Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3077 ggr
labradoodle
2014-09-26 20:59

Är dessa tider lagliga?

Min brorsa har blivit arbetsledare på ett bygge efter 1,5 år av velande, en oklar titel och flummiga arbetsuppgifter. Jag kan ju dessutom nämna att han jobbar för ett bemanningsföretag. Hans nya arbetstider som arbetsledare ser ut så här: Mån: 13:30-05:00 Tis: 15:00-02:30 Ons: 15:00-01:30 Tors: 15:00-03:00 Fre: 08:00-12:30, 15:00-18:30 Rast: 0 minuter Man förstår ju att det är fel att inte ha rast. Men är tiderna överhuvudtaget lagliga? Måndagen och fredagen (med tanke på torsdagen) chockar mig mest…

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Niklas
2014-09-26 21:02
#1

Jag tycker det ser vansinnigt ut.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Yllhilda]
2014-09-26 21:03
#2

När som helst på dygnet är okej så länge det är ett jobb som kanke kräver nattskift(annars hade inte kommunens vikariepool hållt på som den gör). Men rast har jag för mig är lagstadgat, så det borde han kunna bestrida, såvida det inte är svartjobb.

Niklas
2014-09-26 21:04
#3

#2: Låter 15-timmarsdagar okej?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Yllhilda]
2014-09-26 21:05
#4

#3 Nej, men jag tror heller inte det är olagligt, för annars hade till exempel kommunen inte hållit på så.

Niklas
2014-09-26 21:07
#5

Jag får ihop det till omkring 56 timmar i veckan. Låter mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-09-26 21:09
#6

#4: Det skulle jag inte ta för givet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
labradoodle
2014-09-26 21:11
#7

Men vilan t.ex. mellan torsdagens och fredagens pass är ju bara på fem timmar! Kan det vara okej?

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

[Emma--]
2014-09-26 21:12
#8

Det är väl t.ex så att man ska ha rätt till rast efter 5 timmar och då är det minst 30 minuter som gäller har jag för mig.

Tror även det finns något som ska reglera hur mycket vila man har rätt för/dygn. Hur många timmar man måste få mellan passen osv. 

Sen undrar jag om det inte finns en gräns för hur mycket OB man ska behöva/får jobba.

Skulle helt klart kolla upp det där med facket, för det låter verkligen galet.

Åsa S
2014-09-26 21:13
#9

Vet inte riktigt vilken bransch och vilka avtal de har slutit men det brukar vara normalt att kollektivavtalen säger att det ska vara minst 11timmars vila mellan passen, men jag jobbar inom handeln tror vården och liknande har andra avtal. Kan vara bra att få ut på papper vilka avtal de slutit med facket/facken.

[Yllhilda]
2014-09-26 21:17
#10

#6 Men det skulle ju i annat fall betyda att det dem gör är olagligt(i vart fall den kommun jag känner till som faktiskt gör så). 😮 Inte bara dem förresten, andra bemanningsföretag och diverse småföretag.

VildaVittra
2014-09-26 21:33
#11

Det beror på vilka kollektivavtal som finns. Jag har jobbat 34 dagar på raken i 24 timmarspass utan rast (sovande jour), så det är mycket möjligt att hans arbetstider är lagliga om än olämpliga. Ring hans fack och hör med dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Åsa S
2014-09-26 21:36
#12

Tycker han ska kolla upp med facket ifall det är ok och är det inte det, ta ett snack med chefen om hur man ska lägga tiden för att den ska vara laglig. Chefen har ju även ansvar för de anställdas hälsa och ansvar för att se till så att de kan ha ett hyfsat normalt liv utanför jobbet med så arbetstider ska alltid läggas i samråd med arbetstagaren.. Även arbetsmiljöverket borde kunna ge info om arbetstidslagarna (finns att beställa på deras hemsida men rätt dyrt + de finns i förenklad variant på hemsidan)

Stallmima
2014-09-26 21:40
#13

De där tiderna skulle jag kolla upp med facket om jag var honom. Nu för tiden ska visst  folk leva för att arbeta inte arbeta för att leva  😕

Annons:
labradoodle
2014-09-26 22:14
#14

Tack för era svar! Jag ska tjata på honom. Han är ju alldeles för snäll, det är det som är problemet. Han vill inte vara obstinat eller riskera något genom att vara kritisk eller ens saklig, då han haft så mycket osäkerhet kring att ens få jobba där. Tyvärr kräver ju dessutom detta jobb full fokus och vakenhet, med tanke på att det handlar om ett som ska fungera :( Många förfärliga olyckor kan ju ske om man inte är vaken och uppmärksam :/

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Niklas
2014-09-27 05:53
#15

Här är ett utdrag från arbetstidslagen från Arbetsmiljöverkets hemsida: --- Ordinarie arbetstid och jourtid 5 § Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan. När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor. Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället. 6 § Om det på grund av verksamhetens natur är nödvändigt att en arbetstagare står till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället för att vid behov utföra arbete, får jourtid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Som jourtid anses inte tid då arbetstagaren utför arbete för arbetsgivarens räkning. --- http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel02.aspx


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-09-27 05:58
#16

Och om sammanlagd arbetstid: --- 10 b § Den sammanlagda arbetstiden under varje period om sju dagar får uppgå till högst 48 timmar i genomsnitt under en beräkningsperiod om högst fyra månader. Vid beräkningen av den sammanlagda arbetstiden ska semester och sjukfrånvaro under tid då arbetstagaren annars skulle ha arbetat likställas med fullgjord arbetstid. (Paragrafen ändrad genom 2011:740). --- http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel04b.aspx


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-09-27 06:06
#17

Om arbetstidens förläggning: --- 13 § Alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar (dygnsvila). Avvikelse får göras tillfälligtvis, om det föranleds av något särskilt förhållande som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren, under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet. --- Och om raster (15 §): --- Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. --- http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2014-09-27 06:08
#18

#11: Var det tillfälligt eller ordinarie arbetstid?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

VildaVittra
2014-09-27 08:25
#19

#18 Just så många dagar var inte schemalagt, men assistenter får jobba dygnet runt många dagar på raken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: