Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 26490 ggr
Buffaomini
8/14/14, 4:45 PM

Uppsägning via mail

Hej.

När man säger upp sig kan man skriva det i ett mail, och vad ska de då stå?

Annons:
VildaVittra
8/14/14, 4:56 PM
#1

Det behöver inte stå mycket mer än:

Hej!

Jag säger härmed upp mig från min anställning på iFokus och arbetar sista dagen den 15/8-14.

Mvh Buffaomini

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MatildaSjöberg
8/14/14, 5:04 PM
#2

Eller så tar du tjuren i hornen och går till chefen…

MatildaSjöberg
8/14/14, 5:05 PM
#3

Eller har ni en dålig relation? :-P

Buffaomini
8/14/14, 5:06 PM
#4

#2 Hehe de kan jag också göra, men har 14 dagars uppsägningstid och hen kommer tillbaka på måndag och då är jag i en annan kommun för en flytt. Så för att datumen ska stämma så blir de via mail.

MatildaSjöberg
8/14/14, 10:40 PM
#5

Aah :-) Lycka till, eller ring.

[Moa-]
8/15/14, 6:17 PM
#6

MatildaSjöberg; de flesta arbetsgivare till ha uppsägningen skriftligt. Det är även så att huvudregeln för att säga upp avtal är att de sägs upp på samma sätt som de tecknas, så är anställningsavtalet skriftligt bör även uppsägningen vara det.

Annons:
VildaVittra
8/15/14, 6:26 PM
#7

#6 Jag har faktiskt aldrig varit med om att de velat ha uppsägningen skriftligt och då har jag ändå haft en uppsjö med olika anställningar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Moa-]
8/15/14, 6:37 PM
#8

VildaVittra; och jag har aldrig  varit med om något annat. Det krävs bland annat där jag arbetar nu, kan inte tänka mig att något större företag/organisation accepterar det på något annat sätt. Rättssäkerheten skulle riskeras genom detta, att ha allt skriftligt ger en trygghet om en tvist skulle uppstå.

VildaVittra
8/15/14, 7:27 PM
#9

#8 Tja, statlig anställning är väl inte något större företag, inte heller Pripps på den tiden. 😉

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Moa-]
8/15/14, 7:53 PM
#10

VildaVittra; statliga myndigheter är inte alltid stora, det finns en spridning även i det. 🙂Det finns säkert en spridning i det, men min absoluta övertygelse är att majoriteten vill ha detta skriftligt, som sagt ett sätta att undvika eventuella tvister.

MatildaSjöberg
8/15/14, 11:05 PM
#11

#6 Aha, aldrig varit med om att det är ett måste, men du vet säkert bättre än mig :-)

[Moa-]
8/16/14, 10:17 AM
#12

MatildaSjöberg, för administration och dylikt är det nästan ett måste, att hålla koll på datum, uppsägningstider och liknande är nästan omöjligt utan detta. Räkna att personerna  på HR skall hålla kolla på alla företagets anställda och vilket datum vederbörande sagt något till sin närmsta chef, det blir ju orimligt. På samma sätt som sagt om en tvist skulle uppkomma, sa vederbörande till på måndag vecka X eller på tisdag vecka X + 1?

Däremot håller jag helt med dig om att det  vore ärligt och rakt att lämna detta besked till sin chef i person, vilket givetvis kan ske muntligt. Det vore nog en märklig känsla att som närmste chef få kännedom om uppsägningen genom att HR förmedlar ett färdigt uppsägningsbeslut. =)

Buffaomini
8/25/14, 1:52 PM
#13

Admin kan låsa denna tråd :)

Annons:
martdat
8/27/14, 9:37 PM
#14

har alltid sagt upp mig muntligt, funkat bra hittintills.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: