Annons:
Etikett05-arbetsförmedlingen
Läst 5013 ggr
Daehyun_cheesecake
2014-10-20 16:31

Truckkort på Arbetsf.

Jag har hört från någon att man kunde ta truckkort på Arbetsförmedlingen. Någon här som vet hur man går tillväga m.m
Har du gjort det? Berätta :)
(Vet att man kan gå dit o fråga dem där, men söker lite åsikter från er!)

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Annons:
Kalli
2014-10-21 12:26
#1

Jag gick en Logistikutbildning på Lernia där det ingick Truckkort, truckkortet var dock bara en liten del av hela utbildningen. Det var min arbetsförmedlare som föreslog utbildningen för mig och fixade allt så vet inte "hur man går tillväga". Vet att det finns vissa krav för att få gå och att det var/är en populär utbildning som snabbt blir fullsatt så det gäller att vara med när kurserna läggs ut.

Gasoline
2014-10-27 19:02
#2

När jag gick arbetslös så ville jag komplettera mitt CV med truckkort då jag sett att många jobb som jag var kvalificerad för efterfrågade truckkort och såg att det fanns en sådan utbildning tillgänglig hos AF. 

Frågade min handledare om detta på ett av våra möten men fick till svar att det knappt fanns några jobb att få med detta och så var det tydligen färdigdiskuterat. 

Tji fick dom iallafall, har nu fått gå truckutbildning med mitt nuvarande jobb och nu har jag truckkort iallafall 😃

Det bästa är ju att fråga handläggaren om det finns någon sådan utbildning tillgänglig i närheten och vad det ställer för krav för att kunna få denna utbildning.

Imasy
2014-11-03 12:22
#3

Jag hittade en utb på YA i helgen som var inom terminal, lager mm, samt att truckkortet ingick. YA hänvisade till AF.

Var ner till AF idag i hopp om att få utbilda mig, men jag blev inte direkt förvånad. Eftersom jag har avklarat den megastora meriten att gå klart gymnasiet och det finns 1100 arbeten inom telefonförsäljning bedömer man mina chanser att få jobb som MYCKET GODA.

Annars är det bara att gå hemma och dra som arbetslös i ett år, sen kan man ev få utbildningen betald.

Så nu sitter jag här och överväger om jag ska betala ca 7000 kr jag inte har, för att skaffa ett kort på egen hand (hos YA) som är då TLP 10 och A1-4, B1-4.

Förvisso en investering som jag kan ha nytta av hela livet, men det känns surt att betala dessa pengar när man är fattigare än en utmärglad kyrkråtta. Förhoppningen är ju att jag ska få jobb lättare, även om det inte är någon garanti.

Kan tillägga att jag söker enbart jobb i Norge.

[Moa-]
2014-11-03 18:21
#4

Imasy; en retorisk fråga, om inte du anser att det är värt att investera dessa pengar, varför skulle samhället göra det? Det är ju trots allt du som har möjlighet att få avkastning på pengarna. 🙂

Imasy
2014-11-03 20:34
#5

#4

Absolut är det så. Men jag tycker ju att det är bättre att jag får hjälp att snabbare komma ut i arbete, än att t.ex. leva på akassa/soc på obestämd tid. 

Men ska man hårddra det, varför ska då någon utbildning vara gratis öht? All utbildning vi har i detta land måste ju bekostas av "någon", eller hur? Då skulle vi ju kunna införa liknande system som man har i USA? Även din universitetsutbildning har ju samhället betalat?

Imasy
2014-11-03 20:36
#6

Kan även tillägga att jag har pratat med Yrkestrafikskolan, och där skulle priset landa på 2500-3500 kr beroende på vilka behörigheter jag valde in.

I stort sett samma som YA erbjuder, men som kommer ge mer körtid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: