Annons:
Etikett14-arbetsvillkor
Läst 4450 ggr
[Murvel]
6/6/14, 4:48 AM

Timanställd, rätt till ledighet?

Jag har en tim- och visstidsanställning på ett bemanningsföretag. Sedan i februari har jag jobbat hos en uppdragsgivare som i slutet på varje månad skickar ut ett schema för nästa månad. I mars ville uppdragsgivaren att vi skulle skriva upp önskade dagar för ledighet under sommaren, vilket jag inte gjorde. När jag i senare skede angav min tillgänglighet för sommaren så skrev jag att jag var tillgänglig heltid alla månader, men önskade några dagars ledighet i samband med helg någon vecka i augusti. Detta nekades jag. Jag är väl medveten om att jag angav önskad semester för sent , men jag undrar om detta är tillräckliga skäl, enligt lagen, för att inte bevilja ledighet? Enligt semesterlagen har en väl rätt till 5 dagars obetald semester? Jag har inte fått schema för juli eller augusti än, enbart fått veta att jag inte fick ledigt. Kan jag i stället, eftersom jag är timanställd, skriva att jag inte KAN jobba datum x och y för att "komma runt" nekandet?

Annons:
LaSadie
6/6/14, 5:14 AM
#1

Är du medlem i något typ av fack? Annars så har man tyvärr inte så många rättigheter som timanställd vilket man kan ha i andra anställningsformer.

Gur4m1
6/6/14, 6:49 AM
#2

Där jag jobbar som timanställd har jag all rätt att ansöka om ledighet men det kan bli avslaget och då får jag acceptera det. Saken är att jag hittills aldrig fått det avslaget, så länge jag har god framförhållning. Det verkar du med ha haft. Jag är däremot med i facket och jobbar på ett ställe med kollektivavtal. Då finns det tydliga riktlinjer och regler.

Nu har du ansökt ledighet under "semestertider" och struntade i att ansöka om semester när den chansen var öppen (för planeringen). Att de inte ger ut schema före samma månad säger inte att de inte planerat det hela långt innan så du har kanske fått ersätta någon och nu måste de dessutom försöka ersätta dig så de säger nej. Du söker ledigt i en period som nog är ganska hektisk för många ställen, om de har ett yrke som inte tar ledigt + många anställda som samtidigt ska på semester osv. Att söka om ledighet ÄR samma sak som att säga att man inte KAN jobba då. Nu kan du dessutom inte sjukanmäla dig, om du inte vill hamna i dålig dager hos dem, eftersom du ansökt och fått ett nekande. 

Kolla upp vad som gäller där du jobbar, för det står kanske i anställningsavtalet eller om d u fått någon handbok eller liknande i samband med anställningen? Om ni har kollektivavtal så kontakta det fackförbund som förhandlat fram den, även om du inte är medlem hos dem så kan de säkert ge dig hjälp och svar på vad som gäller.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: