Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3339 ggr
Maja
4/22/14, 4:14 PM

Uppsägning och semesterdagar

Jag har varit anställd på företaget i två år och vi har inget kollektivavtal. Jag har en månads uppsägningtid och sade upp mig för några dagar sedan då jag ska flytta utomlands i sommar. Min chef sade att jag får stanna precis hur länge jag vill och jag bestämde att jag går sista maj. Vi har 6 veckors (30 dagar) betald semester per arbetat år som beräknas från 1 jan till 31 dec. Jag har inte tagit ut någon semester detta år.

Jag är fortfarande relativt grön på det här området med uppsägning och vet inte riktigt hur saker och ting fungerar, så jag ber om ursäkt för om det är en dum fråga, men jag tänker så här:

- Jag slutar den sista maj och borde väl få betalt för de dagar som jag har tjänat in men inte plockat ut?

Men sedan funderade jag på om det är skillnad om jag gör så här istället:

- Jag slutar arbeta den sista maj, men tar ut de intjänade semesterdagarna i början av juni. Får jag då även en del av min månadslön i juni eftersom jag rent tekniskt fortfarande är anställd (även om jag inte kommer att vara på företaget)?

Vad är smartast? Vad rekommenderar ni?

Hoppas att någon förstår hur jag menar. Är som sagt inte allt för erfaren när det kommer till uppsägning och regler… 😉

Annons:
AnnaFagerell
4/22/14, 4:36 PM
#1

Att du har 6 veckors betald semester undrar jag… det vanliga är 5. du får inte ut lön och semesterlön samtidigt. du kan alltså inte arbeta när du får ut din semsterlön. Slutar du sista maj och sedan tar ut semester i juni får du ju semesterlönen i juni och så får du semesterersättning för den tiden du jobbat i år. Dvs om du har 1/4-1/4 så får du ersättning för hela maj också samtidigt. Vissa har 1/1-1/1 andra har juni som brytdatum. Du kan alltså inte börja ett annat arbete i juni och få ut ersättning från ditt gamla jobb. Men det var nog inte tanken heller vad jag kan läsa

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ozzy07
4/22/14, 4:42 PM
#2

Beror på, inom kommunen får man 31 semesterdagar när man fyller 40, så 6 veckors semester är inget konstigt. Hur de räknar vet jag inte.

Maja
4/22/14, 7:50 PM
#3

Tack för svaren!

Frågan är då vad som är smartast… Ska jag ta ut semester i juni eller ska jag sluta helt och hållet utan att ta ut någon semesterdag?

#1 - Jo, sex veckor betald har vi, det gäller alla anställda på vårt företag. 🙂

AnnaFagerell
4/22/14, 8:32 PM
#4

#3 Klart du ska ta ut din semester. Frågan är ju hur det är tänkt när du slutar? Hinner du vara hemma något innan du åker? Kan du vara hemma utan att jobba direkt efteråt? Sen tror jag det har mindre betydelse om du slutar och åker iväg utomlands och jobbar. Din semesterersättning har du ju rätt till. Man kan ju vara ledig tre veckor och få utbetalt för alla sina semesterveckor då även om jag inte tror att det är "lagligt"

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maja
4/22/14, 9:55 PM
#5

Jag har min sista "riktiga arbetsdag" (på kontoret) sista maj och åker i mitten av juli, så jag har några veckor däremellan. Jag ska resa runt lite i landet och till England under juni och hälsa på släkten, men inte arbeta någonting.

Innan jag började på detta arbete så var jag på ett annat ställe i 9 månader men tog bara ut några få dagars semester under den perioden. Fick extra pålägg på den sista lönen för de semesterdagar som jag hade tjänat in men inte tagit ut. Blir det kanske samma sak även denna gång?

Alltså - vad jag tjänar på att ta ut semesterdagarna? Vad är skillnaden mellan att sluta helt sista maj utan att ta ut semesterdagar i juni jämfört med att sluta på kontoret sista maj, men ta ut mina intjänade dagar som semester i juni? Vilka fördelar är det med att göra det sistnämnda?

Tack för hjälpen Anna, du är jättesnäll som hjälper mig! 🙂

AnnaFagerell
4/23/14, 10:18 AM
#6

#5 Skillnaden är att om du går sista maj och medger att detta är okej så behöver din arbetsgivare inte ge dig din semesterlön. Du måste vara anställd tills den dagen du fått ut din lön. Jag skulle pratat med dem. Sagt att du går sista maj och får ut din ersättning då men att på pappret är du anställd 6 veckor framåt. Det har egentligen inte så stor betydelse hur ni gör, men du har rätt till din ersättning. Kanske din arbetsgivare är seriös och betalar ut hur du än gör. Men ska det vara helt riktigt så kan du inte säga upp dig en datum och få erstättningen efter det utan du får säga upp dig under din semester. Eller egentligen skulle du gå nu! Då gtar du ut din semester nu men då kan nog dom bli lite kinkiga för dom räknar väl med dig till sista maj. Men helt tekniskt skulle du kunna ta din semester nu. Vore jag du skulle jag gå sista maj och be att få dina pengar då.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AnnaFagerell
4/23/14, 10:20 AM
#7

Glömde påpeka din kommentar vad du tjänar på att ta ut dagarna… du tjänar pengar =) För om jag förstått dig rätt så har du inte fått betalt för någon semester? Eller får du semesterersättning på lönen varje månad? För om du får det varje månad får du ju inga pengar när du går, men om du i vanliga fall har 6 veckor hemma varje sommar och får betalt så är det ju så du ska ha det nu med. Efter att du gått sista maj ska du få betalt för 6 veckor. Förstår du min röra? =) Om du bara hoppar dina dagar brinner ju ganska mkt pengar inne.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: