Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4027 ggr
[Pentium]1
2014-06-16 10:55

Timanställning?

Hej alla, jag har en litn fundering…
Jag har mer eller mindre varit arbetslös i 2 års tid nu.
Men nu har jag fått chans till jobb på annat håll, dock bara en timanställning (men bättre än inget).
Dock betyder detta att jag måste flytta då det är ganska långt bort.
Så min fråga är: Går det att försörja sig med timanställning, eller måste man jobba halvt ihjäl sig då för att få ekonomin att gå runt?

Tacksam för svar :)

Annons:
Halvdansken
2014-06-16 22:47
#1

Beror ju på hur mycket du får i timmen, och hur många timmar i månaden du jobbar…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

deeman
2014-06-18 11:47
#2

Håller med #1
Du måste också själv göra en uppskattad beräkning hur många timmar du behöver som minst.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


martdat
2014-06-21 19:46
#3

ja svårt att säga . inom tex vården så är det ju behov året om-på tex hotell är det mer periodvis. Dessutom har du inte tryggheten. de kan ju helt plötsligt sluta ringa in dig.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[erikam]
2014-06-26 21:21
#4

Jag jobbar som timanställd just nu och det beror ju helt klart på hur mycket man känner att man vill och orkar jobba. Jag jobbar MYCKET men klarar mig därmed mer än gott. Det osäkra är väl kanske om man jobbar på ett jobb där timanställningen är väldigt oviss och man kanske inte får så mycket timmar vissa månader. Jag får mycket timmar om jag vill och behöver tacka nej då och då. Det funkar för mig just nu, självklart är det ingen dröm att vara timanställd och inte riktigt veta var eller när man ska jobba så lång tid framöver. Jag jobbar på äldreboende och har flertalet enheter på boendet att jobba på.

[Pentium]1
2014-07-02 13:03
#5

Tack så mycket för svaren :)
Min fråga gällde timanställning på förskola och där verkar dom nästan alltid behöva folk :)
Så man borde kanske satsa på det tills man hittar ett heltidsjobb :)

kredka
2014-07-03 22:00
#6

Det brukar vara så att om man är duktig och ställer upp mycket så i slutändan får man jobba heltid :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

Annons:
tlover
2014-07-12 10:22
#7

Visst kan man leva på timanställning, min man gör det (nu har ju jag dragit in 6400:-/mån däremot men han jobbar bara ca 5 dagar/mån)

Men det beror ju också på hur höga omkostnader du har, har du omkostnader på 20 000:-/mån blir det ju jobbigt

Han tjänar mer på att vara timanställd än tex halvtidsanställd. Därför brukar har säga nej till resterande jobb på en månad efter han har fått in 5-10 jobbdagar (han har inte A-kassa).

Min man jobbar som vårdbiträde inom hemtjänsten och handikappsomsorgen (med delegering) så han har ju inte världens högsta timlön.

Däremot är det bra att lägga undan pengar för på våren före sommarens inskolningar brukar det vara segt med jobb, även en månad på hösten.

l'm back

[Moa-]
2014-07-12 19:19
#8

"Han tjänar mer på att vara timanställd än tex halvtidsanställd. Därför brukar har säga nej till resterande jobb på en månad efter han har fått in 5-10 jobbdagar (han har inte A-kassa)." Hur får du ihop detta? Jag förstår inte alls hur du räknar där…

tlover
2014-07-12 20:01
#9

#8 Det har med semesterersättning, transport och skatt att göra.

Sen så kanske inte 5 jobbdagar blir mer än en halvtidslön men han behöver inte alltid det heller (det beror på tex om det är hel el halvdagar, om jobbet är långt borta, om han har nått viktigare att göra hemma osv om han tar jobbet eller inte)

l'm back

[Moa-]
2014-07-12 20:24
#10

Jag kan fortfarande inte se hur du får ihop det… Semesterersättning tjänar du in på all arbetad tid (ca 12 %) denna betalas antingen ut löpande, i en klumpsumma när du slutar eller när du tar ut intjänad semester. Så denna fortsätter du tjäna på all tid du arbetar.

Skatten är som regel samma hela vägen, du betalar en del av din intjänade lön i skatt, detta fortsätter även om du arbetar mera. Det finns två marginalnivåer där en extra krona i lön faktiskt kan bli en förlust, men det ena gäller vid gränsen för statlig inkomstskatt och detta verkar ej tillämpligt i detta fall. Den andra är vid gränsen för skattejämkning, ca: 18 000 kr/år, denna är med andra ord inte heller tillämplig. Så du får gärna förklara hur du tänker kring detta.

Hur transportkostnaden kan bli högre vid det sjätte arbetspasset mot det femte kan jag inte heller förstå? Kan han inte ta sig till arbetet på motsvarande sätt som vid tidigare arbetspass?

tlover
2014-07-12 20:41
#11

#10 Hur du än räknar så har han räknat på att han tjänar mer och jag bryr mig faktiskt inte om du räknar annars el inte.

Sen så tjänar han ännu mer på andra sätt (tex att inte behöva köpa ved och inte behöva köpa lika mkt mat etc, men det var inte medräknat i det tidigare inlägget, men det gjorde att han tex inte sommarjobbat denna sommar utan bara springvickat)

l'm back

[Moa-]
2014-07-12 20:55
#12

Okej, men jag förstår helt ärligt inte, och skulle anse att det var mycket intressant om det faktiskt stämmer… Så du får gärna förklara hur ni har räknat på detta.

tlover
2014-07-12 21:59
#13

#12 Det var ett tag sen och han minns inte riktigt hur han räknade, men de saker jag nämde tidigare var inräknat (och ja transport nr 6 kan kosta mer om det är en halvdag, delad tur etc).

det han tjänar absolut mest på har däremot inte med pengar att göra utan välmående så jag kan inte lova att han räknade ut att han tjänade mycket mer, bara att han tjänade mer då gjorde saker som välmående och saker han kan spara in på hemma (ved, mat m.m) att det vägde över.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: