Annons:
Etikett10-personal-sökes
Läst 3569 ggr
doodlebreak
11/12/14, 7:54 PM

När startar arbetsdagen? (Firmabil i garage)

Jag jobbar på ett företag och hjälper till med städning. Jag börjar klockan 7.00 på morgonen. Ibland ligger morgonens första uppdrag 20 minuter bort från kontoret, och ibland bara 5 minuter bort.

Jag har firmabil då vi använder redskap och verktyg som är för otympliga att ha i min egna bil. Dessutom kör jag så mycket att det (utan snack från jobbets sida) ska finnas en bil till mig.

Då det är deras val att ge mig en bil - förväntar de sig att jag ska vara i garaget (vid kontoret) strax före 7.00 och hämta ut bilen? Eller ska jag hämta ut den innan så att jag är på uppdragets plats klockan 7.00?

Och samma sak - när ska jag sluta?  Ska jag sluta klockan 16.00 vid mitt uppdrag, eller ska bilen vara parkerad i garaget och jag slutar därifrån klockan 16.00?

Jag ska givetvis be om klara besked från min arbetsgivare,
men jag funderar mer över era åsikter kring detta.

Med vänliga hälsningar

Annons:
Martin
11/12/14, 8:10 PM
#1

Jag förutsätter att du börjar på kontoret där din firmabil står när du börjar (kl 07?) och slutar där kl 16.

En kollega till mig har förhandlat till sig att köra på arbetstid, han har ca 50 minuter till jobb och kör med firmabil från hemmet då han börjar och så att han är hemma igen när han slutar. Men det är inte det normala utan en speciallösning.

mvh Martin

Zepp
11/12/14, 8:21 PM
#2

Praxis varierar kan jag tala om!

Dels mellan branscher, dels mellan företag!

Man börjar som regel att jobba när man är på den arbetsplatsen som man kan debitera timmar.. om det handlar om jobb på samma ort!

Jag jobbade ett tag på ett åkeri, där fick vi en halv timme extra varje dag iomed att vi skulle vara hos kund klockan 7 medans det tog tid att köra från åkeriet till den kunden.

Värst var det för de som körde tankbil, de var sällan loss från jobbet fören 7-8 på kvällen!

Oandra sidan fick de betalt för alla timmarna.. men det var en styggelse att lämna av en halvfull tankbil på jobbet utan väldigt extraordinära skäl!

Fråga de andra först vad som gäller, sen chefen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: