Annons:
Etikett15-a-kassa-och-andra-bidrag
Läst 2798 ggr
RaGooN
2014-07-15 18:09

Vilka bidrag kan jag få?

Hej!
Jag är 19år och Gravid i 6 månaden, är inte inskriven på arbetsförmedlingen just nu men kommer skriva in mig igen snart. Jag har Socialbidrag och har aldrig haft en anställning och har ingen genomförd gymnasieutbildning men har påbörjat lite olika gymnasieprogram.
Men nu undrar jag vilka bidrag jag kan ansöka? Bostadsbidrag, föräldrapenning, aktivitetstöd osv, vad krävs för att jag ska kunna få det och hur går jag tillväga?

Mvh Erica

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Annons:
VildaVittra
2014-07-15 18:16
#1

Alla dessa är det FK som har hand om, så du kontaktar helt enkelt dom då det är formalia.

Hur ser det ut runt dig? Har du ett socialt nätverk? Hur ser din boendesituation ut? Vill du jobba efter föräldraledigheten eller plugga?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svarttusch
2014-07-15 18:38
#2

Föräldrapenning har alla rätt till, men har du inte jobbat får du den lägsta summan. Den får du ta ut tidigast två månader innan BF tror jag det är. Då kommer du inte upp i tillräckligt för hyra osv. Bor du hemma eller har du egen lägenhet? För har du egen lägenhet kan du söka bostadsbidrag, man får i alla fall det som förälder, kanske kan du söka redan nu :) Bor du hemma kan det nog vara lite svårare att få. hur kommer det sig att du får socialbidrag? Trodde man var tvungen att vara inskriven i arbetsförmedlingen för att få det. 

Har du egen lägenhet eller vill skaffa nu när du ska ha barn så får du prata med soc och höra om de har något maxtak på vad din hyra får ligga på, de kan ha ett sånt. Sen söka lägenhet efter det. Det kan bli så att du kanske måste klara dig på en tvåa t. ex. När jag studerade med barn och var ensamstående betalade bostadsbidraget ungefär en tredjedel av hyran. Soc kan hjälpa dig med resten, men de kommer kräva att du söker alla bidrag du har rätt till. Aktivitetsstöd vet jag inget om, men det vet ju FK mer om såklart :) 

Kommer du bo ihop med pappan? Annars kommer du ha rätt till ett underhåll också på lite mer än 1000 kr, ni väljer om han ska betala det direkt till dig eller om det ska gå via FK, det första kan vara bra om ni är vänner och det senare om du inte litar på att han betalar i tid. 

Du kommer ju, när bebisen är född, också få 1050 kr i barnbidrag också (kan dröja en månad eller två innan det kommer igång). 

Många bäckar små helt enkelt. börja med att prata med FK och soc. Det är säker bra om du skriver in dig på arbetsförmedlingen så fort som möjligt också även om du inte kanske inte får ett jobb innan det är dags att föda. 

Sen precis som #1 skriver kan det vara bra att fundera på hur du vill göra efter föräldraledigheten :) Vill du läsa antingen gymnasiet eller läsa upp på komvux för att få ett slutbetyg så finns möjlighet för det genom studiebidrag osv. Att plugga med barn går helt kanon bara man vill :) Du får ha barnet på förskolan tiden du pluggar och så länge man pluggar brukar inte förskola kosta något heller.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

RaGooN
2014-07-16 18:10
#3

Alltså jag har haft ett Lvu och drogmissbruk (Tidigare, har varit ren i över ett år!!)
och därav har Soc alltid funnits med i bilden och tror det är därför jag fått Socbidrag, vet inte riktigt varför/hur jag fått Socialbidrag faktiskt utan det är Socialen som skött allt det för mig. Jag och min Fästman bor i Egen Lägenhet som han har Förstahandskontrakt på.

Hade ju givetvis velat greja en utbildning men har även Adhd så utan rätta medicinerna, vilket jag inte haft under mina gymnasieförsök, är det väldigt svårt att klara av allt en skola kräver. 
Men planen är ju så klart att jobba eller börja utbildning efter Födseln.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

VildaVittra
2014-07-16 18:44
#4

#3 Det finns ju utbildningar som inte är teoretiska exempelvis inom hantverk. Kanske inte finns så många jobb inom det, men det ser ju bättre ut på dina jobbansökningar när du ändå har någon typ av utbildning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svarttusch
2014-07-16 19:29
#5

#3 Då förstår jag bättre. Soc kommer säkert hjälpa dig i framtiden också. Bostadsbidraget beräknas på både din och din fästmans inkomst. Det går att provräkna på försäkingskassans hemsida utan att ansöka om det :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

RaGooN
2014-07-17 00:20
#6

Okej tack alla :) Får kika på Fk och Af så borde jag kunna få ett svar av dem :) Men känns som att man fått ett litet hum i alla fall så tack!

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: