Annons:
Etikett02-vägen-till-ett-jobb
Läst 11515 ggr
Malinkaa
4/23/14, 12:15 PM

Hur många timmar brukar man provjobba?

Hej,

Känns som att jag har satt migsjälv i skiten litegrann.

Jag söker jobb just nu och har vart på intervju på djuraffär, ska provjobba på torsdag Kl. 09.30 och vet ej hur många timmar.. Prolemet är att jag har en intervju på Plantagen Kl. 14.30 samma dag! Jag är seriös angående båda jobben och vill pröva båda, men hur många timmar brukar man provjobba? Har gjort det förut och då har det bara vart ca 3-4 timmar och då hinner jag ju.

Borde jag försöka boka om intervjun eller vad tror ni?

Känns så dumt att boka av då jag inte vill vra "krånglig" innan vi ens träffats.

Uppskattar svar!

Annons:
[Moa-]
4/23/14, 6:51 PM
#1

Torsdag i morgon eller nästa vecka? Hur lyckades du boka så? Men givetvis bör du boka om eller höra hur länge de tänkt att du skall provjobba…

Åsa S
4/25/14, 9:32 PM
#2

Provjobba brukar mest vara att de vill få nån att jobba gratis det är inte nått som är godkänt av fack och dyl + inga försäkringar gäller när man provjobbar. INGEN ska behöva provjobba för att få ett jobb det är därför provanställning finns = de allra flesta anställs på prov i 6mån innan anställningen övergår i tillsvidareanställning så inga företag behöver låta nån jobba gratis de kan ju ändå prova nån i 6mån innan de anställs på riktigt. Företag som kör med provjobb för att ev. kunna få ett jobb är såna jag skulle säga man ska hålla sig borta ifrån.

[Moa-]
4/26/14, 7:54 AM
#3

Åsa S; det är ju mycket möjligt att företaget vill se hur du faktiskt bemöter kunder, inte endast hur du på en intervju säger att du bemöter kunder?

Förstår faktiskt inte riktigt detta, det är helt okej att kallas på intervju efter intervju och gå på 3 - 5 intervjuer för ett arbete, men inte att provjobba en gång? Jag ser faktiskt inte skillnaden. Det handlar ju även om en trygghet i att den anställde kan känna direkt att detta var inget för mig, skulle rekryteringsförfarandet då ha avbrutits har arbetsgivaren stora kostnader för att börja om detta. Så att provjobba vid något enstaka tillfälle ser jag inte som något fel.

Hur avser du med försäkringar, det beror ju på vad du har för avtal gällande detta. Praktik är människor som regel inte emot och människor kan omfattas, givetvis kan detta gälla även vid provjobb då det är exakt samma sak men med olika benämningar. Sedan är ju frågan vilka risker du anser att TS utsätter sig för under några timmar i en djuraffär?

Åsa S
4/26/14, 9:44 AM
#4

Det finns väldigt många företag som satt detta med provjobb i system = de tar in folk som provjobbar väldigt ofta men de har faktiskt aldrig tänkt anställa nån det är praktiskt att lura unga människor att tro att de ska få chans att ev. bli anställda för man får gratis arbetskraft och ungdomar vet ofta inte sina rättigheter så de blir ju sällan anmälda = ett riskfritt sätt att utnyttja människor. Det är enbart unga människor som brukar få förslaget att provobba för företagen vet att provjobba egentligen inte är OK men unga människor har ingen erfarenhet.

Och provjobba går inte att likställa vid praktik, vid praktik är man försäkrad via prakikordnaren jobbar du gratis utan papper finns ingen försäkring.  . +I butik finns en massa risker och inte bara rånrisk utan det förekommer tunga lyft och liknande och händer nått då som gör att man blir skadad kan det stå en dyrt ekonomiskt för företaget kan då lätt säga nej hon jobbar inte här och ingen kan bevisa att personen skadats när de utfört arbete för det finns inga papper skrivna.

Och det där med att känna sig för, varför tror du facket och arbetsgivarna har kommit överrens om att man kan anställa med provanställning. Jo det är ju för att man ska kunna avbryta en anställning med kort varsel från båda hållen ifall man inte trivs eller ifall man inte kan klara av jobbet ex. möta kunder,  så ingen ska behöva arbeta gratis för att både arbetsgivare och anställd ska få känna sig för.

[Moa-]
4/26/14, 10:42 AM
#5

Du kan ha praktik direkt genom den du gör praktik hos med, det krävs ingen samordnare eller förmedlare…

Att ha provjobbare är som regel ingen gratis arbetskraft, utan kostar som regel en hel del för arbetsgivaren, det kostar att lära upp och personen kan sällan bidra med särskilt mycket vid första arbetstillfällena. Nästan alla arbetsplatser kräver upplärning, då krävs dubbel personal och två personer arbetar då som regel långsammare än vad en person gör ensam i vanliga fall. 

Som sagt var, vid en provanställning avbryts rekryteringsförfarandet, vilket kan orsaka stora kostnader för arbetsgivaren om det visar sig att personen är olämplig. Se provarbetandet som en intervju helt enkelt, se hur personen fungerar i verkligheten. Rekrytering idag ser annorlunda ut än för några år sedan, fler intervjuer och diverse tester, både intelligenstest, kunskapstest och personlighetstest, så varför inte testa det du verkligen vill veta? Jag ser verkligen inte skillnaden.

Åsa S
4/26/14, 11:23 AM
#6

För att det ska få heta praktik krävs det att det finns en praktiksamordnare via arbetsförmedling, skola etc. och då finns det papper & försäkringar för den som prakticerar och helst ska det finnas ett mål med praktiken nedskrivet på dokument. Går du själv till företaget och avtalar om att "prakticera" = jobba gratis, är det just gratisjobb det handlar om och inte praktik och då är man farligt ute för då är man inte försäkrad varken på jobbet eller på vägen till och från jobbet som man är då man har en legal praktik.

Att anställa är ett risktagande från båda hållen men man ska ändå ALDRIG jobba gratis, att anställa SKA vara en risk för arbetsgivaren det ska förhoppningsvis göra dem mer måna om att behandla sin personal bra så de stannar kvar och de inte måste anställa nya för anställningar + upplärning kostar pengar. Och att det kostar att lära upp är normalt det gör det även när man anställer äldre men de behöver ALDRIG jobba gratis för att ev. få chans till ett jobb längre fram det är bara ungdomar som blir utnyttjade.

Själv sadlade jag om och hamnade på en arbetsplats där jag knappt kunde nått men jag fick betalt från dag 1 och jag fick lön när jag gick på utbildningar för det är så arbetslagarna är. Inget provjobbande blev ens föreslaget, men jag jobbar statligt och då följs arbetslagarna för det är miljonskadestånd företag kan få betala ifall de bryter mot arbetslagar. Så ett företag som utnyttjar ungdomar att provjobba kan riskera miljonböter ifall de blir upptäckta av facket så det är faktiskt väldigt riskabelt av ett företag att syssla med snt ifall det är spara pengar man vill göra.

Annons:
Åsa S
4/28/14, 8:46 AM
#7

Här finns en bra sida att läsa om just fenomenet provjobba

http://ung.lo.se/los-krav-2/gratis-provjobb/

Leon1973
5/2/14, 9:13 AM
#8

I mina ögon är det nästan omöjligt att som arbetsgivare göra en bedömning på några timmars provjobb.

Om jag skulle göra på detta sättet så hade jag inte kunnat anställa någon, för när man kommer hit här så kvittar det hur många års erfarenhet man har eller hur grym inom IT man är. Det tar ett par veckor att komma in i jobbet och alla rutiner.

Säg nej till Gratis provjobb och kontakta facket. Vill dem ha dig så är det en provanställning (6 månader) som gäller.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

martdat
5/2/14, 8:52 PM
#9

vi har provjobb på mitt arbete.(städ) hur sjutton ska vi annars kunna bedöma om personen verkar klara av det? Narturligvis så får man full lön alla timmar man jobbar precis som alla andra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Leon1973
5/2/14, 9:58 PM
#10

#9 - Det är därför man har provanställningar för att avgöra om de klarar av jobbet. Det är just provanställningen är till för.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

martdat
5/3/14, 9:26 AM
#11

#10 precis.skulle aldrig fungera annars

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
5/3/14, 9:24 PM
#12

martdat Provanställning är någonting helt annat än provjobba. Provanställning då får man lön + det finns försäkringar och det finns papper skrivna. Det som denna tråd handlar om är provjobb som många ungdomar får förslag om = att komma in och jobba gratis i några timmar-några veckor för att sedan ev få ett jobb längre fram (men de flesta får inte något jobb och företaget får gratis arbetskraft). Då finns inga försäkringar samt inga papper skrivna utan det är ett utnyttjande av en svag grupp i samhället.

martdat
5/4/14, 9:37 AM
#13

jag pratar om PROVJOBB! på mitt jobb PROVJOBBAR man OCH för LÖN.  det skrivs papper. vi utnyttjar inte heller utan försäkringar gäller även när du provjobbar.  Jag har skrivit PROVJOBB hela tiden och inte provanställing.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Åsa S
5/4/14, 4:49 PM
#14

Martdat: Fast finns det papper+försäkring ÄR det en anställning några andra papper kan man inte skriva för något sånt ifall man inte ska bryta mot arbetslagar och riskera miljonskadestånd. Troligtvis är den korrekta termen korttidsanställning= tidsbegränsad anställning ifall man ska vara noga ifall det finns nån tidsbegränsning inlagd, (ifall det inte är en tillvidareanställning med en provanställning i början (som kan avbrytas)). Några andra lagliga anställningsformer finns det inte för nån som jobbar en tid och sedan lämnar arbetsplatsen eller såsmåningom får "fast" anställning (och det är ju olagligt låta nån jobba utan anställning). Och man kan inte hursomhelst låta nån prova jobba utan att ha nått anställningskontrakt långvarigt eller kortvarigt ifall man vill vara ett föetag som följer svensk lagstiftning.

Är ni inte noga med detta på jobbet riskerar ni alla väldigt mycket även de som bara är anställda, det finns mer än en arbetsplats som gått i konkurs pga de höga skadestånden, även små arbetsplatser får betala de höga skadestånden de brukar inte anpassas efter hur mycket företaget tjänar, det räcker med att man låter en person jobba under oklara arbetsförhållanden för att det ska gå illa. Det kan ju hända att personen har föräldrar/släktingar/vänner som får reda på att det är något oklart i anställningsformen för att arbetsplatsen kan bli anmäld till facket och AD. Jag hade själv anmält företaget ifall jag fått reda på att de föreslagit för nån släkting/vän att de ska jobba utan att ha en laglig anställning, finns det lagar ska de följas. Det finns generationer före oss som kämpat och stridit för att vi ska få en rättvis och lagstyrd arbetsmarknad med rättvisa anställningar, om vi skiter i dessa arbetslagar som de stridit för och låter företag komma undan med olagligheter är det ju som om vi spottar alla dessa människor i ansiktet och inte ger dem den uppskattning och respekt de förtjänar.

Leon1973
5/4/14, 4:57 PM
#15

Eftersom MarDat också skriver att det handlar om städjobb så tror jag faktiskt att de inte har några tillsvidareanställningar utan alla är timanställda, det brukar tyvärr vara så när det gäller städjobb.

Så i deras fall existerar det knappt några regelrätta provanställningar heller.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Åsa S
5/4/14, 5:03 PM
#16

Fast rent krasst finns det inget som heter timanställningar när det gäller anställningsformer ifall man ska följa lagen, så är det någon modig person som tar detta till AD och har ett bra fack som stöd kan det ändå bli tal om skadestånd etc. Men företagen klarar sig ju undan just nu för att folk är rädda och få är engagerade fackligt men jag tror inte de kan räkna med att klara sig undan i evighet ofta får folk nog efter ett tag eller så blir det annan lagstiftning.

martdat
5/4/14, 5:07 PM
#17

nä klart det är en tidsbegränsad anställning!!!! fyra timmar. vad skulle det annars stå i papprena.? men under de fyra timmarna provjobbar man så vi se vad de kan tänkas klara. Det är fullt lagligt att ta in folk på tidsbegränsade anställningar ! Arbetsuppgiften är att provjobba.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Åsa S
5/4/14, 5:11 PM
#18

Personen som startade tråden vet inte ens hur länge hon ska provjobba = troligtvis är det den formen som används när det gäller unga = komma in och jobba gratis utan papper, försäkringar och lön. För hade det varit nån sags anställningsform med lön hade trådskaparen vetat hur länge hon  skulle jobba och hade inte behövt fråga här hur lång tid man brukar provjobba.

Upp till toppen
Annons: