Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2019 ggr
EternalWinter
10/1/14, 6:49 PM

Osäker på nytt jobb

Hej!
Det är så att jag har fått ett nytt jobb där jag jobbar på timmar. Dom ringer in mig där det behövs och nu har jag lite fasta timmar.

I tisdagskväll ringde chefen och ville att jag skulle komma in och jobba (idag)onsdag men jag skulle iväg på annat viktigt som blev bestämt tidigare på tisdagen och då det inte fanns några timmar inbokade på mig på onsdagen då tänkte jag väl att det är lugnt. Men då säger chefen att han kan boka in mig och "tvinga" mig att åka in och jobba då men att han är snäll och låter mig slippa den här gången.

Nu känns det här inte alls så bra längre jag har lusläst kontraktet och det står ingenting om att jag hela tiden ska vara på standby och vänta på att bli inringd. Jag får inte betalt jourtid direkt och går som sagt bara på timmar och än så länge är det inte tillräckligt för att jag ska kunna försörja mig på det och kommer behöva söka annat jobb också.

Hur funkar det här egentligen? Jag känner mig helt lost och kontraktet är helt värdelöst på information.

Tacksam för svar!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Annons:
Halvdansken
10/3/14, 10:24 AM
#1

Kan inte tänka mig att de kan tvinga dig, i så fall blir det ju helt omöjligt för di att ha ett privatliv.

De på mitt jobb som har standby/vakter har betalt under tiden. Alltså hela tiden, oavsett om de blir inkallade eller inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
10/6/14, 8:32 AM
#2

Nej det låter inte rätt ifall de inte betalar extra för att du ska stå standby och det inte står något sånt i kontraktet. Gå genast med i facket ifall du inte är med där, låter som du kan få flera problem med denna arbetsgivare och då kan du behöva hjälp av facket.

KimE
10/7/14, 7:46 AM
#3

Det enda som kan hända är att du blir av med jobbet om bryter ett kontrakt kan du bli av med två veckors lön men om du inte har arbetat fulltid kan det ju inte bli mycket. Tveksamt om du har ett kontrakt som är giltigt enligt lag?

Upp till toppen
Annons: