Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 3072 ggr
Candela
2014-08-01 09:13

Hur stämmer jag min fd arbetsgivare?!

Jag är så jävla arg nu så jag sitter och skakar i hela kroppen! Min f.d. arbetsgivare har gjort ALLT fel! Nu känner jag mig piss-förbannad på dem.

Först och främst blev jag uppsagd i ett sms (!!) för att de behövde någon som jobbade heltid istället för deltid (som jag gjorde).

Sen, efter mycket tjat, fick jag hem ett arbetsgivarintyg. Där står det att:
* JAG sa upp mig
* Jag har varit anställd fram till 25 juni (fick sms:et 6 juli!!)

Jag har inte fått min sista lönespec, men ser ju på summan som kom in på kontot att de inte har betalat ut semesterdagarna. Gör man inte det på sista lönen!?

De har överlag behandlat mig som en slav på jobbet, vilket lett till psykiska besvär för min del.

Jag vill fan stämma dem rejält, hur går jag tillväga!?

Annons:
Candela
2014-08-01 09:16
#1

Jag är inte med i facket, om någon undrar. Jag vet att det var korkat att inte tänka på det i förhand, men man tror ju inte att man ska bli behandlad så här illa.. Speciellt inte när det var en lönebidragsanställning, vilket innebär att arbetsförmedlingen fanns med i bilden genom hela anställningstiden.

_Fisken
2014-08-01 09:21
#2

Begär en tid hos arbetsförmedlingen och ta diskussionen med dem. Du kanske inte kan åstadkomma så mycket men du kan få en förklaring/hjälp/råd och dessutom göra AF uppmärksamma på företaget.

Halvdansken
2014-08-10 23:16
#3

Det är inte säkert att semesterrsättningen kommer med sista lönen.  På de jobb jag haft har sådana extra-grejer kommit senare. Men håll koll på det

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Saffran0Spice
2014-08-14 16:48
#4

hur har det gått?

Candela
2014-08-14 17:54
#5

Jag fick faktiskt in min semesterersättning efter att ha frågat efter den, mer än jag hade hoppats på. Ett nytt arbetsgivarintyg har jag också fått!

Just nu finns det ingen ork eller lust att driva någon rättslig tvist (har blivit illa och felaktigt behandlad på jobbet under de månader jag jobbade där), vilket kanske hade behövts för att få företaget att skärpa till sig?

Jag hoppas i alla fall att arbetsförmedlingen har svartlistat dem.

Upp till toppen
Annons: