Annons:
Etikett11-praktik
Läst 9155 ggr
Candela
11/27/14, 1:34 PM

Hur söker man arbetsträning?

Måste jag få en plats förmedlad via Arbetsförmedlingen, eller kan man söka en plats själv? Hur vet man var man kan söka?

Min handläggare på arbetsförmedlingen tycker att jag ska söka arbetsträningsplats under tiden som jag genomgår en utredning av arbetsförmåga.

Annons:
[Misanthropist]
11/27/14, 1:44 PM
#1

Om du är sjukskriven, bör du prata med Fk om detta. De brukar ordna ett gemensamt möte med Af, där man får all info. En arbetsträning kan i princip äga rum var som helst. Du kan söka själv eller be om hjälp med detta, men det är ett plus om du har önskemål åtminstone om typ av arbetsuppgifter.

Lina Strindlund
11/27/14, 1:45 PM
#2

Var vill du arbetsträna? Fråga på ställen du vill vara, sen kan du prata med Af om detta. :) Eller låt Af välja en plats…. men kolla upp så det verkligen är ett bra ställe med schysst chef! Finns många elaka chefer och de som utnyttjar sina praktikanter! :P


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Candela
11/27/14, 1:50 PM
#3

Har varit sjukskriven men är inte det längre. Av  erfarenhet vet jag att jag har svårt att orka med att jobba mer än 75% (bryter ihop mentalt) - borde jag be om att få bli sjukskriven innan jag börjar jobba igen? Eventuellt kommer jag snart få en diagnos som styrker att jag har nedsatt arbetskapacitet, kan det ligga som underlag till en deltids-sjukskrivning?

Nu kom jag lite off topic, är bara livrädd för att hoppa in någonstans på heltid, och gå ner mig psykiskt igen (för tredje gången).

Har man några som helst rättigheter när man arbetstränar - kan man få arbetsuppgifterna anpassade efter sin egen förmåga (som med lönebidragsanställning)?

Kan man bli "uppsagd"?

Jag vet på ett ungefär vad jag kan tänka mig att jobba med, men är ändå lite orolig inför framtiden..

Candela
11/27/14, 1:50 PM
#4

#2 Hur kollar man upp det?

TjockaBerta
11/27/14, 4:34 PM
#5

Du måste väl först göra utredningen om din arbetsförmåga färdig innan det kan bli aktuellt med arbetsträning?

>>>Malum domesticum<<<

Candela
11/27/14, 4:49 PM
#6

Nej, tydligen inte.. Det var min handläggare som tyckte att jag skulle söka under tiden som utredningen pågår. Och min handläggare på soc kräver att jag ska söka jobb för att få bidrag, fastän det står i min handlingsplan från AF att jag inte behöver söka jobb under tiden jag är under utredning.

Första månaden efter att jag lämnade in handlingsplanen behövde jag inte söka jobb, men nu plötsligt måste jag det. Tycker det är helt skevt.

Annons:
TjockaBerta
11/27/14, 5:12 PM
#7

Det är helt galet från båda. Om utredningen nu skulle visa att du saknar arbetsförmåga då kan man inte arbetsträna. Man måste först utreda omfattningen.

>>>Malum domesticum<<<

[Misanthropist]
11/27/14, 5:12 PM
#8

Soc är ganska skeva. En bekant blev nekad sjukpenning av Fk, när hon redan hade varit hemma i en månad, och då fick hon inget ekonomiskt bistånd heller, för hon skulle ju jobba.

Det korrekta i Fk:s beslut är möjligen ett ämne för en annan tråd, och att soc säger att man ska jobba när Fk sagt nej är inget jag invänder emot. Men om beslutet kommer först efter en månad, ska man då jobba medan man väntar på beslutet, eller hur tänker soc där? De är som sagt skeva.

Nu blev det OT. Åter till ämnet. Syftet med arbetsträning är att pröva sin arbetsförmåga och att komma igång i lagom takt, och man ska kunna få arbetsuppgifter efter sin förmåga. Och för några år sedan ändrade de dessutom tidsreglerna. Förut skulle det vara 25%, 50%, 75% eller 100%, men nu kan man börja på ännu lägre nivå, och det måste inte bli ett förutbestämt procenttal. Jag hade arbetsträning för några år sedan (bara strax efter att de hade ändrat), och jag började på två timmar två gånger i veckan, och ökade gradvis.

Om man har en anställning och arbetstränar på sitt ordinarie arbete för att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning, är man ju fortfarande anställd, och de vanliga reglerna för uppsägning gäller. Arbetstränar man på ett helt nytt ställe, är man ju inte anställd. Jag vet inte helt säkert vilka regler som gäller, men jag tror inte att man kan bli utkastad rakt av, men arbetsgivaren kan ju kontakta den handläggare man har och säga att det inte fungerar. Vill de bli av med en, så löser de det, och det är nog lättare än om man är anställd.

[Misanthropist]
11/27/14, 5:13 PM
#9

#7 Arbetsträning kan vara en del av utredningen.

Candela
11/27/14, 5:26 PM
#10

#8

Tack för ditt utförliga svar! Jag tycker dock det känns befängt att söka jobb/arbetsträning när jag inte vet vilken nivå jag bör börja på. För det är väl ändå något som arbetsplatsen vill veta när man söker?

Enligt soc måste jag vara sjukskriven för att inte behöva söka jobb. Men jag är ju inte sjuk just NU. När jag är hemma (utan stress) mår jag bra, det är liksom så psykisk sjukdom fungerar.. I alla fall för mig.

Jag är ändå väldigt utmattad vissa dagar och orkar ibland knappt göra mer än att ligga i sängen, så jag vet inte om jag skulle orka ett vanligt arbete. Men det är inte som att jag är deprimerad. Jag lider "bara" av utmattning och trötthet (vilket håller på att utredas inom vården, men det tar ju tiiiid).

[Misanthropist]
11/27/14, 5:36 PM
#11

#10 Jag förstår dina synpunkter, och till viss del håller jag med. Men å andra sidan, hur ska man kunna veta hur mycket man orkar om man inte prövar? Och vet man inte, bör man ju börja på en mycket låg nivå för att sedan öka. Det är bättre att börja på en för låg nivå och upptäcka att man nog skulle klara mer, än att börja på en för hög nivå och krascha igen.

Och psykisk sjukdom kan jag relatera till, då jag själv är bipolär. Har varit sjukskriven i drygt fyra år, med ett avbrott när jag blev utförsäkrad. Har c:a 1½ år kvar till nästa utförsäkring, och innan dess tänker jag söka sjukersättning (det som förr hette förtidspension) på halvtid.

TjockaBerta
11/27/14, 5:39 PM
#12

#10 Är det inte FK som gör utredningen och i så fall varför inte? Det tar max en vecka.

>>>Malum domesticum<<<

[Misanthropist]
11/27/14, 5:45 PM
#13

#12 Om man är sjukskriven och ska börja arbetsträna, gör Af utredningen tillsammans med Fk. Men TS är ju inte sjukskriven nu, och då är Fk helt bortkopplade.

Utredningen kan ta allt ifrån några dagar eller t.o.m. timmar till flera månader. Det varierar från fall till fall, och kan vara allt mellan ett samtal med en arbetsförmedlare till flera sessioner med psykolog och olika tester, och en arbetsträning kan också ses som en del av utredningen.

Annons:
Candela
11/27/14, 6:05 PM
#14

Min utredning skulle ha börjat i oktober. Tanken var att jag skulle få fylla screening-formulär för NPF-problematik, eftersom min psykiatriker misstänker ADD, men den psykologen jag träffade var väldigt oseriös. Jag fick inte göra några tester eller ens berätta om hur jag fungerar, utan hon sa nästan direkt att jag var frisk och bara stressad, och att jag skulle lära mig slappna av istället (typ).

Hörde sen av mig till min handläggare på AF och bad om att få träffa någon annan, och det har jag fortfarande inte fått göra. Mailade och frågade när det skulle bli av, och fick svaret att det var många psykologer som hade varit borta, men att jag ska få en kallelse när det finns tid.

Parallellt med detta har jag precis börjat på en utredning på den psykiatriska kliniken jag går till. Just nu går mycket av min energi åt till att hålla koll på alla trådar - soc, AF, sjukvård.. Plus mina barn och deras läxor, föräldrmöten etc.

TjockaBerta
11/27/14, 6:51 PM
#15

#13 Aha! Missade det. Då förstår jag bättre. Jag har bara utretts av FK. Många gånger :)

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: