Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 3144 ggr
[imtoofabuloustofitin]
4/27/14, 10:37 AM

Hur ska jag skriva mitt cv ?

Hejsan! Jag är 16 år, fyller 17 nu i höst. Jag skulle behöva extra pengar så söker extra jobb, behöver pengarna för att kunna åka till min pojkvän, det kostar ju en del. Cv och Intresse anmälningar är lite krångligt för mig. Jag är troligen transsexuell, jag känner mig född i fel kön men säger troligen för att jag inte har fått diagnos på det än liksom. Jag kom ut för några veckor sedan till min klass och lärare osv, så alla kallar mig för henne, hon, cassandra. I mitt cv och Intresse anmälningar, ska jag skriva Cassandra eller ska jag skriva mitt juridiska namn. Jag gissar att eftersom det gäller anställning så måste jag ange mitt riktiga namn eller vad man ska säga. Har jag rätt? 

Så hur ska jag skriva?

Mina chanser till extra jobb är små va, eftersom jag har ingen arbetslivserfarenhet förutom obligatorisk prao i högstadiet, och privata datakurser för släktingar.

Annons:
Inkanyezi
4/27/14, 11:37 AM
#1

Att du ska använda namnet som är bundet till ditt personnummer är väl helt och hållet klart, och du har en hel del att jobba med när det gäller språket. Du särskriver väldigt mycket som borde vara hopskrivet, och det ser väldigt illa ut, och det drar ner intresset när man granskar ansökningar.

De flesta som får ett jobb får det inte genom skriftliga ansökningar eller att svara på annonser, utan genom kontakter. Att skriva ett cv vid sexton års ålder är inte särskilt fruktsamt, annat än att det kan stöda ens egna idéer om vad man främst siktar mot.

Du nämner privata datakurser, och då är det helt klart läge för att redovisa vad man kan. Handlar det om mer specifikt arbete med datorprogram eller system, eller handlar det om att lära sig använda datorn med de program som är tillgängliga? Klarar du att lösa problem som kan uppstå med datorn? Kan du installera ett operativsystem, och kan du skriva program, i så fall i vilket eller vilka språk? Om du har den sortens kunskap kommer ingen att störas av dina personliga preferenser i andra sammanhang.

[imtoofabuloustofitin]
4/27/14, 12:18 PM
#2

Jag är helt förstående gällande att språket inte ser helt okej ut men dock kan jag ju tycka att du inte behöver trycka ned mig så hårt. Jag kan inte svenska språket till fullo. 

Jag kan dock faktiskt skriva finare och mer korrekt om jag anstränger mig däremot kanske jag väljer att skriva simpelt när det endast gäller några frågeställningar jag har i huvudet.

Jag håller med om språket men det känns bara lite väl hårt att uttrycka det så som du gjorde. Jag försöker och kämpar på med Svenska men jag kommer nog aldrig ha samma kunskaper som andra har.

Det är inte så att jag har kunskaper gällande allting inom datorer utan jag hjälper mest mina äldre släktingar med hur man installerar olika program, hur man använder internet, hur man skriver ut papper, hur man använder olika program på datorn. Det är inget avancerat eller hur jag ska uttrycka det.

Halvdansken
4/27/14, 1:24 PM
#3

Om du skriver in här och frågar om råd, så ska du inte bli sur när du får just det. Varför är det inte viktigt att skriva ordentligt på forumet? Är inte vi "viktiga nog" att du ska anstränga dig? 

Du kommer visst att "ha samma kunskaper som andra har" i svenska om du tränar på det. Även på forumen. Det är väl bättre att få kritik här, än att få nej från en potentiell arbetsgivare, pga dåligt språk?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Inkanyezi
4/27/14, 2:03 PM
#4

Försök skriva ihop någonting om det du verkligen har gjort, och om det som intresserar dig mest, om du siktar mot att jobba med sådant. Jag et inte om det är något som har med data, program och datorer att göra, men det var bland vad du nämnde, så jag nystade lite där.

Språket är som sagt viktigt, och man kan göra någonting åt det. Framför allt är det genom att läsa ganska mycket som man lär sig skriva, och det spelar egentligen inte så stor roll vilken slags litteratur. Man förbättrar sitt språk genom att använda det på båda sätten, både att ta in vad andra skriver och att skriva själv. Det är också bra om man kan ta kritik och om man har något forum där man kan få konstruktiv kritik.

Men fortfarande gäller att det är inte ditt cv vid sexton års ålder som leder till jobb, utan vilka kontakter du kan skaffa dig. Där kan släktingar, föräldrar, kamrater, lärare och andra hjälpa till. Det brukar finnas studierådgivare som kan hjälpa en att hitta rätt bland allt som finns att göra. När det gäller extrajobb är det så klart allra bäst att hitta något som leder framåt mot det man tänker sig i framtiden, men man bör vara öppen för alla möjligheter. Just nu efterfrågas en del trädgårdsjobb, tillfälliga, och det finns också andra, som betraktas som mindre kvalificerade.

Om du får något sådant mindre kvalificerat jobb skulle jag råda till att ta kontakt med facket inom det området. Tillfälliga arbetare utnyttjas ofta utöver vad som är tillåtet, och jag har sett exempel på att ungdomar arbetar med farliga jobb som unga inte får användas till, och utan skyddsutrustning som krävs enligt lag.

Men ge dig inte, och se till att söka på flera olika sätt. Det kan vara bra att ha en presentation av dig själv, typ cv, så fortsätt gärna att jobba på den. Du kan ta med det där att installera program och hjälpa släktingar med användningen av datorn. Det är väldigt värdefull kunskap som ligger där. Också vilka program du har jobbat med.

[imtoofabuloustofitin]
4/27/14, 3:06 PM
#5

Jag menade inte att jag inte kan ta emot kritik, men just språket är något jag tränar på ständigt för att försöka passa in här i Sverige utan att få höra att jag inte kan tala eller skriva ordentligt. Jag har tyvärr inga kontakter direkt här i Sverige. Det jag menade med att jag fick kritik var att jag blev lite ledsen bara. Jag blev inte sur, bara ledsen. Jag vet att jag inte skriver lika välskrivet som de som är födda och uppvuxna med svenska språket. Jag menade inte att de människor här på iFokus är mindre viktiga än vad andra är. Jag menade att om jag ska skriva ett riktigt välskrivet inlägg skulle det ta otroligt lång tid för mig som är osäker på ett flertal grammatiska saker. Det framkom nog inte så tydligt i inlägget pågrund av missförstånd i mitt sätt att skriva, men jag frågade mest efter om man måste använda sitt juridiska namn eller det som används som mitt tilltalsnamn även fast det inte är mitt juridiska tilltalsnamn.

Halvdansken
4/28/14, 11:12 AM
#6

Glad

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Inkanyezi
4/28/14, 11:42 AM
#7

Faktum är att du skriver kanske bättre än många som är uppvuxna med svenska som modersmål, även om en del ordval kan se lite märkliga ut och grammatiken emellanåt sviktar en aning.

För att lära sig bättre är nog det bästa att läsa mycket och ta efter, snarare än att försöka anpassa sin svenska till uttryckssätt som används i något annat språk, som man kanske behärskar bättre. Det blir sällan bra om man hämtar ord ur Lexikon, eftersom ett Lexikon i stort sett aldrig visar vilka uttryck som vanligen används.

Jag vet inte hur du tänker dig att presentera dina olika namn - helt klart är att i en ansökningshandling ska namnet som finns bundet till ditt personnummer anges, och om du har ett cv, ska självklart samma namn finnas där. Men man kan ju precis lika självklart påpeka att ett annat tilltalsnamn brukar användas, exempelvis om man har ett namn som är svåruttalat och har valt att använda något som är enklare, eller om namnet på officiella handlingar inte stämmer med ens person och man har valt något som fungerar bättre rent socialt.

[Murvel]
5/5/14, 10:04 AM
#8

Det beror på hur viktigt det är för dig att vara den du är. Om det gäller ett tillfälligt jobb kan du kanske stå ut med att behandlas efter ditt juridiska namn och kön, och anstränga dig för att passa in som det. Samhället BORDE vara tolerant men tyvärr är det inte alltid det.

Annars skulle jag använt ditt nya namn både i CV och när du presenterar dig, och först när det gäller att skriva under anställningspapper skriva under med sitt juridiska namn och visa legitimation på att det är du (om tvekan skulle uppstå). Om arbetsgivaren vid ett sådant tillfälle nekar dig anställning kan det eventuellt vara läge att koppla in DO. I Sverige är det olagligt att diskrimineras pga sitt kön och sin sexuella läggning.

Upp till toppen
Annons: