Annons:
Etikett10-personal-sökes
Läst 6416 ggr
Candela
7/7/14, 12:16 PM

Uppsagd i ett sms!?!

Vad gäller då? Det nämndes inte ens ordet "uppsagd" eller "avskedad" utan mer "Vi måste anställa någon på heltid. Sorry Candela, lycka till med framtiden".

Min handläggare på arbetsförmedlingen (som jag har eftersom det är/var en lönebidragsanställning) blev paff. Så borde jag be att få komma in och skriva under papper istället?

Är jag officiellt avskedad om de inte skriver det i klartext?

Annons:
Aristarcos
7/7/14, 12:19 PM
#1

Ring och tala med företaget, låter ju mycket märkligt.

Saffran0Spice
7/7/14, 12:19 PM
#2

Men gud så får de väl inte göra!?
Om du fått sparken eller blir uppsagd så ska man väl avskriva kontraktet man har??

Candela
7/7/14, 12:23 PM
#3

Det är ett jävla skit-företag överlag, de har behandlat mig (och andra anställda) som skit. Jag är tacksam för att äntligen slippa dem!

Min arbetsförmedlare skulle ringa och prata med dem. Jag vill helst aldrig se dem igen, men det måste jag ju (om inte annat för att hämta/lämna lite grejer på jobbet).

Huygens
7/7/14, 12:40 PM
#4

Ska man ta rättsliga åtgärder är det korta tider innan man inte kan göra något, kanske har man bara 14 dagar på sej. Jag skulle prata med en advokat.

Stallmima
7/7/14, 2:02 PM
#5

Nej de kan inte säga upp dig i ett sms, allt ska ske på papper. Vad för slags anställning har du?

Aristarcos
7/7/14, 4:14 PM
#6

TS skriver att det är tal om en lönebidragsanställning i trådstarten!

Annons:
Stallmima
7/7/14, 5:22 PM
#7

#6 Det finns många som går på lönebidrag nu för tiden, det jag menar är att de måste gå rätt till väga. Det skall inte gå till så att du blir "uppsagd" via sms. Förklaring till att hon inte får fortsätta tjänsten pga hon kanske inte kan jobba heltid måste framföras.

[Moa-]
7/7/14, 5:31 PM
#8

Stallmima; har du källa på det? Jag kan inte se några formkrav på detta. Ett avtal kan som regel sägas upp på samma väg som det tecknats och det föreligger inga formkrav vid avtal om en anställning.

Candela
7/7/14, 6:14 PM
#9

Var på AF idag och skrev in mig och frågade lite om uppsägningen. Hon jag pratade med visste inte om jag behövde ett skriftligt dokument på att jag blivit uppsagd. Hon höll dock med om att det var dålig stil att säga upp via sms.
Däremot ska jag ju skaffa ett arbetsgivarintyg (för att kunna söka a-kassa) och där på måste det framgå orsak till uppsägningen. Ska bli spännande att se vad de skriver.

Det var när jag började ställa krav som det blev problem på jobbet. Det vill säga ställa kravet att de ska leva upp till det avtal som vi skrev när jag började (vilket de inte har gjort). Då blev jag tydligen jobbig för dem..

Sen var jag sjukskriven en vecka (pga att jag mådde så dåligt psykiskt till följd av jobb-situationen), och blev sen vidare sjukskriven 50% en vecka av min läkare. Efter det (nu) är jag sjukskriven 25%.

De har varit tvungna att ha någon som täcker upp för mig ibland, och det kan de inte (säger/skriver de).

Handläggaren på AF såg förresten i deras register att chefen hade lagt in en ny ansökan om att få någon på lönebidrag, som skulle ha mina arbetsuppgifter. Detta var för en vecka sen, så de hade väl tänkt avskeda mig så fort de fått in en ny..

Nu har de dock anställt en utbytesstudent från Afrika (jag fick lära upp henne under 2 dagar), så denne kan de säkert utnyttja utan protester.

Saffran0Spice
7/8/14, 9:23 AM
VildaVittra
7/19/14, 1:55 AM
#11

Jag tycker du ska vända dig till tidningarna. Det är val snart och något som borde tas upp är anställningstryggheten som numera är obefintlig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

deeman
7/19/14, 4:31 PM
#12

Även om det nu var en bidragsanställning så kan man väl inte göra en uppsägning på så sätt dom se har gjort?
Tror inte AF kan göra så mycket, har du hört dig för hos facket?

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Candela
7/20/14, 9:28 PM
#13

Ska vänta på att få in min sista lön innan jag eventuellt går till media (har själv tänkt på det).

Annons:
Stallmima
7/20/14, 10:19 PM
#14

Det känns för…ligt hur arbetsgivare kan "leka" med sin arbetskraft, och ersätta folk hur som helst när det passar. Hoppas det går bättre för dig snart. Stå på dig 🌺

Candela
8/1/14, 8:55 AM
#15

Nu är jag så jävla arg så jag bokstavligt talar skakar!! Har äntligen (efter tjat!!) fått ut mitt arbetsgivarintyg. Gissa vad det står där?
Först och främst att JAG har sagt upp mig. Och för det andra att jag har varit anställd fram till 25 juni, när jag fick sms:et den 6 juli!! 😡 

NÄR borde jag i så fall få ut min semesterlön? Jag bad om semester i juli, men fick ut min sista lön i juni. Borde inte semesterersättningen hamna på sista lönen? Eller kommer den nu i slutet av juli? Har INTE fått min sista lönespecifikation heller!!

Candela
8/1/14, 8:55 AM
#16

Jag vill ha skadestånd för hur de har behandlat mig!! Hur stämmer man dem? Var vänder man sig??

Saffran0Spice
8/1/14, 9:17 AM
#17

#16 närmaste jurist!
Kontakta en advokat och ta med alla bevis du har 🌺

Huygens
8/1/14, 9:18 AM
#18

Om du inte är med i facket måste du göra allt själv (annars kontakta facket). Dvs utan facket måste du själv hitta en bra advokat (lättare sagt än gjort). Sedan, om allt fungerar perfekt, har du att se fram emot en rättsprocess som tar ca 2 år att genomföra. Mycket hänger på när dagen för uppsägning är gjord.

Du har dessutom bara 14 dagar på dej att agera, ibland 30 dagar, detta vet advokaten mer exakt. Har den tiden gått ut, är det mycket svårt (omöjligt?) att väcka talan.

Saknar du papper på olika avtal och arbetsgivaren kan påstå att ni gjort muntliga avtal, blir det mycket svårare. Underskatta inte pappersarbetet du själv måste göra, även om du har hjälp av advokat.

Min gissning är att i dessa rättsärenden har man mindre än 50 % chans att vinna mot arbetsgivare, då domstolarna vill bevara samhällets stabilitet. Om du förlorar rättsprocessen kommer det att kosta dej en hysterisk massa pengar i rättegångskostnad. Var även medveten om hur svenska domare ser på saken.

Rättsprocesser handlar inte om rättvisa, utan handlar om makt.

Vem har mest makt?

Candela
8/1/14, 9:21 AM
#19

#18 😕

Då är det väl media nästa. Och arbetsförmedlingen. Om nu de kan göra något? Men de har ju fan varit med i bilden under hela min anställningstid, eftersom det var en lönebidragsanställning. De har varit på min sida hela tiden, har haft kontakt med min arbetsgivare när det har kört ihop sig.

Rättskostnader kan man få ersättning av från hemförsäkringen.

Saffran0Spice
8/1/14, 9:26 AM
#20

#19 Usch jag lider verkligen med dig 🌺
Hoppas verkligen du får upprättning för hur du blivit behandlad!

Ring en advokat och be om en tid för rådgivning, då kan du få mycket information om hur det kommer gå till och vad du behöver göra för att kunna ta detta vidare - gör det innan du väljer att gå ut i media.
Media i all ära, men de har också en tendens att kunna förstora och förgöra, vilket i ditt fall inte är vad du behöver på det du redan har =(

Annons:
Huygens
8/1/14, 9:27 AM
#21

Rättskostnaderna kan du inte få ersättning av från hemförsäkringen. Det är politiskt beslut på den saken för att minska belastningen på landets domstolar.

Candela
8/1/14, 9:38 AM
#22

Jo, det kan man få. Kollade upp det häromdagen eftersom min sambo eventuellt kommer hamna i en vårdnadstvist.

Huygens
8/1/14, 10:04 AM
#23

#22 Kan du uppdatera mej på exakt vad som gäller idag, ifall det ändrat sej?

Från svenska Wikipedia: "Rättsskydd ingår i hemförsäkringar… Rättsskyddet täcker inte bl.a. arbetstvister…"

.

arbetstvister

Dessutom har många klagat på att hemförsäkringens rättsskydd endast täcker 20-40 % av rättskostnaden. Du får gärna rätta mej på denna punkt om du har mer exakt info.

deeman
8/1/14, 3:27 PM
#24

Företaget i fråga verkar inte ha så bra kolla å saker och ting ovh verkar lite osmidiga.
Du borde i detta nu ha fått semestererstättningen..

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


VildaVittra
8/1/14, 4:27 PM
#25

#18 14 dagar? Är det inte tre månader?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Moa-]
8/1/14, 5:50 PM
#26

Aktuella regler enligt LAS (Lagen om AnställningsSkydd) följer nedan, olika frågor har olika preskriptionstider. Det krävs nästan i dagens samhälle att man skall vara juridiskt påläst för att sin rätt, vilket på sitt sätt är tragiskt. Grundutbildningen för detta som ges i skolan borde enligt mig utökas kraftigt, i alla fall så pass att alla vet vart de skall vända sig för att få svar på sina frågor. 

LAS 40 §:"En arbetstagare som avser att yrka ogiltigförklaring av en uppsägning eller ett avskedande, skall underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen eller avskedandet skedde. Har arbetstagaren inte fått något sådant besked om ogiltighetstalan som avses i 8 § andra stycket eller 19 § andra stycket, uppgår dock tidsfristen till en månad och räknas från den dag då anställningen upphörde.

Om en arbetstagare gör gällande att ett anställningsavtal har tidsbegränsats i strid mot 4 § första stycket och avser att yrka förklaring att avtalet skall gälla tills vidare, skall arbetstagaren underrätta arbetsgivaren om detta senast en månad efter anställningstidens utgång.

Har inom underrättelsetiden påkallats förhandling rörande tvistefrågan enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet eller med stöd av kollektivavtal, skall talan väckas inom två veckor efter det att förhandlingen avslutades. I annat fall skall talan väckas inom två veckor efter det att tiden för underrättelse gick ut."

LAS 41 §:  "Den som vill kräva skadestånd eller framställa annat fordringsanspråk som grundar sig på bestämmelserna i denna lag skall underrätta motparten om detta inom fyra månader från den tidpunkt då den skadegörande handlingen företogs eller fordringen förföll till betalning. Har en arbetstagare inte fått något sådant besked om skadeståndstalan som avses i 8 § andra stycket eller 19 § andra stycket, räknas tiden i stället från den dag då anställningen upphörde. Avser arbetstagarens yrkande brott mot 4 § första stycket, räknas tidsfristen från anställningstidens utgång. Avser arbetstagarens yrkande brott mot 6 f § räknas tidsfristen från den dag då någon anställdes på den lediga anställningen.

Har inom underrättelsetiden påkallats förhandling rörande tvistefrågan enligt lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet eller med stöd av kollektivavtal, skall talan väckas inom fyra månader efter det att förhandlingen avslutades. I annat fall skall talan väckas inom fyra månader efter det att tiden för underrättelse gick ut. Lag (2006:439)."

LAS 42 §: "Lämnas inte underrättelse eller väcks inte talan inom den tid som föreskrivs i 40 eller 41 §, har parten förlorat sin talan. "

Hämtat från: https://lagen.nu/1982:80#R15

Candela
8/25/14, 4:02 PM
#27

Fick till slut ut min semesterersättning, samt ett nytt arbetsgivarintyg. Trodde att allting var klart, att jag kunde lämna den här skiten bakom mig.

Men icke, den här röran är inte utredd än tydligen.. Fick en lönespec för juli (som jag inte jobbat alls), där det står att jag är skyldig dem 5300 kr!? Vad fan? Fattar ingenting..

Annons:
Gasoline
8/25/14, 4:13 PM
#28

Tråkigt att höra. Har du fått förskottslön?

Candela
8/25/14, 4:31 PM
#29

#28 Nope, alltid i efterskott.

Candela
8/25/14, 4:32 PM
#30

Efter lite jämförelse med tidigare lönespecer så verkar det vara semesterdagarna de vill ha tillbaka pengarna för. De har dessutom ändrat i lönespecen jämfört med tidigare lönespecer.
På tidigare står det "Intjänade semesterdagar (Betalad semester du kan ta ut först 1 Apr -14) 9,00". På denna står det "Intjänade semesterdagar (Betalad semester du kan ta ut först 1 Apr -15) 9,00"

VildaVittra
8/25/14, 4:34 PM
#31

Har du tagit ut någon semester under anställningen>?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aristarcos
8/25/14, 5:35 PM
#32

Om du slutar en anställning har du rätt att få ut intjänad semester, företaget har aldrig rätt att hålla dem inne … så vida du inte tagit ut förskotts semester som du blir återbetalningsskyldig till..

Men har du fått alltid lön i efterskott och inte fått sjukdagar justerade månaden efter,  så borde du ha kvar dina semesterdagar. Ta dina lönespecar och tala med någon som du känner som är insatt, t.ex. dina föräldrar eller någon annan du litar på !

Candela
8/26/14, 12:24 PM
#33

Jag har inte tagit ut några semesterdagar alls medan jag jobbade. Däremot bad jag att få gå på semester i mitten av juli, men sen  blev jag uppsagd i slutet av juni. Så jag hann ju inte gå på semester.

Har pratat en del med min mamma som har jobbat som löneadministratör i 15 år. Hon förstod inte heller nånting av vad de håller på med. Har pratat med min arbetsförmedlare som säger samma sak; oavsett om semestern skulle tas ut i år eller nästa år så har jag rätt att få ut ersättningen för alla dagar när jag slutar jobba. Han skulle prata med dem idag och höra av sig sen.

Candela
9/1/14, 11:55 AM
#34

A-kassan vill ha en komplettering innan de kan handlägga mitt ärende. De vill ha ett nytt arbetsgivarintyg eftersom mina inkompetenta fd arbetsgivare inte ens lyckats skriva ett korrekt sådant (bland annat har de kryssat i en ruta att jag fortfarande är anställd?!). Jag blir så frustrerad. Vill inte träffa dem igen, så jag ska vidarebefordra papprena till dem via posten istället.

Annons:
Gasoline
9/1/14, 6:05 PM
Stephanie
10/7/14, 9:40 PM
#36

Hur gick det för dig med det här? #27 Lät ju helskumt! Vad var det som avsågs med det?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Candela
10/7/14, 10:02 PM
#37

Jag hörde aldrig av mig till dem om deras krav på återbetalning, jag betalade aldrig, och jag har inte hört något mer från dem. Skönt.

Däremot har jag haft problem med a-kassan eftersom min fd arbetsgivare skrev ett felaktigt arbetsgivarintyg, och a-kassan ville då ha en komplettering. Det är omöjligt att få tag i dem (jobbet), men det har ju a-kassan själva upptäckt också, då jag till sist fick ge dem kontaktuppgifter så de kunde försöka ta kontakt själva.

Så, jag blev uppsagd i juli men har fortfarande inte fått något beslut om a-kassa.. Ska skicka in allt igen, börja om från början, och så ska de göra en bedömning efter det. Suck.

VildaVittra
10/8/14, 1:02 AM
#38

#37 Du måste höra av dig, annars kan de skicka "skulden" till fogden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Candela
10/8/14, 1:16 AM
#39

En skuld går till ett inkasso-bolag innan det går till kronofogden, så några prickar i registret får man inte omedelbart. 

 Grejen är dock att jag aldrig fick någon faktura, inget post-/bankgironummer att sätta in pengar på, inget förfallodatum. Så ärligt talat kan jag inte se det som att jag skitit i att betala? Det är snarare som att de har påpekat att de anser att jag är skyldig dem pengar, men inte har tillräckligt mycket kött på benen för att kräva tillbaka det.

VildaVittra
10/8/14, 1:26 AM
#40

#39 Du måste dock bestrida den innan den går till inkasso, det enda du behöver göra är att skicka ett rekommenderat brev och skriva  "Jag, Candela, bestrider skulden". Då är det nämligen deras skyldighet att bevisa att du är skyldig dom pengar om de vill få ut dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Razzora
10/27/14, 10:40 PM
#41

Jag hade liknande problem med mitt gamla jobb de ville att jag skulle betala förskottssemestern. Men eftersom de sa upp mig så ska de efterskänka semestern. Om du hade sagt upp dig så får du dock betala semestern du har tagit ut. 
Men om de gnäller om det så kan jag rekommendera dig att kontakta en advokat. Det var något jag också fick göra eftersom VD:n på det företaget jag jobbade på tyckte att han kunde skapa egna regler som inte stämde överens med de Svenska lagarna…. suck…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Candela
10/28/14, 10:59 AM
#42

Jag har inte hört nånting alls från dem mer, så jag tror (hoppas) att det inte blir fler problem nu.

alifra
11/27/14, 1:03 PM
#43

Om du fortfarande inte fått alla pengar du är berättigad till så bör du ändå ligga på. Det finns advokatbyråer som erbjuder gratis rådgivning, och det borde kunna gå att göra någon slags anmälan, till exempel till arbetsmiljöverket. Kolla deras hemsida www.av.se

Candela
11/27/14, 1:14 PM
#44

Jag har fått pengarna, det är bara det att de vill HA TILLBAKA pengar de har betalat ut. Men jag har inte betalat tillbaka något, och inte fått något mer återbetalningskrav från dem.

Just nu är det a-kassan som strular. De säger att det helt enkelt är omöjligt att betala ut pengar när jag inte har ett korrekt arbetsgivarintyg, och de har själva inte lyckats få tag i mina arbetsgivare trots ihärdiga försök.

alifra
11/27/14, 2:08 PM
#45

Svårt att tro att de varit ihärdiga, men okej.. hmm, ja, jag hoppas det löser sig. Finns det ingen annan instans man kan gå igenom? Någon som kan ställa hårdare krav?

Candela
11/27/14, 2:15 PM
#46

De hade ringt dagligen i 2 veckor. En gång hade de kommit fram och fått svaret att de skulle bli uppringda senare, men sen hörde de inget mer. De svarade inte heller när försäkringskassan försökte få tag i dem angående sjukpenning, så jag är inte så förvånad egentligen.

Candela
11/27/14, 2:17 PM
#47

Jag har frågat alla möjliga om vilka rättigheter jag har. Från a-kassan hörde jag att de enligt lag måste skriva ut ett giltigt arbetsgivarintyg, men ingen annan verkar veta nånting. Egentligen är det skitsamma, för jag förlorar inget på det ekonomiskt. Men smått irriterande är det.

VildaVittra
11/27/14, 2:20 PM
#48

#46 Du har ingen du känner som har en "professionell" (tydlig, rak, konstruktiv) röst som kan ringa dom och uppge att dom är ditt ombud? Jag har blivit framkopplad efter telefontid när jag har ringt åt folk genom att uppge det. 

Ombud är det inte olagligt att kalla sig, det är ingen yrkestitel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: