksamhet och företag

  • Rapporterar man in vinst/utgift?
    Vart isåfall?

  • Får man använda ett namn för sin hobbyverksamhet utan att ha reggat det?

  • Lite djupare in på patent

  • Behöver man skatta hobbyverksamhet om det inte överstiger en viss vinst?
    Vilka skatter behöver man betala då?
                 Vilken mängd vinst måste man tjänat för att behöva skatta?

  • Kan man söka bidrag/stipendie?
     Vilka då, hur söker man de?

Och då eventuellt fler. 
obesvarade frågor kommer jag försöka ringa upp skatteverket och ev. bolagsverket, men hoppas verkligen på att de flesta frågor besvaras :)

-

Davbjo
3/5/15, 3:13 PM
#6

Patent är inget jag skulle rekommendera någon att krångla med. Det kostar enorma summor, det tar lång tid (ofta flera år) samt att det är en löpande kostnad och ingen garanti mot kopior.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Honestyisdead
3/5/15, 5:51 PM
#7

Patent är väldigt svårt att skaffa och väldans dyrt. För att kunna skaffa det får det inte finnas något liknande.

Tycker du ska kontakta AF  och gå deras egen företagarekurs.

Upp till toppen
Annons: