Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3483 ggr
[enkan]1
2014-05-07 19:45

Flytta till Arbetet

Jag har en liten fundering…
Jag har mer eller mindre varit arbetslös i ca 2 års tid nu.
Jag har verkligen gjort allting! Jag har sökt, sökt och sökt.
Via Mail, Brev, Telefon, och Personligt besök. Har sökt jobb som behöver folk och har hört av mig till ännu fler företag och bara frågat om där finns något. Jag har verkligen visat mitt intresse!
Men det verkar inte som att jag bor på rätt ställe…

Funderar verkligen på att lämna mitt trygga liv och söka jobb långt härifrån och söka boende därefter (flytta hemifrån).
Det går verkligen emot mina personliga önskemål, men det känns som det är enda utvägen just nu då min ekonomi är allt annat än bra.

Min familj har redan sagt att dom kan hjälpa till rent ekonomiskt i början med hyra och sådant, och det är en trygghet.

Finns det någon här som har gjort likadant? Flyttat till annan ort pga arbete och hur har det i så fall varit?

Annons:
[Outlawly]
2014-05-08 11:31
#1

Jag flyttade från litet ställe i södra Småland upp till norra Stockholm. För där nere fanns inget jobb. Jag fick sommar jobb och sen fast efter sommaren. Jag har då turen att min moster bor här så jag fick bo där ett år, sen skaffa jag pojkvän och flytta in med honom.

Jag saknar platsen där jag växte upp. Här har jag inte alls lika mycket koll på omgivningen och har hemskt nog inte hunnit skaffa mer än 1 vän utanför jobbet (detta sen 2011) jobbar skift och är trött när man kommer hem. Saknar mina gamla vänner och familj, jag åker ner ca 3 ggr om året, och så kommer mina föräldrar upp lite då och då.

Flytta du någonstans där det finns jobb och lär dig så mycket du kan, sen ser du till att det du kan är efterfrågat hemma hos dig och så flyttar du tillbaka när de vill ha din kunskap :)

Jag vill flytta ner igen, men det känns inte schysst mot min pojkvän att han ska behöva lämna allt isf. Hoppas det gjorde någon nytta ;)

[northpaw]
2014-05-08 11:43
#2

Jag har bott i Stockholm sedan 2004. Lämnade mitt kära Östersund, och nu i efterhand känns det som ett dåligt val. Jobbmässigt har jag fått en bra utveckling men i och med det är jag överkvalificerad för att få jobb hemma igen. Dessutom har jag tappat alla vänner hemma då jag inte har råd och ork att åka upp så ofta. 

Det hela beror på hur gammal man är, om man är i en ung ålder är det lättare hitta ett umgänge på den nya orten, för oss över 40 är det inte lika lätt om man dessutom är singel.

scheindel
2014-05-20 16:26
#3

alternativet att uppfinna sitt eget jobb och starta eget finns ju också. nu för tiden finns det ju mycket man kan göra via nätet vilket innebär att man kan få kunder över hela världen oavsett var man bor.

om du känner att du behöver flytta, fundera lite på vart du skulle kunna tänka dig att bo istället. att bara flytta till t ex stockholm trots att man inte riktigt vill bara för att det är där jobben finns är ju inte så roligt. du ska ju helst må bra också och det är lättare om du flyttar till ett ställe där du tror du kommer att trivas. bor du t ex hellre i göteborg eller i en mellanstor stad i närheten av där du bor? köpenhamn? eller någon turistort utomlands (där det nästan alltid finns jobb)?



Upp till toppen
Annons: