Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3063 ggr
Ronja06
2014-12-09 15:20

konstiga arbetsvillkor?

Frågar den här frågan för att hjälpa en kompis som nyligen fått jobb. Det är en tillsvidareanställning med schemalagda timmar. Han börjar jobbet kl 9.00 och går av enligt schema kl 16. I schemat finns inga raster, men ett avbrott på ca 2h från ca kl 14. Dvs. Han går på och jobbar endast 15 minuter innan han slutar kl 16. Men kan inte direkt åka hem de två timmarna… Arbetsgivaren betalar inte för dessa timmar ("du kan ju alltid gå å handla eller något så länge") han bara väntar till att få göra den sista schemalagda arbetsuppgiften. (Som måste göras precis ett visst klockslag) Alltså blir han bara sittandes där utan att kunna göra ett dyft. Är det bara jag som tycker att det låter konstigt att inte få betalt när man per teori fortfarande är "i tjänst" - får obetalt uppehåll 2h och sedan bara får betalt för den sista kvarten??

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Ronja06
2014-12-09 15:21
#1

Och ja. Han har papper på att det är tillsvidareanställning med schemalagda timmar. :)

Mvh Emelie Förlägen

ChristineL
2014-12-09 15:29
#2

Man får inte betalt för sina raster nej. Det där uppehållet måste ju räknas som rast? Och på två timmar hinner man ju med allt möjligt oavsett om man har matlåda med sig eller inte. Träna, ta en promenad, frisören exempelvis…

Imasy
2014-12-09 15:43
#3

Sådär har många jag känner det i vården med dessa delade turer. Verkar inte vara något konstigt med det, förutom att detta system är hatat av de anställda.

Cindy S
2014-12-09 15:57
#4

Ska man inte ha 5 min rast per h? Eller får man klumpa ihop dem till lunch+raster på 2h? Jag har bara haft 75% i 5 månader, fast, men då var det rätt så självklart att efter 2h eller så så fick man en kvarts rast(vilken var betald för oss). Lunchen var på 30min och var inte betald. Att gå 5h utan rast låter inte ok.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Imasy
2014-12-09 16:02
#5

Oj, missade att det var fem timmar utan rast, vilket inte kan vara ok. Är det statligt, kommunalt eller privat din vän jobbar åt?

Åsa S
2014-12-09 22:33
#6

Enligt de flesta avtal så får man jobba max 5timmar utan rast så är det bara 5 timmar så är det helt lagligt att inte ha nån rast. Man har dock alltid rätt till något som heter paus vilket innebär att man får gå på toaletten, gå och dricka ett glas vatten och dyl. men man får då inte lämna arbetsplatsen + det brukar handla om några minuter som man lämnar sin arbetsuppgift.

Annons:
Zepp
2014-12-09 22:47
#7

Låter som han jobbar inom sjukvården?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ronja06
2014-12-10 10:03
#8

Det är ett privat företag. Han kör bil och gör diverse ärenden. Tidspressat schema där han inte kan ta paus då kunderna annars får "förseningar", schemat är redan så ihoptryckt att det i princip inte går att göra annat än att trampa gasen i botten. Då det är i princip helt omöjliga körtider. (Ex. Står 4min körtid - när det tar ca 10 minuter om man ska räkna med rödljus osv). Förseningar är ett big nono. Han jobbar inte inom vården.

Mvh Emelie Förlägen

ChristineL
2014-12-10 10:12
#9

jag tycker ändå inte att det låter konstigt eller ovanligt på något sätt. Ett ex var busschaufför och hade ofta delade turer, körde några timmar på förmiddagen, sen kanske 3 timmars paus och sen några timmar till. Och är man chaufför på något vis så måste man ju passa tiderna. Däremot kan han ju ta upp att hans körtider är omöjliga.

Ronja06
2014-12-10 10:20
#10

Haha hade det varit ett par timmars jobb efter 2hs uppehåll hade det sett annorlunda ut både ur min och hans perspektiv. Då känns det ju "värt". Men att vänta flera timmar (brukar vara 2-3h i bil sittandes då det inte finns ett kontor) för att jobba 15 min och bara få betalt för det lilla känns ju som man slösar bort dyrbara timmar som kan gå till annat viktigt.

Mvh Emelie Förlägen

ChristineL
2014-12-10 10:23
#11

När folk klagar på sina arbeten brukar jag säga att det är självvalt. Man tvingas inte till jobb i Sverige (möjligen indirekt). Och han får väl prata med facket om han inte vill prata med arbetsgivaren.

Ronja06
2014-12-10 10:42
#12

Givetvis är jobb frivilligt på sätt och vis. Men något om delad runda var det inget tal om från början och inget som varit akutellt för andra Medarbetare. Vid tal om det är svaret kort: "någon får ta skiten"

Mvh Emelie Förlägen

Imasy
2014-12-10 11:05
#13

Uppenbarligen finns ju behovet av den där sista kvarten, och som du säger, "någon måste ta skiten". Om inte din vän gör det blir det väl troligen någon annan på företaget som får göra det?

Är det däremot så pass pressat att han inte hinner fram pga trafiken får han kanske ta upp det med chefen så han får längre körtid?

Annons:
Upp till toppen
Annons: