Annons:
Etikett06-cv-personligt-brev
Läst 2594 ggr
Kokonattsu
2014-04-09 12:39

Uppgiven

Alltså jag hatar verkligen att skriva det personliga brevet. Jag tycker mest att det bara är en massa skryt…jag kan sitta i timmar och bara titta på skärmen utan att få fram ett ord känns det som…det kommer helt enkelt inte fram något…jag drar mig för att skriva eftersom jag har så svårt att få fram något. Jag börjar känna mig riktigt uppgiven när jag sökt ett antal jobb utan att komma vidare på en intervju….för tillfället har jag lite svårt att se något positivt och jag vet inte riktigt hur jag ska bryta det. Jag vet inte om någon har ett tips för att få bort skrivkrampen?

Annons:
Aleya
2014-04-09 12:59
#1

Skryt? Jag skriver saker jag vet jag är bra på och som passar för jobbet man söker. Då skippar jag en massa skit och dom en massa ordbajsning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

satsuke
2014-04-09 13:03
#2

Här kommer lite pepp och ett bra råd tycker jag själv 🙂

Det personiga brevet handlar inte om att verka allmänt bättre än alla andra som söker jobbet utan att ge den som läser en känsla av att du och jobbet passar ihop, förstår du hur jag tänker?

Det var längesen jag sökte jobb nu, men jag var ganska bra på att skriva ihop personliga brev. Jag brukade göra så att jag kollade på jobbet och tänkte mig in i det, vad ska man göra på jobbet liksom?

Sen gjorde jag så att jag tänkte på vad jag skulle kunna tillföra i det jobbet, och om jag hade något "bevis", utbildning, erfarenhet (även privat) eller så som jag kunde lyfta fram som exempel. Inte bara goda egenskaper!

Ex: Jag sökte ett jobb på ett privat företag, hade bara jobbat i kommun innan. Var väldigt nervös och tänkte att jag har ingen chans mot alla som jobbat på liknande företag innan. Det var nästan bara sånt som jag inte visste nåt om alls i tjänsten jag sökte.

 I det nya jobbet skulle man ha en del kontakt med kommuner. Då skrev jag nåt exempel på hur jag från kommunens sida hade haft bra samarbete med nåt företag och att jag visste precis hur kommunen tänker osv.

Precis det ville de höra! Och jag fick jobbet.

Så, jag brukade aldrig skriva en massa som "jag är en glad och positiv tjej med många bollar i luften som gillar att spela korpfotboll på fritiden" och sånt tjafs, utan ett par längre exempel som tydligt visade vad jag kunde tillföra på just det jobbet.

Nu vet jag inte hur gammal du är och vad du gjort hittills, men jag använde den metoden även när jag var helt ny på arbetsmarknaden och det gick bra även då. Du har säkert gjort en massa bra saker i nån idrottsklubb eller annan förening, i skolan, i familjen, för vänner etc.

Lycka till från mig!

Kokonattsu
2014-04-09 13:40
#3

#1 skryt kanske är fel ordval men jag har svårt att berätta vad jag bra på. Jag vet givetvis att jag är duktig på att jobba men att beskriva mer utförligt vad jag är bra på är svårt. #2 Jag förstår hur du menar men jag vet inte hur jag ska få fram det i ord. Jag har en relativt bred arbetslivserfarenhet; montör, kamratstödjare, brödpaketerare, tidningspaketerare och för tillfället jobbar jag extra som servicemedarbetare ( alltså jag städar hos företag och privatpersoner) sen vikariatet tog slut. Det är dock inget jag vill fortsätta med. På gymnasiet gick jag Naturbruksprogramet med inriktning djurvård. Pluggat 1 år på turismprogrammet, utbildad resekonsult. Pluggat japanska. Alltså jag har gjort en hel del. Försöker hitta det jobbet som passar mig och stimulera mig. Att jobba i butik skulle vara något när jag trivs med den typen av arbetsuppgifter och ingen dag är den samma. Men som sagt att uttrycka saker i ord är inte min starka sida iaf inte när det gäller mig.

KimE
2014-04-10 15:41
#4

Skriv ett standard cv och gör bara mindre förändringar när du söker olika jobb. Lämna det personligen så vet de vem du är redan från början.

AnnaFagerell
2014-04-22 16:39
#5

#3 Låter som om du gjort lite av varje vilket ju är jättebra. Det är bara att framhäva det. det handlar inte om att skryta utan att visa att just DU är lämplig för ett arbete du söker. Ju mer positiva saker du kan skriva om dig själv, desto bättre. att bara skriva vad man gjort säger inte så mkt, man måste verkligen bjuda på sig själv.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: