Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2148 ggr
FemFem
7/24/14, 1:42 AM

Är du djursjukskötare?

Helluuu! 😃

Jag funderar på att utbilda mig till djursjukskötare (heter det nu för tiden eller, hette djursjukvårdare innan väl?) eftersom jag skulle vilja jobba med djur. Men jag har rätt grym bakteriefobi och har supersvårt med bajs och sånt. Så jag undrar hur mycket "bajsstädande" det blir i yrket? Korvar klarar jag väl att plocka upp men diarre skulle vara svårare. Plus spyor och så. Egentligen allt sånt. Men kan man utbilda sig "upp till en högre nivå" eller vad man ska kalla det så att man är den som mest sköter provtagning och så, men utan att vara veterinär?

Det kanske inte är rätt jobb för mig iom mina fobier, men jag vill höra om yrket från folk som är djursjukskötare. Bajs ingår ju alltid när man har med djur att göra, det fattar jag med ^^, men är det en stor del av vardagen liksom? Jag försöker vänja mig eftersom jag inte vill vara så begränsad, men det är himla svårt (alla med fobier vet vad jag pratar om).

Tacksam för svar och sorry om det blev rörigt.

Annons:
Itchy
7/24/14, 2:24 AM
#1

är inte djursjukvårdare, men utbildad inom djurvård, och jo det är en hel del bajs, och inte bara det, men även ohyra och diverse mindre trevliga saker man stöter på

så är man fobisk för sånt så skulle jag verkligen inte rekommendera ett yrke där det ingår :P

You can't spell Bitchy without Itchy

Rafflan
7/24/14, 2:25 AM
#2

Jag vet inte hur det är inom jobbet djursjukvård, men sjuka djur kräks och blir dåliga i magen så tror tyvärr mycket sånt snusk hör till med sjuka djur ;)

Gronstedt
8/1/14, 9:22 AM
#3

De flesta djur har "äckliga" saker för sig, i form av avföring, spyor, snor, blod, var och drägel. Som djurskötare måste du kunna torka upp efter dem, tvätta dem och göra rent sår och det kan vara geggigt och lukta fasansfullt, förutom risker med bakterier av olika slag. Så det är knappast ett bra jobb om man är känslig för sådant.

Chinesecrestedlover
8/9/14, 7:49 PM
#4

Hej!

Inte utbildad djursjukskötare (dock djurvårdare) men har praktiserat på djursjukhus (sex månader+ lite kortare praktiker) och jag skulle råda dig att söka dig till ett annat yrke. Det är dagligen bajs, kiss, diarré och annat "smått och gott" som ska tas om hand som variga sår och annat "mysigt". Kan även vara djur som har blodsmittor, sår som inte läker p.g.a. sjukhussjukan osv.  Så med bakteriefobi och fobi för bajs m.m. så kommer du behöva komma över den om du vill jobba för det är sånt hela tiden. Det finns andra yrken inom djur… 

Lycka till.

Mvh/Chinesecrestedlover

monstermash
8/20/14, 9:30 PM
#5

Om du har så svåra fobier för avföring skulle jag inte rekommendera djursjukhus som arbetsplats, men det finns andra djurjobb.

FemFem
8/21/14, 6:28 PM
#6

Tack för alla svar! Nej, ni har nog rätt. Jag får hitta något annat att utbilda mig till. Skulle gärna VILJA klara av sånt men tyvärr gör jag inte det…

Annons:
monstermash
8/21/14, 6:44 PM
#7

Lantbruksdjur då? Det är ju fortfarande avföring men inte på samma sätt. Å andra sidan är det definitivt inga korvar om man tänker på nötkreatur… Hm, knepigt. Djurpsykolog eller liknande kanske?

monstermash
8/21/14, 6:44 PM
#8

Jag vet att jag har en lista med yrken jag kan arbeta med efter gymnasiet (går djurvård) och utbilda mig vidare till, på den andra datorn, men den kommer jag inte åt förren efter helgen. Kan återkomma då och se om jag hittar något yrke som passar dig inom djur om du vill?

Upp till toppen
Annons: