Annons:
Etikett17-starta-eget
Läst 3345 ggr
Castiel.
11/4/14, 5:51 PM

Starta eget företag

Hej!

Jag har funderat på att starta eget företag. Min idé är en sorts hemtjänst fast för katter. Vem som helst kan ringa till mig och be mig komma hem under dagen eller under kvällen om man måste jobba övertid, och då kommer jag att se till att katterna har nytt vatten, rikligt med torrfoder/blötfoder, tömmer kattlådan och leker lite med katten för en liten peng varje gång. Ungefär som hemtjänst i äldreomsorgen, fast för katter. 

Just nu är det mest aktuellt för just äldre personer som behöver extra hjälp med att ta hand om sina katter, t ex äldre som har lite svårt att böja sig ner för att tömma kattlådan eller fylla på med mat och vatten, äldre som inte har orken eller tid att fysiskt aktivera deras katt. 

Mitt mål är att så småningom hyra en lokal och starta ett kattdagis där personer kan lämna in sina katter för en peng ifall dom måste åka bort en längre tid och inte kan ta med katterna, om dom måste jobba övertid, ja, allt man kan tänka sig. Då kommer jag även ta reda på om katten har några specialbehov eller specialkost så att jag måste köpa in det åt just den katten, om katten äter medicin osv. Dock så måste jag nog ha licens för det, men det är inte aktuellt ännu. Just nu fokuserar jag mest på hemtjänst för katter. Katter behöver minst lika mycket tillsyn som hundar, även fast katter är självständiga varelser.

Jag har lite problem med att komma på ett fiffigt namn till mitt lilla företag. Har ni några förslag nu när ni känner till bakgrunden till min idé?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
Stallmima
11/5/14, 8:13 PM
#1

Gå gärna kurser i att starta eget, kolla runt på diverse kattpensionat hur de lagt upp sitt företag. Och ta gärna reda på innan om det lönar sig att starta upp en sådan business.

tlover
11/7/14, 10:05 AM
#2

Kolla upp hur stor en marknad för det är (ungefär) tex kolla på kattforum om folk skulle vilja betala det som krävs för det? (det verkar vara nått nytt vilket kan ge kunder, men det kan ju vara så att personer inte vill betala för det och det är därför ingen annan har startat det).

Kolla också upp om det skulle hamna under RUT avdrag, då kanske du skulle kunna få fler kunder.

Kolla upp om du kan utveckla det med tex hundar el andra husdjur, eller kanske försäljning av tex kattmat och kolla upp ifall man behöver tillstånd.

Mycket  kommer ju vara rena skära gissningar men man måste ha nått i alla fall, särskilt om du ska ansöka om bidrag eller lån.

OBS ska du ansöka om bidrag från arbetsförmedlingen så börja söka nu, det tar lång tid och man får inte göra ett skit i företaget innan beslut har tagits. (Jag fick själv nu i veckan helt enkelt starta ändå och strunta i bidraget för att jag var för långt fram i starten av företaget så jag fick välja mellan att starta och skippa bidrag eller göra ingenting och försöka få bidrag.)

Edit: Jag kan tillägga att utökning med tex att sälja kattmat är ju inget som är ett måste direkt (inköp av lager är dyrt) i början kan du vinna på att du inte kommer att ha så höga avgifter.

l'm back

Lina Strindlund
11/27/14, 5:55 PM
#3

Kontakta ALMI! Det är gratis att besöka dem, ha möte, och de har mkt tips. :) Alla jag träffat där är jättetrevliga dessutom! :) har du haft företag förut? Eller känner någon som har?

Jag är sugen på företag och har ett "hobbyföretag" som nu är vilande. Det är alltså eg inget riktigt företag utan jag säljer (sällskapsspel) som privatperson och tar upp inkomsterna och utgifterna på ett särskilt ställe i deklarationen. Väldigt enkelt om man bara har kolla på sina papper. :) Hobbyföretag är ett bra sätt att börja tycker jag, men det beror kanske på vilken verksamhet man har.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: