Annons:
Etikett03-utbildning
Läst 2722 ggr
siaames
1/14/15, 5:13 PM

Högskola

Jag går på naturvetenskapliga linjen i gymnasiumet, och det jag undrar är om man kan komma in på en bra högskola om man endast kommer ut med massa E och några C? Vad kan man bli om man inte kommer ut med jätte bra betyg?

Någon som vet?

(Har funderat på att plugga upp mina betyg på komvux om betygen inte räcker, men vad är det man egentligen gör på komvux, hur går det till?)

Annons:
Ikajo
1/14/15, 5:17 PM
#1

Det beror helt och hållet på vad du vill göra. Du ska inte titta på en specifik högskola eller universitet, du ska titta på vilka utbildningar som finns. Därefter går du in på högskoleverkets hemsida och tittar på antagningsstatistiken för den senaste intagningen (höst) och jämför med ditt snitt.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lia
1/14/15, 5:21 PM
#2

Du ville in på sjuksköterska va? Det beror ju på vilken skola du vill in på, alltså var i landet. I Skåne är det ganska svårt och det lär nog inte räcka med så pass "låga" betyg. Men långt upp i landet, som tex Skellefteå är det inte lika svårt. Vart vill du in?

Bjallstal
1/14/15, 5:21 PM
#3

Boka in och gör högskoleprovet! Du får du nytta av din behörighet från gymnasiet men har chansen att få ett högt poäng där som du kan söka till högskola med

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Lia
1/14/15, 5:23 PM
#4

Missade frågan om komvux. Man i princip går om de kurserna som man gick i gymnasiet, eller tar det som en "snabbkurs" på distans (men utan studiebidrag). Men man måste vara 20+ för att få gå på komvux. Dock kan vissa skolor göra undantag. Annars får man söka till någon folkhögskola, men vad jag förstått så får man bara omdöme från folkhögskola, och kan alltså inte bättra på betygen på så vis. Men det kanske är olika från skola till skola. Jag råder dig att prata med din syo.

siaames
1/14/15, 7:57 PM
#5

#1 Tack för hjälpen!

#2 Aa jag vill in på sjuksköterska. Jag bor i Stockholm, så jag vill in i någon skola som helst ligger i närheten där jag bor. 

#3 Är inte högskoleprovet super svårt? Jag ska nog göra ett och ge det en chans och se hur det är.

#4 Jag ska nog prata med min syo snart, tack för hjälpen!

Lia
1/14/15, 8:17 PM
#6

Vad jag kan hitta behöver man ha en antagningspoäng runt 19-20 i Stockholm, vilket motsvarar i princip högsta betyg i allt. Kan du tänka dig att studera på annan ort?

Angående högskoleprovet så räknas det som pluspoäng bara man gjort det. Man behöver alltså inte ha lyckats speciellt bra med det. Står det mellan dig och en annan, och ni har samma poäng, men du har gjort provet (trots att det kanske inte gick jättebra) och h*n inte gjort det - så får du platsen. Nu är det sällan såhär, men jag ville berätta det ändå 🙂

Annons:
siaames
1/14/15, 8:41 PM
#7

#6 Finns det någon ort du rekommenderar? 

Tack att du berättade det!

Lia
1/14/15, 8:46 PM
#8

Nu stämmer dessa siffror inte exakt eftersom det är olika från år till år. Men om du tittar in här så kommer du få en ungefärlig överblick om hur det ser ut, var det är lättast att komma in. Men tänk på att du får lov att söka upp till 20 olika skolor, så jag rekommenderar att göra det. Ju lägre poäng, desto lättare är det att komma in.

BI = direkt från gymnasiet
BII = med komplettering från tex komvux
HP = poäng på högskoleprovet

Bjallstal
1/14/15, 9:03 PM
#9

Finns övningsprov på högskoleprov.se bara att in och testa. Jag gick ut med några IG från NV programmet men har fått 1,35 på mitt senaste högskoleprov

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

siaames
1/14/15, 9:43 PM
#10

#8 Tack så mycket för din hjälp! 🌺

#9 Tack för tipset, ska göra det. Det var ju bra! Högsta är väl 2,0.

Lia
1/14/15, 9:46 PM
#11

#10 Självklart! 🙂 Lycka till!

Upp till toppen
Annons: