Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 1423 ggr
pistenbully
10/26/14, 7:17 PM

Löneförhandling

Har under en längre tid fått mer och mer arbetsuppgifter och ansvar på jobbet än vad jag från början varit anställd för. När jag sedan vart ansvarig för att lägga in fakturor i vårat affärssystem så var det prat om att "det skulle märkas i lönekuvertet". 
Jag har inte riktigt kommit igång med detta till 100% men jag sköter i stort sett allt detta. 

Iom en händelse förra veckan så tycker jag nu att rätt ska vara rätt och jag vill nu löneförhandla. Lång och komplicerad historia. 

Jag är egentligen anställd för produktion och kundservice och jag antar att det är därifrån de grundat min nuvarande lön, 500 kr mer än de som enbart är i produktion utan några direkta ansvar och som får arbetsuppgifter tilldelade. 

Hur går man tillväga när man löneförhandlar?

Hur mycket kan jag förvänta mig är rimligt? 

Detta är några utav sakerna jag för tillfället gör;

Lägger in fakturor i affärssystemet
Tar emot/leder extraarbetare och fungerar som arbetsledare för manuell produktion
Ansvarar för att all manuell produktion kommer fram till leverans
Sköter godsmottag och omlagring
En del av faktureringen och ordrarna
Kundservice och reklamation - packar och plockar detta
Är med och hjälper till i manuell produktion i mån av tid eller när det behövs

Jag behöver hjälp och råd, jag känner att rätt ska vara rätt från alla håll och detta borde egentligen ha skett för länge sedan men jag har hela tiden skjutit på det då jag inte riktigt vetat hur jag ska gå tillväga och är för snäll för att säga till om sådant, jag har lixom gått i lite god tro om att de borde fatta själva och vara så snälla och schyssta att de förstår att en löneökning borde vara på sin plats.

Annons:
Åsa S
10/27/14, 8:42 AM
#1

Mn ska ju ha utvecklingssamtal och lönesamtal med sin chef regelbundet och det är chefen som brukar boka in dessa samtal. Sker detta inte fråga din chef när det kommer bli nått sånt samtal alt. be att få boka in ett.

pistenbully
10/27/14, 6:51 PM
#2

Tack för svar Åsa S.

Googlade lite då jag verkligen vill ha detta gjort snarast möjligt och hittade denna sida

http://www.lonestatistik.se/8-tips-infor-en-loneforhandling.asp

Min strategi är som så att jag ska leta reda på mitt anställningsavtal och ha detta tillhands under de "utvecklingssamtal" som jag ska be om att få. Vi har dessa normalt sett 1 gång om året, någon gång mellan februari och april i bästa fall. 

Därefter tänker jag skriva upp lite saker som jag gör men som inte står med i avställningsavtalet och framföra att jag antar att dagslönen är baserat på de nedskrivna arbetsuppgifterna (som jag även vill ha i nya anställningsavtalet), men inte innefattar det jag gör i dagsläget. Att det var prat om att mitt lönekuvert skulle ändras när jag började med fakturorna, vilket det borde gjort för länge sedan med tanke på de arbetsuppgifter jag haft de senaste året men att jag nu tycker att det är läge att ändra detta även om jag inte tagit över införning av fakturor i affärssystemet till 100 %. 

Även påvisa att med tanke på det ansvar jag tar borde det även synas i mitt lönekuvert, med tanke på att de som jobbar enbart i produktion med tilldelade arbetsuppgifter och utan ansvar "bara" tjänar 500 mindre. 

Det jag har kvar är hur mycket som är rimligt att kräva, funderar på om jag kanske skulle fråga facket om detta.

Upp till toppen
Annons: