Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 2230 ggr
[Kittypurrpurr]
2014-08-04 12:11

Förskollärare?

Hur studerade/utbildade ni er till förskollärare? Efter gymnasiekompetens men ingen speciell inriktning hur gick ni till väga?

Annons:
Fridaaaa
2014-08-04 12:13
#1

Jag läser till förskollärare nu via Linnéuniversitetet men jag läser på Lärcentra istället för på Campus 🙂
Gick naturbruk innan jag började studera där, gjorde högskoleprovet annars hade jag inte kommit in (många som sökte plus började inte direkt efter gymnasiet).
På min krävdes inte engelska B men vissa kräver det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kittypurrpurr]
2014-08-04 12:31
#2

En skola jag vill söka till står det så här 

Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (Områdesbehörighet 6 a/A6 a med undantag för Engelska B)

Urval: Betyg/högskoleprov

Områdesbehörighet 6 a har jag aldrig hört talas om och vad menas med undantag för engelska B ?

Och måste jag också göra högskoleprovet? Eller gäller det bara om jag inte har fullständigt betyg?

Fridaaaa
2014-08-04 12:33
#3

#2 Hmm inte en aning. Minns inte vad som stod när jag sökte men stod med undantag för Engelska B

Högskoleprovet är inget krav som jag förstått det men däremot är det större chans att komma in när det är många som söker 🙂 
Jag har fullständiga betyg men kom långt ner när jag inte hade gjort högskoleprovet men kom högre upp när jag gjort det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Moa-]
2014-08-05 21:22
#4

Områdesbehörighet 6 är de kurser som står, fast engelska B är inkluderat i områdesbehörigheten, men krävs ej för den aktuella utbildningen. Engelska B är helt enkelt undantaget.

Som regel är det enkelt att komma in på lärarlinjerna i Sverige, framför allt mot yngre åldrar så har du okej betyg behöver du inget högskoleprov, däremot kan det öka dina valmöjligheter rent generellt. Högskoleprovet är ett komplement och en chans att konkurrera om platserna på en utbildning om du ej har konkurrenskraftiga betyg, men det går inte att ersätta betyget med detta.

Urhasten
2014-08-06 10:59
#5

Det beror på vilken årskull du tillhör. Jag tror betygssystemen ändrades 2012 eller 2013. Så när gick du ut? Tog du studenten efter eller före dessa år, så får du veta vilken behörighets kompetens du har. 

Jag som t ex gick ut 2013 har fortfarande gamla betygssystemet. Och då heter kurserna A, B, C, etc. Så när jag söker skolor är det det jag ska kika på. 

Tyvärr kan jag inte hur det andra betygssystemet fungerar, men om du har gått i skola med det betygssystemet borde du veta vad som är vad. Annars kan du helt enkelt skippa att fundera över det! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Upp till toppen
Annons: